Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Clinical Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Psychology
Course ID number
2223-1-I0102D007-I0102D023M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante;

Saper riconoscere e descrivere le caratteristiche dei differenti stili di attaccamento e le implicazioni per il rapporto di cura in ambito ostetrico;

Saper riconoscere e descrivere i sistemi motivazionali interpersonali in relazione ai segnali di attivazione, disattivazione, agli obiettivi e alle emozioni che li segnalano;

Saper descrivere il fenomeno placebo in termini relazionali e i meccanismi attraverso cui agisce

Saper descrivere il concetto di trauma e le sue implicazioni in ambito ostetrico

Contenuti sintetici

Il paziente difficile e la narrativa personale

Relazione, osservazione e comunicazione

I sistemi motivazionali interpersonali

L’attaccamento nella relazione con i pazienti

L’effetto placebo

Il trauma

Programma esteso

Il paziente difficile e la narrativa personale.

I sistemi motivazionali interpersonali (attaccamento, accudimento, predatorio, competitivo, sessuale, gioco e affiliazione, cooperativo)

L’attaccamento nella relazione con i pazienti (attaccamento sicuro, evitante, ambivalente, disorganizzato); attachment-based care approach.

L’effetto placebo e le implicazioni per la relazione con il paziente; i meccanismi attraverso cui agisce l’effetto placebo

Le esperienze traumatiche e il loro impatto sul funzionamento mentale

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni a piccoli gruppi, stesura e rielaborazione dei concetti appresi attraverso il lavoro di gruppo.

Materiale didattico

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Benedetti F. (2018). L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo, Roma, Carocci editoreSulla piattaforma e-learning saranno caricati materiali di approfondimento (video, letture consigliate)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 Anno - 2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con domande aperte sui contenuti trattati durante il corso. La valutazione finale è data dalla media pesata dei singoli moduli

Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient;

Knowing how to recognize and describe the features of different attachment styles and the implications for the relationship with the patient;

Knowing how to recognize and describe interpersonal motivational systems (activation, deactivation, objectives and related emotions);

Knowing how to describe the placebo effect in relational context and the mechanisms through which it acts

Knowing how to describe the concept of trauma e its implications in obstetric setting

Contents

The difficult patient and personal narrative

Relationship, observation and communication

Interpersonal motivational systems

Attachment and relationship with patients

The placebo effect

Trauma

Detailed program

The difficult patient and personal narrative.

Interpersonal motivational systems (attachment, care, predatory, competitive, sexual, play and affiliation, cooperative)

Attachment and relationship with patients (secure, avoidant, ambivalent, disorganized attachment); attachment-based care approach.

The placebo effect and the implications for the relationship with the patient; the mechanisms by which the placebo effect acts

Traumatic experiences and their impact on mental functioning

Prerequisites

Teaching form

Lectures, small group activities with final written report.

Textbook and teaching resource

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Benedetti F. (2018). L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo, Roma, Carocci editoreSome suggested supplementary material will be uploaded on the e-learning platform

Semester

1 Year - 2 Semester

Assessment method

Written exam with open questions on topics presented during the course. Final grade deriving from the average of individual marks of each module (3 different parts) of the exam.

Office hours

by appointment: marco.bani1@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani
  • CB
    Chiara Maria Bignamini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics