Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [F8206B - F8204B]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Statistical Learning M
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Statistical Learning M
Course ID number
2223-2-F8204B015
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Statistical Learning è un'area della Statistica di recente sviluppo e caratterizzata da forti sovrapposizioni con il Machine Learning. Il corso si pone come obiettivo l'introduzione dei principali metodi di Statistical Learning, discutendone sia gli algoritmi che gli aspetti inferenziali.

Contenuti sintetici

Introduzione a metodi statistici avanzati, in particolare:

  • modelli di regressione per dati ad elevata dimensionalità
  • procedure di selezione delle variabili con garanzie inferenziali
  • intervalli di previsione non-parametrici

Programma esteso

  • Prediction, Estimation, and Attribution.
  • James-Stein estimation.
  • Ridge regression.
  • Smoothing splines
  • Sparse Modeling: Best Subset and the Lasso
  • Data splitting for variable selection.
  • Stability selection.
  • Knockoff filter.
  • Conformal prediction.

Prerequisiti

Si consiglia la conoscenza degli argomenti trattati nei corsi Probabilità e Statistica Computazionale M, Statistica Avanzata M e nel modulo Data Mining del corso Data Science M.

Metodi didattici

Le lezioni si svolgono sia in aula sia in laboratorio.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La modalità di verifica consiste in una prova scritta in laboratorio (a libro aperto). Lo studente (oppure il docente) può richiedere la prova orale.

La prova scritta ha come obiettivo la verifica delle abilità di analisi dei dati e di programmazione e la comprensione degli aspetti matematico-statistici degli argomenti trattati.

Testi di riferimento

  • Efron, Hastie (2016) Computer-Age Statistical Inference: Algorithms, Evidence, and Data Science. Cambridge University Press
  • Hastie, Tibshirani, Friedman (2009). The Elements of Statistical Learning. Springer

Approfondimenti

  • Hastie, Tibshirani, Wainwright (2015). Statistical Learning with Sparsity: The Lasso and Generalizations. CRC Press
  • Lewis, Kane, Arnold (2019) A Computational Approach to Statistical Learning. Chapman And Hall/Crc.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre, primo periodo.

Lingua di insegnamento

Le lezioni si svolgono in Italiano, i libri di testo sono in lingua Inglese.

Export

Learning objectives

Statistical learning is a recently developed area in statistics and blends with parallel developments in machine learning. The course aims to introduce the main methods of Statistical Learning, discussing both the algorithms and the inferential aspects.

Contents

Introduction to advanced statistical methods, in particular:

  • high-dimensional regression
  • variable selection with statistical guarantees
  • conformal prediction

Detailed program

  • Prediction, Estimation, and Attribution.
  • James-Stein estimation.
  • Ridge regression.
  • Smoothing splines
  • Sparse Modeling: Best Subset and the Lasso
  • Data splitting for variable selection.
  • Stability selection.
  • Knockoff filter.
  • Conformal prediction.

Prerequisites

Knowledge of topics covered in the courses Probability and Statistics M, Advanced Statistics M and Data Mining (module of Data Science M) is highly recommended.

Teaching methods

Lessons are taught in classroom and lab.

Assessment methods

The exam consists in a written exam in lab (open book).

Textbooks and Reading Materials

Main

  • Efron, Hastie (2016) Computer-Age Statistical Inference: Algorithms, Evidence, and Data Science. Cambridge University Press
  • Hastie, Tibshirani, Friedman (2009). The Elements of Statistical Learning. Springer

Optional

  • Hastie, Tibshirani, Wainwright (2015). Statistical Learning with Sparsity: The Lasso and Generalizations. CRC Press
  • Lewis, Kane, Arnold (2019) A Computational Approach to Statistical Learning. Chapman And Hall/Crc.

Semester

Second semester, first period.

Teaching language

The lessons are held in Italian, textbooks are in English.

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Aldo Solari
    Aldo Solari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics