Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Professional Deontology and Minor Protection
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Professional Deontology and Minor Protection
Course ID number
2223-1-F5103P104
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Acquisizione delle basilari norme giuridiche e nozioni teoriche di deontologia e legislazione civile e penale minorile concernenti la professione di psicologo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Capacità di assumere decisioni relative alla cura del paziente minorenne rispettose della deontologia professionale e della legislazione civile e penale.

Contenuti sintetici

Vengono illustrate le principali norme giuridiche ed etiche che orientano lo psicologo nella gestione del rapporto con il paziente minorenne, la cui inosservanza può essere fonte di responsabilità professionale in ambito disciplinare, civile e penale.
Il laboratorio si focalizza principalmente sulla disciplina del “contratto di cura”, del consenso informato, del segreto professionale e dei casi di rivelazione lecita. Verrà altresì esaminata la questione dei presupposti e dei limiti entro cui lo psicologo può essere eventualmente chiamato a rispondere di gesti auto o etero-lesivi perpetrati dal paziente minorenne.
Gli studenti saranno chiamati ad analizzare problemi che insorgono nell’attività professionale, e a proporre soluzioni che siano a un tempo giuridicamente fondate e capaci di soddisfare le esigenze cliniche del paziente.

Programma esteso

Etica e diritto
Psicologia come professione
Contratto di cura a favore del paziente minorenne
Consenso informato del paziente minorenne
Segreto professionale
Responsabilità professionale

Prerequisiti

Metodi didattici

Illustrazione dei contenuti normativi e delle rationes sottese; riferimento a casi pratici per verificare il livello di comprensione e la capacità di soluzione dei problemi.
L'attività didattica sarà erogata in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La valutazione è effettuata mediante somministrazione di un questionario a risposta multipla.
Verranno valutate in particolare: l’acquisizione delle conoscenze etico-giuridiche di base; la capacità di consultazione del Codice deontologico degli psicologi italiani; l’abilità di risoluzione di casi pratici.

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Learning objectives

Knowledge and understanding

Acquisition of basic rules of law and theoretical notions of ethics and civil and criminal legislation concerning the profession of psychologist

Applying knowledge and understanding

Ability to take decisions about patient’s care in total respect of professional ethics and civil and criminal law.

Contents

Program will cover main legal and ethical norms which guide the psychologist to manage the relationship with his patient, the breach of which may lead to liability in professional disciplinary, civil and criminal matters.
The workshop will be mainly focused on the discipline of the "contract of care," of the informed consent, of the professional secret and of illegitimate revelation cases. Particular attention will be given to the possibility of intervention on a minor patient. It will also face the question of the conditions and limitations under which the psychologist may possibly be called to respond upon for gestures of self/hetero-harming perpetrated by the patient.
Students will be asked to analyse problems that arise in professional practice, and to propose solutions that are at the same time legally grounded and able to meet the clinical needs of the patient.

Detailed program

Ethics and law
Psychology as a profession
Care contract
Informed consent Professional secret
Professional responsibility

Prerequisites

Teaching methods

Description of rules and principles and their ratio; case by law approach, aiming to verify comprehension and problem solving capacities.
Teaching activities will be delivered in presence.

Assessment methods

The assessment will be made through a multiple-choice questionnaire.
The following in particular will be assessed: the acquisition of basic ethical-legal knowledge; the ability to consult the Italian Psychologists' Code of Ethics; the ability to resolve practical cases.

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CB
    Cosima Buccoliero
  • GD
    Giandomenico Dodaro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics