Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Assessment of Linguistic Skills and Language Disorders
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment of Linguistic Skills and Language Disorders
Course ID number
2223-2-F5103P060
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Competenze metodologiche e applicazione clinica degli strumenti.

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Processo diagnostico per la valutazione dei disturbi del linguaggio e della comunicazione
  • Strumenti di valutazione del linguaggio nello sviluppo

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Realizzare una valutazione delle competenze linguistiche nello sviluppo
  • Stesura di una relazione in merito alle competenze linguistiche di un bambino

Contenuti sintetici

• Presentazione e spiegazione dei diversi domini linguistici e degli strumenti utili a valutarli in età evolutiva.

• Definizione dei disturbi della comunicazione e della loro classificazione.

Programma esteso

Il corso ha l’obiettivo di presentare agli studenti i diversi domini linguistici: fonologia, lessico morfosintassi, abilità narrative, pragmatica e metafonologia. Per ciascun dominio verranno esaminati i principali metodi di valutazione diretta (test standardizzati) e indiretta (questionari e interviste). Verranno inoltre trattati i disturbi della comunicazione e la loro classificazione nel DSM-5 e nell’ICD-10.

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia dello Sviluppo sarà utile durante la frequenza del corso.

Metodi didattici

Al fine di acquisire una buona competenza nella somministrazione dei test presentati verranno proposti esempi di protocolli di test compilati, filmati di casi clinici ed esercitazioni pratiche.

Il materiale (dispense della lezione e fac-simile di protocolli) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la frequenza di almeno il 70% del totale delle ore di lezione.

Agli studenti verrà richiesta la consegna di un breve elaborato finale riguardante la somministrazione di alcuni dei test presentati in aula ad un soggetto in età evolutiva.

Gli esiti di tale elaborato verranno discussi nel corso dell’ultima lezione del corso.

I criteri di valutazione dell’elaborato sono: correttezza della somministrazione dei test proposti, capacità di analisi dei risultati e inquadramento del caso.

Testi di riferimento

Slides delle lezioni.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Methodological competences and clinical techniques

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Diagnostic process to assess language and communication disorders in developmental age
  • Tests and instruments to assess language development

Applying knowledge and understanding

  • Assessment of linguistic competences during development
  • Report related to the language abilities of a child

Contents

• Theoretical knowledge and practical expertise regarding instruments for the assessment of linguistic functioning in children

• Definition and classification of communication disorders

Detailed program

Students will be introduced to different linguistic domains: phonology, lexicon, morphosyntax, narrative skills, pragmatics and metaphonology. For each domain the main methods of direct assessment (standardized tests) and indirect (questionnaires and interviews) will be examined. Communication disorders and their classification in DSM-5 and ICD-10 will also be discussed.

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Developmental Psychology will be useful during the lessons.

Teaching methods

In order to acquire a good competence and practice in the presented tests, examples of protocols, videos of clinical case and practical exercises will be proposed.

The material (slides of lessons and fac-simile of protocols) is made available on the e-learning site of the corse.

Assessment methods

At least 70% of the total lesson time is required. Students will be required to present a short clinical report regarding the administration of some of the tests presented in the classroom to a child.

The results will be discussed during the last lesson of the course.

The evalution criteria are: correctness of the test administration, ability to analyze the results and to comment the case.

Textbooks and Reading Materials

Slides of the lessons.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VB
    Viola Brenna
  • Laura Zampini
    Laura Zampini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics