Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Diagnostic Reasoning
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Diagnostic Reasoning
Course ID number
2223-2-F5104P017-F5104P018M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Communication and Diagnostic Reasoning in Healthcare Settings

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Acquisizione delle competenze teoriche inerenti la comunicazione e la relazione in ambito sanitario.

· Comprensione dei fattori psicologici, sociali e culturali coinvolti nelle diverse modalità relazionali e comunicative in ambito sanitario

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Capacità di individuare le problematiche a livello relazionale e comunicativo in ambito sanitario e le variabili coinvolte

· Padroneggiamento delle tecniche di intervento per migliorare la qualità della relazione e della comunicazione in ambito sanitario

Acquisizione di alcune tecniche psicoeducazionali finalizzate al miglioramento della relazione e della comunicazione in ambito sanitario

Contenuti sintetici

Il modello diagnostico della EBM (Evidence Based Medicine): cenni elementari di analisi decisionale, basi logico-bayesiane del ragionamento diagnostico, principali biases cognitivi che lo possono influenzare, applicazioni nell’ambito del testing neuropsicologico.

Programma esteso

• Incertezza e probabilità in ambito sanitario (Cap 2 Hunink)
• Affrontare l'incertezza nelle decisioni: alberi decisionali (Cap 3 Hunink)
• Affrontare l'incertezza nella diagnosi: Sensibilità e specificità di un test diagnostico (Cap 5 Hunink)
• L'interpretazione scientifica dei tests (Cap 5 Hunink ), con applicazione a un caso di testing neuropsicologico (materiali del docente)
• Biases cognitivi nella decisioni cliniche e nel ragionamento diagnostico (Cap 5 Hunink).

Prerequisiti

• Buone competenze aritmetiche, buon livello di comprensione della lingua inglese scritta
• Conoscenza di base del calcolo delle probabilità
• Conoscenze di base della diagnosi e del testing neuropsicologico

Metodi didattici

• Lezioni sincrone con uso di Wooclap, addestramento in aula alla costruzione e analisi di alberi decisionali computerizzati, compiti a casa.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Colloquio orale

Testi di riferimento

Hunink M, Glasziou P, Siegel J, et al. Decision making in health and medicine. Integrating evidence and values. Cambridge: Cambridge University Press, 2001

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

● Acquisition of theoretical knowledge of communication and personal relationships in healthcare

● Understanding of the psychological, social and cultural variables involved in communication and interaction in healthcare

Applying knowledge and understanding

● Understanding of, and intervention on, communication and relational problems in healthcare settings

● Mastering of some psycho-educational techniques aimed at improving the quality of relationships and communication in healthcare.

Ability to apply different intervention techniques necessary to improve the quality of relationships and communication healthcare

Contents

Diagnostic reasoning according to the Evidence Based Medicine (AEBM) approach: elements of decision analysis, logical and bayesian bases of diagnostic reasoning, main cognitive biases that affect diagnostic reasoning, applications in neuropsychological testing.

Detailed program

• Uncertainty and probability in the health professions (Chap 2 Hunink)
• Coping with uncertainty in decisions: decision trees (Chap 3 Hunink)
• Coping with uncertainty in diagnoses: Sensitivity and specificity of diagnostic tests (Chap 5 Hunink)
• Scientific interpretation of diagnostic testing (Chap 5 Hunink), with application to a case of neuropsychological testing (teacher's materials)
• Cognitive in biases affecting clinical decisions and diagnostic reasoning (Chap 5).

Prerequisites

• Good numeracy skills, good comprehension skills of written english.
• Basic knowledge of probability calculus
• Basic knowledge of the fundamentals of neuropsychological testing and diagnosis.

Teaching methods

• Synchronous lectures wit Wooclap engagement, hands-on training to the building and analysis of computerized decision trees, homework.

Assessment methods

Oral test

Textbooks and Reading Materials

Hunink M, Glasziou P, Siegel J, et al. Decision making in health and medicine. Integrating evidence and values. Cambridge: Cambridge University Press, 2001

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics