Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Bachelor Degree
  3. Comunicazione Interculturale [E2002R - E2001R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Arabic Language I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Arabic Language I
Course ID number
2223-1-E2001R051-E2001R054M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Arabic Language I

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Lingua Araba I

Argomenti e articolazione del corso

Il corso si propone di fornire le conoscenze di base della lingua araba (Modern Standard Arabic), scriita e parlata. Allo studio delle strutture morfo-sintattiche della lingua si affiancherà l’uso pratico delle stesse. La parte teorica procede, dunque, parallelamente alla proposta di testi di lettura e spunti di conversazione, finalizzati all’acquisizione di adeguate competenze linguistico-lessicali e di conoscenze culturali.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:
*Conoscenze e comprensione
Nel corso di Arabo 1 si apprenderanno suoni e lettere dell'alfabeto arabo, le nozioni basilari della grammatica (frase nominale e frase verbale) e la fraseologia di base per parlare di se stessi .

*Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati
Il corso è organizzato in maniera da facilitare l'integrazione delle quattro abilità principali: comprensione scritta, comprensione orale, produzione scritta e produzione orale.

*Capacità di applicare conoscenze e modelli
Attraverso l'uso di materiali scritti, nonché audio e video autentici si intende incentivere la partecipazione attiva degli studenti durante tutto il processo di apprendimento per sviluppare e rinforzare l'autonomia di giudizio e le abilità comunicative..

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali; attività di interazione in gruppo ed esercitazioni funzionali all'apprendimento per la comunicazione secondo il metodo integrato.

Materiali didattici (online, offline)

Oltre al libro di testo, il materiale didattico integrativo sarà caricato sulla piattaforma E-Learning.

Programma e bibliografia per i frequentanti

Partendo dai principi di ortografia e di fonetica, lo studente verrà introdotto all’alfabeto arabo (nelle peculiarità dei sistemi di scrittura e di pronuncia delle lettere) ed al funzionamento della lingua secondo radici e "schemi". Saranno quindi analizzati i primi fondamenti di morfologia e di sintassi, con un focus sulla frase nominale e sulla frase verbale. Il modulo fornirà al discente la fraseologia di base per affrontare semplici conversazioni.

Manuale adottato:
B. Airò, S. Bertonati, Y. Odeh, M.S. Barakat, Lingua araba e società contemporanea, Zanichelli, Bologna 2021 (lezioni 0-6, 8, 10)

Grammatiche di riferimento:

  • L. Veccia Vaglieri, Grammatica teorico-pratica della lingua araba, vol. 1, nuova edizione, Roma, IPO 2018 (o vecchia edizione disponibile pdf online)
  • A. Manca, Grammatica teorico pratica di arabo letterario moderno, Roma 2005 (pdf disponibile online)

Dizionari consigliati:
E. Baldissera, Il dizionario di arabo(dizionario italiano-arabo arabo-italiano), Zanichelli, Bologna 2014 (seconda edizione)
R. Traini, *Vocabolario arabo-italiano, *Istituto per l'Oriente, Roma 1994
.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Si veda programma e bibliografia per frequentanti

Modalità d'esame

*Tipologia di prova
Prova scritta e orale (entrambe obbligatorie): la prova scritta, propedeutica all’orale, consiste in una comprensione scritta e esercizi sulle strutture grammaticali apprese, comprese frasi da tradurre dall'italiano all'arabo (non è consentito l'uso del dizionario).
La prova orale, cui si accede solo se si è superato lo scritto, prevede: lettura e traduzione di uno o più brani del libro con domande sulle strutture grammaticali apprese; una breve conversazione e un'auto-presentazione.
Lo scritto e l'orale devono essere sostenuti e superati nello stesso mese, pena l'annullamento della votazione dello scritto.

*Criteri di valutazione
La valutazione degli studenti avverrà in base a: i) il grado di assimilazione dei contenuti del programma; ii) la capacità di leggere e scrivere; iii) la capacità di comprendere testi scritti ; iv) la capacità di gestire la conversazione orale .

.

Orario di ricevimento

Tramite appuntamento da prendere via e-mail

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Arabic Language I

Topics and course structure

This course aims to provide basic knowledge of written and spoken Modern Standard Arabic (MSA). The study of the morpho-syntactic structures of the language will be accompanied by their practical use. The theoretical part proceeds, therefore, in parallel with the proposal of reading texts and conversation cues, aimed at the acquisition of appropriate linguistic-lexical skills and cultural knowledge.

Objectives

Through this teaching, with constant and participatory attendance at lectures and the Laboratory connected with the course, it is intended to PROMOTE the following learning, in terms of:
*Knowledge and understanding

In the Arabic 1 course, you will learn sounds and letters of the Arabic alphabet, the basics of grammar (nominal sentence and verbal sentence), and basic phraseology for talking about yourself .

*Ability to relate differentiated knowledge and patterns to each other.

The course is organized in a way that facilitates the integration of the four main skills: reading comprehension, listening comprehension, written production and oral production.

*Ability to apply knowledge and models.

Through the use of written materials, as well as authentic audio and video, it is intended to encourage students' active participation throughout the learning process to develop and reinforce independent judgment and communication skills.

Methodologies

Lectures; group interaction activities and functional learning exercises for communication according to the integrated method.

Online and offline teaching materials

In addition to the textbook, supplementary teaching materials will be uploaded to the E-Learning platform.

Programme and references for attending students

Students will learn the writing, the phonology and the reading of the Arabic alphabet, along with the basic rules of Arabic grammar and morphology (roots and patterns) and the essential vocabulary to perform elementary conversations.

Textbook:
B. Airò, S. Bertonati, Y. Odeh, M.S. Barakat, Lingua araba e società contemporanea, Zanichelli, Bologna 2021 (Lessons 0-6, 8, 10)

Grammmar:

  • Schulz, Krahl, Reuschel, Standard Arabic. An elementary-intermediate course, Cambride, CUP, 2000

Dictionary:
H. Wehr, and J. Milton Cowan, "A Dictionary of Modern Written Arabic", Harrap, London, 1976.

Programme and references for non-attending students

See programme and references for attending students.

Assessment methods

*Type of test
Written and oral test (both compulsory): the written test, preparatory to the oral, consists of a reading comprehension and exercises on the grammatical structures learned, including sentences to be translated from Italian into Arabic (no dictionary allowed).
The oral test, accessed only if you have passed the written, involves: reading and translation of one or more passages from the book with questions on grammatical structures learned; a short conversation; and a self-presentation.
The written and the oral must be taken and passed in the same month, or the written grade will be forfeited.

*Assessment criteria
Assessment criteria are based on i) the degree of assimilation of program content; ii) the ability to read and write; iii) the ability to understand written texts ; iv) the ability to handle oral conversation
.

Office hours

Through appointment by e-mail

Programme validity

The programs are worth two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
L-OR/12
ECTS
8
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Stefania Bertonati

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics