Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Cultures and Societies of Asia
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cultures and Societies of Asia
Course ID number
2223-2-F0101R024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Culture e società dell’Asia

Argomenti e articolazione del corso

Introduzione all'antropologia dell’Asia, in particolare del Sud-est asiatico e dell'Indonesia.

Dopo un'introduzione generale ai processi culturali storicamente fondativi per l'area coinvolta nell'elaborazione di Induismo e Buddismo, e l'avvento dell'Islam, il corso tratterà di due aspetti fondamentali nella costruzione delle moderne società locali e nazionali in Asia: le pratiche di welfare e le relazioni di lavoro. Grazie all'impianto teorico di Erica Bornstein, si acquisiranno criteri di analisi specifici al dono e alla filantropia che l'autrice ha sviluppato nelle sue ricerche in India. Le riflessioni e le implicazioni del lavoro di Bornstein saranno un filtro di analisi per l'insieme della regione sudestasiatica.

Temi quali la povertà, le identità lavorative e le piccole e grandi migrazioni saranno infatti affrontati nell'insieme della regione e in alcuni casi specifici.

In particolare, si esamineranno due etnografie dell'infanzia e della crescita, rispettivamente, nelle baraccopoli di Bangkok (Bolotta) e nello scenario post-catastrofe di Aceh.

Grazie anche all'esame di testi quali Kloos e Smith si porteranno alla luce elementi costitutivi del soggetto (e il soggetto come tema di analisi etnografica) quali l'atteggiamento morale e l'elaborazione storica del trauma individuale e collettivo.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e la presentazione, da parte degli studenti, di testi o altro materiale rilevante, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • Conoscenze e comprensione della relazione di aiuto in Asia, con particolare attenzione al Sudest Asiatico e alle situazioni post-disastro e post-conflitto;
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze di contesti (India e Indonesia) e modelli (modelli sociali, religiosi, di pratiche e pensiero) fra loro differenziati;
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli esaminati nel contesto asiatico per una comprensione generale degli stessi fenomeni in altre aree del mondo .

Metodologie utilizzate

Il corso si avvale di metodologie diversificate: lezioni frontali, discussioni in classe su materiali quali testi, slide, documenti audiovisivi forniti dal/dalla docente o autonomamente proposti dagli studenti; partecipazione di ricercatori che presentano ricerche in corso.

Materiali didattici (online, offline)

Il corso si svilupperà grazie a una collaborazione fra docente e studenti sia nella lettura dei testi prescelti, sia nelle proposte di integrazione. I testi consigliati sono presenti in biblioteca. Durante il corso, verranno via via segnalati testi e altri elementi (workshop, attività sperimentali in corso ecc.) e, a seconda dei casi in esame, alcuni di essi saranno resi disponibili online. Farà sempre testo la pagina del corso.

Programma e bibliografia per i frequentanti

1) Bornstein, E. (2012). Disquieting gifts: humanitarianism in New Delhi. Stanford University Press. OBBLIGATORIO PER TUTTI

2) Bolotta, Giuseppe, 2021. Belittled Citizens: The Cultural Politics of Childhood on Bangkok's Margins, NIAS Press.

3) Vignato, Silvia. 2020. Le figlie delle catastrofi. Un'etnografia della crescita nella ricostruzione di Aceh. Milano, Ledizioni.

E UNO DEI TESTI A SCELTA:

Lindquist, J.A. 2009. The anxieties of mobility. Honolulu: University of Hawaii Press.

O IN ALTERNATIVA

Smith, Catherine, (2018), Resilience and the Localisation of Trauma in Aceh, Indonesia, NUS Press.

O IN ALTERNATIVA

Nooteboom, G. (2016). Forgotten People: Poverty, Risk and Social Security in Indonesia (p. 324). Brill.

O IN ALTERNATIVA

Kloos, D. (2017). Becoming better Muslims: Religious authority and ethical improvement in Aceh, Indonesia. Princeton University Press.

