Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane [F5703R - F5701R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Philosophy of Human Sciences
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Philosophy of Human Sciences
Course ID number
2223-1-F5701R040
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Effetti vitali e formativi delle organizzazioni contemporanee

Argomenti e articolazione del corso

Che cosa c’è “di pedagogico” nelle organizzazioni? Che cosa è un'organizzazione contemporanea?
Il corso intende descrivere l’assetto delle organizzazioni contemporanee, il perdurare di un modello organizzativo moderno, la nozione di dispositivo e – soprattutto – gli effetti che tutto ciò ha sulle nostre vite.
Superando il falso dilemma – siamo noi al servizio delle organizzazioni oppure sono queste a servizio nostro – si intende fornire una prospettiva pedagogica davvero innovativa e diversa sulle/per le organizzazioni attuali.

Obiettivi

Le lezioni intendono:
• fornire conoscenze in merito alla pedagogia e alla filosofia della formazione;
• illustrare i principali modelli interpretativi e di spiegazione attraverso i quali sono state lette e vengono lette oggi l’educazione e la formazione;
• legittimare un punto di vista pedagogico nelle/sulle organizzazioni in senso professionale.
formazione nelle organizzazioni di ieri e di oggi;
Oltre a tali informazioni, si intende formare lo studente alle seguenti abilità:
• saper riconoscere rappresentazioni sociali e culturali, modelli teorici dell’educazione e della • saper analizzare pedagogicamente i contesti di intervento rivolto in particolare agli adulti;
• (eventualmente) saper progettare esperienze, strumenti operativi e stili di intervento pedagogici con gli adulti di oggi.

Metodologie utilizzate

Si proporranno:
• momenti di lezione frontale;
• lettura e/o commento di testi/brani significativi;
• visione di film/scene significative:
• esercizi clinici atti ad analizzare e rielaborare l’esperienza educativa personale e di gruppo.

Materiali didattici (online, offline)

Saranno caricati sull’aula virtuale: articoli, testi brevi, immagini, musica... in riferimento alle lezioni del corso; tutto questo materiale è utile sia per chi frequenta che per chi non può o desidera non farlo, ai fini della preparazione all’esame.

Programma e bibliografia per i frequentanti

  1. DISPENSA (caricata on line)
  2. Bonazzi G., Storia del pensiero organizzativo, FrancoAngeli, Milano, (1989) 2022.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

  1. DISPENSA (caricata on line)
  2. Bonazzi G., Storia del pensiero organizzativo, FrancoAngeli, Milano, (1989) 2022.
  3. Nicoli M., Le risorse umane, Ediesse, Roma, 2015 oppure J. Orsenigo, Chi ha paura delle regole, Franco Angeli, Milano, 2017.

Modalità d'esame

Il colloquio orale degli studenti frequentanti riguarderà i temi affrontati a lezione e poi approfonditi nei testi, mentre per i non frequentanti verterà esclusivamente sui testi.
Saranno valutate:
• la capacità di legare i nodi affrontati insieme in aula allo studio personale;
• la capacità critica e di costruzione di un discorso originale anche in rapporto alla professionalità futura.

Orario di ricevimento

Il ricevimento sarà da settembre 2022 il giovedì dalle 14.00 alle 16.00 nel mio studio (U6/4163 – quarto piano).

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Course title

Vital and formative effects of contemporary organizations

Topics and course structure

What is "pedagogical" in organizations? What is a contemporary organization ?
The course aims to describe the structure of contemporary organizations, the persistence of a modern organizational model, the notion of device and – above all – the effects that all this has on our lives.
Overcoming the false dilemma – we are at the service of the organizations or they are at our service – we intend to provide a truly innovative and different pedagogical vision on / for current organizations.

Objectives

The lessons include:
• to provide knowledge about the pedagogy and philosophy of training ;
• to illustrate the many interpretative and explanation models of education and training ;
• to legitimize a pedagogical point of view in/about organizations.

In addition to information, lessons wont to train the student in the following skills:
• to be able to recognize social and cultural representations, theoretical models of education and training in the organizations of yesterday and today;
• to know how to pedagogically analyze the contexts of intervention aimed in particular at adults;
• (possibly) to know how to design experiences, operational tools and styles of pedagogical intervention with today's adults.

Methodologies

Lessons will be proposed :
• frontal moments ;
• reading and/or commentary of significant texts/passages ;
• watching significant movies/scenes :
• clinical pedagogical exercises.

Online and offline teaching materials

They will be uploaded to the virtual classroom: articles, short texts, images, music... in reference to the lessons of the course.

Programme and references for attending students

  1. DISPENSA (uploaded to the virtual classroom)
  2. Bonazzi G., Storia del pensiero organizzativo, FrancoAngeli, Milano, (1989) 2022.

Programme and references for non-attending students

  1. DISPENSA (uploaded to the virtual classroom)
  2. Bonazzi G., Storia del pensiero organizzativo, FrancoAngeli, Milano, (1989) 2022.
  3. Nicoli M., Le risorse umane, Ediesse, Roma, 2015 oppure J. Orsenigo, Chi ha paura delle regole, Franco Angeli, Milano, 2017.

Assessment methods

The oral interview of the attending students will cover the topics addressed in class and then deepened in the texts, while for non-attending students it will focus exclusively on the texts.
Will be evaluated:
• the ability to tie the knots addressed together in the classroom to personal study;
• the critical ability and construction of an original discourse also in relation to future professionalism.

Office hours

From September 2022 on Thursdays from 14.00 to 16.00 in my studio (U6/4163 – fourth floor).

Programme validity

Two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Jole Orsenigo
    Jole Orsenigo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics