Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Prevention and Counselling With Adolescents at School
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Prevention and Counselling With Adolescents at School
Course ID number
2223-1-F5103P105
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Processi di sviluppo tipico e contesti educativi

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Caratteristiche affettive e relazionali degli adolescenti odierni.
  • Nuove forme di disagio in adolescenza.
  • Metodi di prevenzione e consultazione a scuola.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Progettare, avviare, realizzare e gestire interventi preventivi e di consultazione psicologica in ambito scolastico, rivolti a preadolescenti, adolescenti e ai loro adulti di riferimento.

Contenuti sintetici

  • Analisi delle più rilevanti trasformazioni intervenute nei contesti di crescita dei minori e delle nuove modalità di relazionarsi e comportarsi di preadolescenti e adolescenti.
  • Presentazione e approfondimento di modelli di intervento preventivi e di consultazione psicologica in ambito scolastico, rivolti a preadolescenti, adolescenti e ai loro adulti di riferimento.

Programma esteso

La relazione educativa ai tempi di internet

Gli adolescenti odierni e la scuola.

Nuovi e vecchi disagi (fobie scolari, bullismo e cyberbullismo).

Le funzioni dello psicologo a scuola.

La consultazione individuale con l’adolescente.

Gli interventi rivolti al gruppo classe.

Gli interventi di prevenzione primaria (i comportamenti a rischio).

Gli interventi di postvention (es. dopo un suicidio a scuola).

Gli interventi per la promozione di una alleanza educativa tra docenti e genitori.

Prerequisiti

Conoscenza di base della psicologia dello sviluppo

Metodi didattici

Oltre alla presentazione di contenuti rilevanti in aula, parte della didattica avverrà tramite discussione di casi clinici, video e tramite esercitazioni pratiche sui temi del corso.

Le slide delle lezioni saranno disponibili sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Agli studenti è richiesta una frequenza pari ad almeno il 70% del monte ore totale del laboratorio.

Non sono previste prove in itinere, ma una valutazione conclusiva durante le ultime ore del laboratorio. La valutazione finale consiste in una prova scritta composta da tre domande aperte sui contenuti trattati nel laboratorio. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle alla realtà.

Testi di riferimento

Lancini M. (2003). Ascolto a scuola. La consultazione con l’adolescente. Franco Angeli.

Lancini M. (2021). L'età tradita. Oltre i luoghi comuni sugli adolescenti. Raffaello Cortina.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

1: Typical development and educational contexts

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Affective and relational features of today’s adolescents.
  • New psychopathologies in adolescence.
  • Prevention and counselling methodologies in school context.

Applying knowledge and understanding

  • Designing, initiating, implementing and managing predictive and psychological counselling at school, aimed at preadolescents, adolescents and their significant adults.

Contents

  • Analysis of the most significant changes occurred in child growth and the new ways of relating and behaving in preadolescents and adolescents.
  • Review and study of the approaches of predictive intervention and psychological counselling at school, aimed at preadolescents, adolescents and their significant adults.

Detailed program

The educational relationship in the internet era.

Today's adolescents and school.

New and classical forms of diseases (school phobias, bullying and cyberbullying).

The psychologist’s role at school.

The individual counselling with adolescents.

Actions aimed at the class group.

Primary prevention actions (at risk behaviours).

Postvention actions (e.g. after a suicide at school).

Actions to promote a new educational alliance between teachers and parents.

Prerequisites

Basic knowledge of developmental psychology.

Teaching methods

In addition to the presentation of relevant contents, part of the teaching will take place through the discussion of case studies, video presentations and exercises on the course topics.

The slides will be available on the e-learning site of the course.

Assessment methods

Students are required to attend at least 70% of the total classes amount.

No middle course tests are planned; during the last classes will take place a final exam. The final exams consist of a written test (three open questions about course topics). The questions are aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them to the reality.

Textbooks and Reading Materials

Lancini M. (2003). Ascolto a scuola. La consultazione con l’adolescente. Milano: FrancoAngeli.

Lancini M. (2021). L'età tradita. Oltre i luoghi comuni sugli adolescenti. Raffaello Cortina.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ML
    Matteo Lancini
  • TS
    Tania Scodeggio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics