Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Assessment and Diagnosis in Developmental Neuropsychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment and Diagnosis in Developmental Neuropsychology
Course ID number
2223-2-F5103P088
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

PROCESSI DI SVILUPPO ATIPICO

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Ambito di studio e fondamenti teorici in neuropsicologia dello sviluppo

· Metodi di valutazione dei disturbi del neurosviluppo

· Eziopatogenesi e modelli interpretativi dei disturbi del neurosviluppo

· Criticità e principi del percorso diagnostico in neuropsicologia dello sviluppo

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Capacità di ragionamento diagnostico

· Analisi critica di traiettorie atipiche di sviluppo

. Progettazione di interventi di sostegno e potenziamento nello sviluppo atipico

Contenuti sintetici

Saranno analizzate metodologie di valutazione e modelli interpretativi di alcuni tra i principali disturbi cognitivi dello sviluppo, con particolare riferimento ai percorsi di sviluppo atipici in età scolare e pre-scolare.

Programma esteso

· Principi e metodi della neuropsicologia dello sviluppo

· Il percorso diagnostico dei disturbi evolutivi

· La valutazione neuropsicologica in età evolutiva

· Plasticità neuro-funzionale nello sviluppo

· Disturbi acquisiti: lesioni focali e traumi cranici

· Disturbi evolutivi: Disturbi Specifici dell’Apprendimento (dislessia, disortografia e disgrafia, discalculia), Disturbo dell’apprendimento non verbale; Disturbi della coordinazione motoria.

· Strategie di intervento nei disturbi del neuro-sviluppo.

Prerequisiti

Buone conoscenze della psicologia dello sviluppo e delle basi neurofunzionali dello sviluppo cognitivo. Tali conoscenze sono assicurate dagli insegnamenti obbligatori del CdLM.

Metodi didattici

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avverrà tramite la discussione di articoli scientifici ed esercitazioni pratiche sui temi del corso.

Il materiale (dispense della lezione e articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile a tutti gli studenti, frequentanti e non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto e include 4 domande aperte. Le domande mirano a valutare la capacità di ragionare criticamente e creare collegamenti sulle conoscenze acquisite
Per gli studenti che lo richiedano è previsto anche un colloquio orale, in aggiunta alla prova scritta, che include tutti gli argomenti del corso. In casi particolari, il colloquio orale può essere richiesto dal docente.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

I criteri di valutazione sono: adeguatezza dei contenuti, dell’organizzazione formale e della terminologia utilizzata.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso prima dell’inizio dell’attività didattica.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

ATYPICAL DEVELOPMENT

Learning objectives

Knowledge and understanding

· Theoretical foundations in developmental neuropsychology

· Methodological approaches in the assessment of neurodevelopmental disorders

· Ethiopathogenesis and functional diagnosis of neurodevelopmental disorders

· Principles of diagnosis in developmental neuropsychology

Applying knowledge and understanding

· Diagnostic reasoning.

· Critical analysis of atypical developmental trajectories.

· Planning of support interventions and cognitive training.

Contents

Methodological and theoretical approaches to some of the main developmental cognitive disorders, with particular attention to preschoolers and school-aged children will be presented.

Detailed program

· Methods and approaches in developmental neuropsychology

· Diagnostic process of neurodevelopmental disorders

· Developmental Neuropsychological assessment

· Neuro-functional plasticity in developmental cognitive deficits

· Acquired deficits: early focal brain lesion and traumatic brain injury

· Developmental disorders: Specific Learning Disabilities (Dyslexia, Dysgraphia e Dysorthographia, Dyscalculia), Non verbal learning disability, Developmental coordination disorder;

Intervention strategies in the neurodevelopmental disorders

Prerequisites

Knowledge of the neurofunctional bases of cognitive skills and developmental psychology. These requirements are acquired by taking the compulsory courses of the CdLM.

Teaching methods

In addition to lectures, part of the teaching will take place through the guided discussion of scientific articles and exercises on the course topics.

The material (slides and scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that attending and non-attending students can use it.

Assessment methods

The exam is written and includes 4 open-ended questions. Questions are aimed to evaluate students’ critical thinking and reasoning on acquired knowledge.

Students may ask to attend an oral interview on all topics included in the Syllabus. In special cases, the teacher may require an oral interview.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Evaluation criteria are as follows: adequacy of contents, formal organization and terminology.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the teaching material will be published on the relevant page of the e-learning website.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LG
    Luisa Girelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics