Course Syllabus
Area di apprendimento
Processi di sviluppo atipico
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Teorie dello sviluppo del linguaggio.
- Profili tipici di sviluppo delle diverse componenti comunicativo-linguistiche.
- Comunicazione e linguaggio in popolazioni atipiche.
- Ritardi e disturbi del linguaggio.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Integrazione di aspetti teorici e metodologici nell’analisi dello sviluppo linguistico.
- Capacità di monitorare il processo di acquisizione e di sviluppo del linguaggio, al fine dell’individuazione precoce degli indicatori di rischio.
- Capacità di utilizzare procedure e strumenti di valutazione della competenza comunicativo-linguistica nelle diverse fasi dello sviluppo.
Contenuti sintetici
L’insegnamento si propone di fornire agli studenti una conoscenza approfondita delle principali questioni teoriche e metodologiche relative all'acquisizione e allo sviluppo del linguaggio. Saranno, inoltre, illustrate le principali atipie di sviluppo del linguaggio e della comunicazione, differenziando profili di rischio evolutivo da quadri clinici.
Programma esteso
- Principali teorie dello sviluppo del linguaggio: approcci innatista, emergentista e sociocostruttivista.
- Le capacità percettive precoci.
- Lo sviluppo del linguaggio nella relazione con l'altro.
- La comunicazione prelinguistica vocale e gestuale.
- Lo sviluppo lessicale e le differenze individuali precoci.
- Lo sviluppo morfosintattico.
- Fattori di rischio nello sviluppo del linguaggio.
- Lo sviluppo comunicativo-linguistico nei bambini nati pretermine.
- Ritardi nello sviluppo linguistico: Late Talkers e Late Bloomers.
- Il Disturbo Primario del Linguaggio: indicatori precoci, diagnosi differenziale e quadro clinico.
Prerequisiti
Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia dello Sviluppo consente una fruizione più consapevole dei contenuti dell’insegnamento.
Metodi didattici
L'insegnamento è erogato in lingua italiana. Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica prevede la presentazione di materiale video e la discussione di articoli scientifici sui temi dell’insegnamento. Tali modalità hanno la finalità di rendere più fruibili i contenuti del corso e di coinvolgere gli studenti, facilitando l’acquisizione delle conoscenze. Il materiale (slides delle lezioni, eventuali articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning dell’insegnamento, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame si svolge in forma orale. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle alla realtà. I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare criticamente, sintetizzare e operare collegamenti concettuali.
Testi di riferimento
- D’Amico, S., Devescovi, A. (2013). Psicologia dello sviluppo del linguaggio. Bologna: il Mulino (Capp. 1, 4, 5, 6, 7, 10, 12).
- D’Odorico, L. (2005). Lo sviluppo linguistico. Bari: Laterza (Capp. 1, 2, 3, 4, 5).
- Chilosi, A. M., Pfanner, L., Pecini, C., Salvadorini, R., Casalini, C., Brizzolara, D., & Cipriani, P. (2019). Which linguistic measures distinguish transient from persistent language problems in Late Talkers from 2 to 4 years? A study on Italian speaking children. Research in Developmental Disabilities, 89, 59-68.
- Armstrong, R., Scott, J. G., Whitehouse, A. J., Copland, D. A., Mcmahon, K. L., & Arnott, W. (2017). Late talkers and later language outcomes: Predicting the different language trajectories. International Journal of Speech-Language Pathology, 19(3), 237-250.
- Sansavini, A., Faldella, G. (2013). Lo sviluppo dei bambini nati pretermine. Aspetti neuropsicologici, metodi di valutazione e interventi (pagg. 147-169).
- Materiale messo a disposizione dalla docente sulla pagina del corso del sito e-learning.
Sustainable Development Goals
Learning area
Atypical development
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Theories of language development.
- Typical development pathways of the different communicative-linguistic components.
- Communication and language in atypical populations.
- Language delays and disorders.
Applying knowledge and understanding
- Integration of theories and methods for analyzing language development.
- Ability to monitor the process of language acquisition and development for early identification of risk factors.
- Ability to use procedures and tools for assessing communicative-linguistic competence in the various phases of development.
Contents
The course aims to provide students with an in-deep knowledge of the main theoretical and methodological issues related to language acquisition and development. The main atypical language and communication pathways will also be analyzed, differentiating risk developmental profiles from clinical disorders.
Detailed program
- Main theories of language development: innatist, emergentist and social-constructivist approaches.
- Early perceptual skills.
- Input and interaction in language acquisition.
- Vocal and gestural preverbal communication.
- Lexical development and early individual differences.
- Morphosyntactic development.
- Risk factors in language development.
- Communicative and linguistic development in preterm children.
- Delays in language development: Late Talkers and Late Bloomers.
- Developmental Language Disorder: early indicators, differential diagnosis and clinical presentation.
Prerequisites
A good knowledge of the fundamentals of Developmental Psychology enables a more informed use of the course contents.
Teaching methods
The course is held in Italian. In addition to classroom lectures, part of the teaching includes both video presentations and the discussion of scientific articles on teaching topics. These teaching methods aim to make the course content more usable and to involve students, facilitating knowledge acquisition. The material (slides of the lectures, any scientific articles) is made available on the teaching e-learning site, so that non-attending students can also use it.
Assessment methods
The exam will take place only in oral form. The questions are aimed at ascertaining the actual acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them to the reality. The evaluation criteria are the correctness of the answers, the ability to argue critically, synthesize, and make conceptual connections.
Textbooks and Reading Materials
- D’Amico, S., Devescovi, A. (2013). Psicologia dello sviluppo del linguaggio. Bologna: il Mulino (Capp. 1, 4, 5, 6, 7, 10, 12).
- D’Odorico, L. (2005). Lo sviluppo linguistico. Bari: Laterza (Capp. 1, 2, 3, 4, 5).
- Chilosi, A. M., Pfanner, L., Pecini, C., Salvadorini, R., Casalini, C., Brizzolara, D., & Cipriani, P. (2019). Which linguistic measures distinguish transient from persistent language problems in Late Talkers from 2 to 4 years? A study on Italian speaking children. Research in Developmental Disabilities, 89, 59-68.
- Armstrong, R., Scott, J. G., Whitehouse, A. J., Copland, D. A., Mcmahon, K. L., & Arnott, W. (2017). Late talkers and later language outcomes: Predicting the different language trajectories. International Journal of Speech-Language Pathology, 19(3), 237-250.
- Sansavini, A., Faldella, G. (2013). Lo sviluppo dei bambini nati pretermine. Aspetti neuropsicologici, metodi di valutazione e interventi (pagg. 147-169).
- Specific material prepared by the teacher will be available for the students.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Nicoletta Salerni