Vignato, S., ed. (2017). Dreams of Prosperity: Inequality and Integration in Southeast Asia, Chiang Mai, Silkworm/EFEO

Materiali dalle lezioni. I testi di riferimento potranno essere variati a seconda del gruppo di studenti frequentanti.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

V. FREQUENTANTI
I non-frequentanti sono FORTEMENTE INCORAGGIATI ad acquisire una buona conoscenza dei fondamentali dell'area sudestasiatica leggendo i numerosi materiali via via caricati online e a prendere visione di un testo di inquadramento generale come per esempio:
Church, Peter. 2022 (6th ed.) A Short History of Southeast Asia. London, Wiley.

Modalità d'esame

Esame orale. L’esame è costituito da un colloquio volto a verificare le conoscenze acquisite attraverso lo studio critico dei testi inseriti nel programma d’esame e, per i frequentanti, a discutere il lavoro svolto in aula o in autonomia. Verranno inoltre valutate l’acquisizione dello specifico linguaggio disciplinare e areale e la capacità di creare opportune connessioni tra gli argomenti del corso.

Orario di ricevimento

martedì alle 12 da confermare

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Cultures and societies of Asia

Topics and course structure

The course will deal with two fundamental aspects in the identity-process of modern, local and/or national societies in Southeast Asia: practices of welfare and work relationships. THanks to Erica Bornstein's theorisation on gift and philanthropy in India, poverty, work-related migration and notions of work will be analysed for the whole of Southeast Asia and, more specifically, in the case of Indonesia.

Objectives

The course aims to develop basic knowledge and understanding of welfare relationships in Asia, with a special focus on Southeast Asia.

The students will be required to connect the different parts of the course and develop a personal standpoint.

This will enable them to use the Asian experience as a general tool in the analysis of similar phenomena in other parts of the world.

Methodologies

Front lessons. Discussion of texts, video or otherwise produced materials. Autonomous suggestions coming from the students are welcome. Depending on the availability, a few researchers will be invited to present their researches.

Online and offline teaching materials

The course relies on an active collaboration between the teacher and the students both in reading and discussing shared texts and in evaluating original suggestions coming from the students. According to different inputs coming, among others, from the actualities of Southeast Asia, some materials will be made available online. THe course website is to be considered as the main reference.

Programme and references for attending students

1) Bornstein, E. (2012). Disquieting gifts: humanitarianism in New Delhi. Stanford University Press. OBBLIGATORIO PER TUTTI

2) Bolotta, Giuseppe, 2021. Belittled Citizens: The Cultural Politics of Childhood on Bangkok's Margins, NIAS Press*.*

3) Vignato, Silvia. 2020. Le figlie delle catastrofi. Un'etnografia della crescita nella ricostruzione di Aceh. Milano, Ledizioni.

E UNO DEI TESTI A SCELTA:

Lindquist, J.A. 2009. The anxieties of mobility. Honolulu: University of Hawaii Press.

O IN ALTERNATIVA

Smith, Catherine, (2018), Resilience and the Localisation of Trauma in Aceh, Indonesia, NUS Press.

O IN ALTERNATIVA

Nooteboom, G. (2016). Forgotten People: Poverty, Risk and Social Security in Indonesia (p. 324). Brill.

O IN ALTERNATIVA

Kloos, D. (2017). Becoming better Muslims: Religious authority and ethical improvement in Aceh, Indonesia. Princeton University Press.

Vignato, S., ed. (2017*). Dreams of Prosperity: Inequality and Integration in Southeast Asia*, Chiang Mai, Silkworm/EFEO

Programme and references for non-attending students

see section "attending students".
Non attending students are STRONGLY ADVISED to acquire a sounder picture of the area studies through the study of materials available on the course homepage as well as of an integrative text such as
Church, Peter. 2022 (6th ed.) A Short History of Southeast Asia. London, Wiley.

Assessment methods

Oral exam. Assessment of the students’ knowledge of the texts included in the reference list as well as of the general frames explained during the lessons (for students who have attended the course). A good command is required of the basic elements of the region.

Office hours

tuesday at 12. to be confirmed

Programme validity

two years

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • SV
    Silvia Vignato

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics