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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Sociale, Economica e delle Decisioni [F5112P - F5106P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Groups and Organizations Psychosociology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Groups and Organizations Psychosociology
Course ID number
2223-1-F5106P004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Area di apprendimento

2: Area di apprendimento della psicologia sociale e della psicologia economica e delle decisioni.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Presentare spunti e quadri concettuali riferibili alla prospettiva psicosociologica nello studio delle organizzazioni.

· Conoscere e comprendere le dinamiche caratterizzanti i gruppi nei contesti organizzativi.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Elaborare varie esperienze di gruppo (gruppi temporanei, gruppi relativamente stabili, team, gruppi virtuali), per appropriarsi di un modello per progettare,realizzare,valutare , con relativa strumentazione,il processo del lavorare in team in vista del risultato finale.

· Far sperimentare la complessità del vivere nei gruppi e nelle organizzazioni, in una dimensione di empowerment e di problem solving.

Contenuti sintetici

Visione integrata degli aspetti produttivi, economici e relazionali all’interno delle organizzazioni:
persone/gruppi/Team/organizzazioni/comunità nell’attività dell’“organizzare” il lavoro
metodi e strumenti per costruire e guidare Team di lavoro efficaci
esperienze di ricerca in Team e di pratiche professionali

Programma esteso

La psicologia del lavoro e delle organizzazioni:
Significato, mestiere, aree di lavoro, pratiche di lavoro, professionista riflessivo
Il mondo del comportamento organizzativo
Il comportamento organizzativo: una prospettiva storica
Dall’ “Organizzazione” all’ “ Organizzare”

Il comportamento individuale nelle organizzazioni:
Le differenze individuali: Sé, capacità, intelligenze, performance, emozioni
Valori, atteggiamenti, soddisfazioni
I fondamenti della motivazione

I gruppi e i processi sociali:
Dinamiche di gruppo, costruire e guidare team di lavoro efficaci
Processi decisionali individuali e di gruppo
Gestione del conflitto e negoziazione

I processi organizzativi:
Stili di Direzione, Leadership, Valorizzazione delle persone
Change Management
Cultura organizzativa

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Il corso prevede, accanto alle lezioni frontali incontri con testimoni aziendali, esperienze diverse del partecipare strumentato, nei gruppi, alla contribuzione del sapere e del metodo.

Il corso è orientato sia alla ricerca teorica che all’applicazione professionale.

Tutto il materiale (es. dispense delle lezioni) viene reso disponibile sul sito e-learning.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per chi ha partecipato alla ricerca fatta in gruppo sarà richiesto di:

  • produrre una ricerca di gruppo e di presentarla, la ricerca sarà oggetto di valutazione
  • sostenere una verifica orale sui temi trattati nel corso

Per chi non ha frequentato l'esame sarà solo orale e verranno proposte una serie di domande per:

  • valutare la comprensione dei temi affrontati dal corso
  • veificare la completezza dello studio
  • fare collegamenti tra teoria e partica

Testi di riferimento

Schon, D. A.(2010) Il professionista riflessivo, edizioni Dedalo, Bari, Cap.1-2-3-5-8-9-10
Casagrande, S.(2020) a cura di, Team Management, Egea, Milano
Castellano, AM.( 2019) a cura di, Valorizzare il capitale umano, Egea, Milano Cap.1-2

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

2: Social psychology, economic psychology and decision-making

Learning objectives

Knowledge and understanding

· present ideas and conceptual frameworks related to the psychosociological perspective in the study of organizations.

· know and understand dynamics characterizing groups in organizational contexts.

Applying knowledge and understanding

· reflect about various group typologies (temporary groups, relatively stable groups, teams, virtual groups) in order to experience an appropriate model for plan, implement and evaluate, with related tools, teaming to the final result.

. experience the complexity of living in groups and organizations, in a dimension of empowerment and problem solving.

Contents

Integrated vision of productive, economic, and relational aspects within organizations:
people / groups / teams / organizations / communities in the activity of "organizing" work
methods and tools for building and leading Effective work teams
research experience in team and professional practices

Detailed program

The psychology of work and organizations:
Meaning, job, areas of work, work practices, the reflective practitioner
The world of organizational behavior
Organizational behavior: a historical perspective
From “ Organisation” to “ Organizing”

Individual behavior in organizations:
Individual differences: Self, skills, intelligence, performance, emotions
Values, attitudes, satisfactions
The foundations of motivation

Groups and social processes:
Group dynamics, building and guiding effective work teams
Individual and group decision-making processes
Managing conflicts and negotiations

Organizational processes:
Styles of Directions, Leadership, Valorisation of people
Change Management
Organizational culture

Prerequisites

None.

Teaching methods

Alongside the lectures, the course includes meetings with corporate witnesses, different experiences of instrumented participation, in groups, in the contribution of knowledge and method.

The course is oriented both to theoretical research and professional practices.

All materials (e.g., slides, database) are made available on e-learning.

Assessment methods

People who have participated in the group research will be asked to:

  • produce and present a group research, the research will be graded
  • support an oral test on the topics covered in the course

For those not attending the exam, it will be oral only and a series of questions will be proposed:

  • evaluate the understanding of the topics addressed in the course
  • verify the completeness of the study
  • make connections between theory and practice

Textbooks and Reading Materials

Schon, D. A.(2010) Il professionista riflessivo, edizioni Dedalo, Bari, Cap.1-2-3-5-8-9-10
Casagrande, S.(2020) a cura di, Team Management, Egea, Milano
Castellano, AM.( 2019) a cura di, Valorizzare il capitale umano, Egea, Milano Cap.1-2

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
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Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SC
    Sandra Casagrande

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

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