Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane [F5703R - F5701R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Adult Education
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Adult Education
Course ID number
2223-1-F5701R037
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

La solitudine del soggetto organizzativo

Argomenti e articolazione del corso

Nella prima parte del corso si prenderanno in considerazione i principali aspetti e le questioni più importanti dell'educazione degli adulti nella nostra contemporaneità.
Nella seconda parte si cercherà di focalizzare l'attenzione sull'esperienza della solitudine nei luoghi di lavoro cercando di comprenderne le varie e differenti ragioni, anche alla luce dei processi di globalizzazione.
Si problematizzerà, inoltre, la possibile solitudine legata allo smart working e quella connessa alla condizione in cui viene relegato l'individuo il cui pensiero prende le distanze dall'imperante omologazione pensante (?) insita all'organizzazione.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al laboatorio connesso al corso, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti::

  • Conoscenze e comprensione: delle principali questioni dell'educazione degli adulti (Eda) e delle sue possibili derive dentro e fuori l'organizzazione;
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati: inerenti l'età, l'identià adulta e il ruolo professionale nelle organizzazioni di oggi, con particolare riferimento alle diverse interpretazioni della condizione e del vissuto di solitudine del soggetto organizzativo;
  • Capacità di leggere i contesti organizzativi attuali e di implementare interventi di formazione di orientamento narrativo/autoriflessivo, tramite la sperimentazione diretta e in piccolo gruppo di pratiche narrative e tdi scrittura dell'esperienza professionale.

Metodologie utilizzate

Lezione frontale.
Il corso prevede inoltre momenti di rielaborazione riflessiva in piccolo e grande gruppo, analisi di casi studio, visione di filmati ed esercitazioni.

Materiali didattici (online, offline)

Materiale didattico PPT.
Filmati/Docufilm.

Programma e bibliografia per i frequentanti

Z.Bauman, La solitudine del cittadino globale, Feltrinelli, Milano, 2000.

J.M.Coetzee, A.Kurtz, La buona storia, Einaudi, Torino, 2015.

G.Varchetta, L'ambiguità organizzativa, Guerini e Associati, Milano, 2007; oppure, D.Forti, F.Natili, G. Varchetta, Il soggetto incompiuto, Guerini NEXT, Milano, 2018

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Gli studenti non frequentanti aggiungeranno un ulteriore testo:

M.Castiglioni (a cura di), Pedagogia dei transiti nell'età adulta, ETS, Pisa, 2021.

Modalità d'esame

  • Tipologia di prova: Esame orale e realizzazione progetto.
  • Criteri di valutazione: Capacità di stabilire collegamenti tra i testi dell'esame; capacità di mettere in relazione aspetti teorici e pratico-operativi nel progetto; capacità di rielaborazione critica dei temi affrontati.

Orario di ricevimento

Il ricevimento in presenza della Prof.ssa Castiglioni si svolgerà in U6 4 Piano stanza 4161.

-10 gennaio dalle 14.00 alle 15.30;

-24 gennaio dalle 11.00 alle 12.30:

-8 febbraio dalle 11.00 alle 12.30

-21 febbraio dalle 11.00 alle 12.30.

Affiancheranno la docente, la Dott.ssa Nadia Rossi, la Dott.ssa Elisa Tona e la Dott.ssa Cinzia Trimboli.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dott.ssa Nadia Rossi e Dott.ssa Cinzia Trimboli

Collabora all'insegnamento la Dott.ssa Elisa Tona

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Course title

The loneliness of the organizational subject

Topics and course structure

In the first part of the course, we will consider the main aspects and the most important issues of adult education in our contemporaneity.
In the second part, we will try to focus attention on the experience of loneliness in the workplace trying to understand the various and different reasons, also in the light of globalization processes.
Furthermore, the possible loneliness linked to smart working and that connected to the condition in which the individual is relegated, whose thinking distances himself from the prevailing thinking (?) Standardization inherent in the organization, will also be problematized.

Objectives

With this teaching, with a constant and participatory attendance to the lessons and to the laboratory connected to the course, we intend to promote the following learning:

  • Knowledge and understanding: of the main issues of adult education (EDA) and its possible drifts inside and outside the organization;
  • Ability to relate differentiated knowledge and models: concerning age, adult identity and professional role in today's organizations, with particular reference to the different interpretations of the condition and experience of loneliness of the organizational subject;
  • Ability to read current organizational contexts and to implement narrative / self-reflective training interventions, through direct experimentation in a small group of narrative and writing practices of professional experience.
    ·

Methodologies

Frontal lesson. There will be some moments of reflection and re-elaboration in small and large group.; case-analysis, films.

Online and offline teaching materials

PPT.
Film/documentary

Programme and references for attending students

Z.Bauman, La solitudine del cittadino globale, Feltrinelli, Milano, 2000.

J.M.Coetzee, A.Kurtz, La buona storia, Einaudi, Torino, 2015.

G.Varchetta, L'ambiguità organizzativa, Guerini e Associati, Milano, 2007; oppure, D.Forti, F.Natili, G. Varchetta, Il soggetto incompiuto, Guerini NEXT, Milano, 2018

Programme and references for non-attending students

Non-attending students will add a more text:
M.Castiglioni (a cura di), Pedagogia dei transiti nell'età adulta, ETS, Pisa, 2021.

Assessment methods

Type of test: Oral exam and project work.

Evaluation criteria: Ability to establish links between texts; ability to relate theoretical and project work; ability to re-elaborate critical issues.

Office hours

The presence of Prof. Castiglioni will take place in U6 4 Floor room 4161.

-10 January from 14.00 to 15.30;

-24 January from 11.00 to 12.30:

-8 February from 11.00 to 12.30

-21 February from 11.00 to 12.30.

They will be joined by the teacher, Dr. Nadia Rossi, Dr. Elisa Tona and Dr. Cinzia Trimboli.

Programme validity

The programs have two academic years.

Course tutors and assistants

Course tutors and assistant: Dott.ssa Nadia Rossi e Dott.ssa Cinzia Trimboli, Dott.ssa Elisa Tona.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Micaela Donatella Castiglioni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics