Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. International Trade Law
  2. Summary
Unità didattica Course full name
International Trade Law
Course ID number
2223-2-F5602M008-F5602M014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Foundations of International Economic Law

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti cognitivi e le capacità critiche necessari a comprendere e valutare le politiche e le scelte operate dai maggiori attori degli scambi internazionali di merci e servizi.

Contenuti sintetici

Lo studio si concentrerà sul sistema multilaterale di regolamentazione degli scambi internazionali, oggi amministrato dall’Organizzazione mondiale del commercio. Ne saranno illustrate l’evoluzione - da accordo tariffario nel secondo dopoguerra ad organizzazione internazionale cui aderiscono, dopo l’ingresso di Cina e Russia, ben 164 Stati rappresentanti la quasi totalità dei volumi di scambio mondiale - e le regole di base. Particolare attenzione sarà prestata alla relazione tra la liberalizzazione dei mercati delle merci e dei servizi ed il perseguimento di politiche statali volte alla tutela di valori non commerciali, quali i diritti umani e in special modo i diritti sociali, l’ambiente, la salute, lo sviluppo. Verranno discussi gli obiettivi di politica economica sottesi alle regole studiate e il grado di effettività delle stesse alla luce del procedimento di soluzione delle controversie tra i membri dell’Organizzazione. La discussione dei riflessi della crisi economico sistemica del 2007-2008 sugli scambi commerciali internazionali e della capacità del sistema dell'OMC di contenere il ricorso da parte degli Stati membri al protezionismo condurranno ad una riflessione conclusiva sul futuro del sistema multilaterale, oggi minacciato dalla sempre più frequente conclusione di accordi preferenziali bilaterali o regionali. Lo studio dei negoziati relativi al TTIP consentirà, infine, una breve incursione nel diritto internazionale degli investimenti.

Programma esteso

Il dibattito attuale sulla liberalizzazione degli scambi - L’origine e la struttura dell’Organizzazione mondiale del commercio – Analisi delle regole di base del sistema di liberalizzazione degli scambi di merci. e dei suoi margini di flessibilità (deroghe) – Lo status dei Paesi in via di sviluppo nel sistema OMC – Le misure a tutela della salute e dell’ambiente nelle decisioni dei Panel e dell’Organo di appello – Gli strumenti di difesa commerciale (misure di salvaguardia, dumping e sovvenzioni) – Profili problematici della liberalizzazione del mercato dei servizi – Obiettivi e contenuti dell’Accordo TRIPs - L’attuale tensione tra regolamentazione multilaterale o regionale degli scambi internazionali – La politica commerciale dell’Unione europea e i negoziati per il TTIP - Il meccanismo di risoluzione delle controversie come elemento centrale per una valutazione del grado di efficacia del sistema OMC

Prerequisiti

Metodi didattici

Lezione frontale e studio di casi. Buona parte dell'apprendimento avverrà attraverso discussione e dibattito in aula. A tal fine gli studenti saranno invitati a leggere i materiali assegnati prima della lezione. Ogni settimana verrà chiesto a un "gruppo di esperti" di offrirsi di preparare i materiali per la settimana successiva.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è orale, ma gli studenti frequentanti saranno ammessi a un esame finale scritto facoltativo. Ai fini della valutazione, per due terzi riguarderà la conoscenza del programma svolto; un terzo del voto sarà costituito dalla valutazione della discussione in aula dei temi assegnati ai frequentanti o dalla discussione di un caso in sede di esame orale.

La commissione valuterà il grado di conoscenza del programma, secondo criteri di completezza della conoscenza, appropriatezza del linguaggio, capacità critica nell'esposizione delle questioni. Non sono previste prove intermedie.

Durante l'emergenza dovuta alla pandemia da COVID-19 gli esami si svolgeranno da remoto utilizzando la piattaforma digitale WebEx. Sulla pagina e-learning del corso sarà presente il link che consentirà l'accesso e assicurerà la pubblicità delle prove orali.

Testi di riferimento

A. GUZMAN, J. PAUWELYN, J. HILLMAN, International Trade Law, Global Edition, terza edizione, New York, 2016, paperback (selected pages).

Consultazione degli accordi amministrati dall’Organizzazione mondiale del commercio e di alcuni rapporti dei Panel e dell’Organo di appello

(http://www.wto.org); ulteriori materiali potranno essere resi disponibili sulla pagina e-learning del corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course aims at providing students with the knowledge necessary to understand and the critical thinking ability necessary to evaluate the trade policies and choices operated by the major players on the International markets of goods and services

Contents

Study will focus on the multilateral system administered by the World Trade Organization. Its evolution - from a tariff agreement in the aftermath of the Second World War, to an intergovernmental organization uniting, after China and Russia joined in, 164 countries representing almost the whole volume of International trade - will be exposed, together with its basic principles and rules. Particular attention will be placed in dealing with the relationship between the liberalization of trade and services’ flows and the policy space maintained by WTO’s Member States to pursue non trade values such as human rights, social rights, the environment, public health and development. The rationale and effectiveness of the rules shall be discussed in the light of the case law of the dispute settlement bodies of the Organization and of the status of WTO Agreements in EU law. A discussion on the impact of the present COVID-19 and of the 2007-2008 financial crisis on trade and on the capacity of the WTO system to restrain the raise of protectionism will introduce a final reflection on the future of the Organization, which appears challenged by the ever more frequent turn of its Members towards the conclusion of regional and preferential agreements and by the hostility of the Trump Administration towards multilateralism. A closer look into the TTIP negotiation will allow to give an insight into the recent trends in International investment law.

Detailed program

The debate on liberalized trade - Origin and structure of the World Trade Organization - Analysis of the basic rules of the system .and of its leeways (waivers and derogations) - Special rules for developing countries - Protection of non trade values such as public health and the environment in the case law of the Panels and of the Appellate Body -Trade defence measures (anti-dumping, subsidies and safeguard measures) -

Critical issues in the liberalization of services - Structure and contents of the Agreement on the trade related aspects of intellectual property rights (TRIPs) - The tension between multilateralism and regionalism in international trade - The trade policy of the EU and the TTIP negotiation - The disputes settlement mechanism as the main feature for an assessment of the effectiveness of the multilateral system.

Prerequisites

Teaching methods

Lectures and case study. Much of the learning in this module will take place through class discussion and debate. Students will be expected to be in class having read the materials assigned. Every week a “panel” of students will be asked to volunteer to prepare the assignments for the following week.

During the COVID-19 emergency period, lessons will be held remotley asynchronously with synchronous videoconferencing events.

Assessment methods

The exam is oral, but attending students will be admitted to an optional final written exam. Assessment will value for two thirds the knowledge of the program covered by the course;, one third of the grading shall assess either the discussion in class of the assignments for attending students, or the discussion of one case law during the oral exam.

The commission will evaluate the degree of knowledge of the program, according to criteria of completeness of knowledge, appropriate use of legal language, critical thinking skills in the exposition of issues. There are no intermediate exams.

During the COVID-19 emergency exams will be online. They will be carried out using the WebEx platform; on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination.

.

Textbooks and Reading Materials

A. GUZMAN, J. PAUWELYN, J. HILLMAN, International Trade Law, 3rd Global Edition, New York, 2016, paperback (selected pages).

WTO Agreements and text of Panels and Appellate Body's Reports (http://www.wto.org); further materials shall be made available on the course e-learning page.

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
IUS/13
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Carla Maria Gulotta
    Carla Maria Gulotta

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics