Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Psychodynamic and Assesment of Parenting
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychodynamic and Assesment of Parenting
Course ID number
2223-1-F5103P009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Processi di sviluppo tipico e contesti educativi

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione- Psicodinamica della genitorialità

  • Transizione alla genitorialità
  • Differenti configurazioni genitoriali
  • Metodi di assessment della genitorialità con riferimento a: stili di interazione, regolazione emotiva, attaccamento e mentalizzazione
  • Modelli di prevenzione e intervento rivolti a genitori in differenti condizioni di rischio

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di comprendere i principi di psicodinamica della genitorialità
  • Capacità di individuare il profilo delle differenti configurazioni genitoriali
  • Capacità di utilizzare i principali metodi di assessment delle diverse dimensioni della genitorialità a livello rappresentazionale e relazionale
  • Capacità di progettare interventi di prevenzione idonei a diverse tipologie di genitori

Contenuti sintetici

Primo obiettivo del corso è approfondire la definizione psicodinamica di genitorialità, considerando i profili paterno e materno e il processo di transizione alla genitorialità.

Secondo obiettivo sarà esaminare la costruzione della relazione genitore/bambino in condizioni di adeguatezza e di rischio, fornendo strumenti idonei per valutare tale relazione a livello relazionale e rappresentazionale.

Terzo obiettivo sarà quello di presentare differenti modelli di prevenzione e intervento rivolti a differenti tipologie di genitori.

Programma esteso

  • Transizione alla genitorialità e perinatalità tra benessere e disagio
  • La costruzione della relazione genitore/bambino: fattori di protezione e di rischio
  • Mentalizzazione genitoriale e mind-mindedness
  • Condizioni genitoriali specifiche (tra le quali adozione, omogenitorialità, migrazione)
  • Trasmissione intergernerazionale del trauma
  • Metodi di valutazione della relazione genitore/bambino: attaccamento, stili di interazione, rappresentazioni genitoriali
  • Modelli di prevenzione e intervento rivolti a genitori e bambini: orientamento psicodinamico e attachment- based

Prerequisiti

Conoscenza dei principi di base della psicologia dinamica e dello sviluppo

Metodi didattici

Le lezioni frontali saranno affiancate dalla presentazione di materiale clinico.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova orale volta a verificare la specifica conoscenza dei principali aspetti teorici trattati nel corso.

La partecipazione alle esercitazioni collegate al corso concorre alla valutazione.

Testi di riferimento

Riva Crugnola, C. (2012). La relazione genitore tra adeguatezza e rischio. Bologna: Il Mulino.

Steele, M. Steele, H. (2016). Gli interventi focalizzati sull’attaccamento. Nella pratica clinica con i bambini, gli adolescenti e i genitori: Milano: Raffaello Cortina. (esclusi i capitoli 6, 10, 14, 16, 18, 19)

Riva Crugnola, C. & Ierardi, E. (2018). I legami di attaccamento nel ciclo di vita. In S. Caravita, L. Milani, & D. Trafficante (a cura di), Manuale di psicologia dello sviluppo e dell’educazione (pp. 53-74). Bologna: Il Mulino.

Slide del corso obbligatorie reperibili sul sito

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Typical development and educational contexts

Learning objectives

Knowledge and comprehension

  • Psychodynamics of parenthood
  • Transition to parenthood
  • Different parenting configurations
  • Assessment methods of parenting with reference to: styles of interaction, emotional regulation, attachment and mentalization
  • Prevention and intervention models aimed at parents in different risk conditions

Ability to apply knowledge and comprehension

  • Ability to understand the principles of psychodynamics of parenthood
  • Ability to identify the profile of different parenting configurations
  • Ability to use the main assessment methods of the different dimensions of parenthood at representational and relational level
  • Ability to design prevention interventions suitable for different types of parents

Contents

The first objective of the course is to deepen the psychodynamic definition of parenthood, considering the paternal and maternal profiles and the process of transition to parenthood.

The second objective will be to examine the construction of the parent/child relationship in conditions of adequacy and risk, providing suitable tools to evaluate this relationship at a relational and representational level.

The third objective will be to present different models of prevention and intervention aimed at different types of parents.

Detailed program

  • Transition to parenthood and perinatal period between well-being and discomfort
  • The construction of the parent/child relationship: protection and risk factors
  • Parental mentalization and mind-mindedness
  • Specific parenting conditions (including adoption, same-sex parenting, migration)
  • Intergenerational transmission of trauma
  • Methods for evaluating the parent/child relationship: attachment, interaction styles, parenting representations
  • Prevention and intervention models for parents and children: psychodynamic and attachment-based orientation

Prerequisites

Knowledge of the basic principles of dynamic and development psychology

Teaching methods

Theoretical lectures will be accompanied by the presentation of clinical cases.

Assessment methods

The verification of learning will be carried out through an oral examination aimed at verifying the specific knowledge of the main theoretical aspects of the course.

Participation in exercises proposed during the course contributes to the evaluation.

Textbooks and Reading Materials

Riva Crugnola, C. (2012). La relazione genitore tra adeguatezza e rischio. Bologna: Il Mulino.

Steele, M. Steele, H. (2016). Gli interventi focalizzati sull’attaccamento. Nella pratica clinica con i bambini, gli adolescenti e i genitori: Milano: Raffaello Cortina. (without chapters 6, 10, 14, 16, 18, 19)

Riva Crugnola, C. & Ierardi, E. (2018). I legami di attaccamento nel ciclo di vita. In S. Caravita, L. Milani, & D. Trafficante (Eds.), Manuale di psicologia dello sviluppo e dell’educazione (pp. 53-74). Bologna: Il Mulino.

Slides required and available on the site

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EI
    Elena Ierardi
  • CR
    Cristina Riva Crugnola

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics