Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Philosophy of Mind and Theory of Affections
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Philosophy of Mind and Theory of Affections
Course ID number
2223-1-F8501R024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Linguaggio, mondo, soggetto

Argomenti e articolazione del corso

Generalmente siamo soliti pensare il linguaggio di cui disponiamo come qualcosa da noi utilizzabile liberamente per rapportarci alle cose che ci stanno attorno — come le cose —, o che ci stanno dentro —come le emozioni. In tal modo, i fenomeni linguistici sarebbero tripartiti in un soggetto che parla, in un mondo in attesa di essere detto e in una lingua in attesa di essere utilizzata. La filosofia non ha mai smesso di interrogarsi sul rapporto tra questi elementi e per noi è un’interrogazione di primaria importanza se pensiamo che ogni relazione formativa è attraversata dall’uso della parola. Il corso intende problematizzare il quadro teorico appena accennato attraverso una serie di domande del tipo: e se il mondo, tanto quello che ci circonda quanto quello interiore, non fosse qualcosa che sta in attesa di esser detto ma, piuttosto, qualcosa che si produce attraverso le nostre parole? E se noi stessi, in quanto locutori, più che essere indipendenti rispetto alla lingua che supponiamo di utilizzare a nostro piacimento, fossimo costituiti dalle stesse parole che utilizziamo? E, in entrambe le ipotesi, che tipo di uso facciamo delle parole che utilizziamo?

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni, si intendono promuovere apprendimenti in termini di:

Conoscenze e comprensione

Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati

Capacità di applicare conoscenze e modelli

Metodologie utilizzate

Lezione frontale

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia per i frequentanti

Il corso sarà diviso in tre parti: nella prima parte introdurremo le nozioni di base che ci serviranno per provare a rispondere, nella seconda parte, alle domande sopra accennate; l’ultima parte sarà tenuta dal Prof. Vittorio Morfino che si occuperà dell’analisi delle emozioni.

BIBLIOGRAFIA

M. Heidegger, In cammino verso il Linguaggio, Ugo Mursia Editore, Milano, 1973 - DUE SAGGI A SCELTA.
M. Merleau-Ponty, La prosa del mondo, Mimesis Edizioni, Milano-Udine, 2019 - TUTTO
B. Cassin, L'effetto sofistico. Per un'altra storia della filosofia, Editoriale Jaca Book, Milano, 2002 - PP. 9-77 [LE PAGINE SARANNO CARICATE TRA I MATERIALI DEL CORSO]

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Come per i frequentanti

Modalità d'esame

STUDENTI FREQUENTANTI e NON FREQUENTANTI

Prova Orale: la prova in forma di colloquio prevede una serie di domande dirette a verificare le conoscenze acquisite e la capacita’ di riflessione critica dei candidati sui testi in programma.

Orario di ricevimento

Il ricevimento si terrà nei giorni di lezione presso lo studio U06, Piano: P04, Stanza: 4124 previo appuntamento

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Language, world, subject

Topics and course structure

We generally tend to think of the language we have as something we can freely use to relate to things around us — such as things —, or within us — such as emotions. In this way, linguistic phenomena would be tripartite into a speaking subject, a world waiting to be said, and a language waiting to be used. Philosophy has never stopped questioning the relationship between these elements, and for us it is a question of primary importance if we think that every formative relationship is traversed by the use of speech. The course intends to problematize the theoretical framework just mentioned through a series of questions such as: what if the world, both the world around us and the inner world, is not something waiting to be said but, rather, something that is produced through our words? What if we ourselves, as locutors, rather than being independent of the language we suppose we use at will, were constituted by the very words we use? And, in either scenario, what kind of use do we make of the words we use?

Objectives

With this teaching, with constant and participatory attendance at lessons, we intend to promote learning in terms of:

Knowledge and understanding

Ability to put in relation different expertises and models

Ability to apply knowledge and models

Methodologies

Frontal lesson

Online and offline teaching materials

Programme and references for attending students

The course will be divided into three parts: in the first part we will introduce the basics that we will need to try to answer, in the second part, the questions mentioned above; the last part will be given by Prof. Giorgio Bertolotti who will deal with the analysis of emotions.

BIBLIOGRAPHY

M. Heidegger, In cammino verso il Linguaggio, Ugo Mursia Editore, Milano, 1973
M. Merleau-Ponty, La prosa del mondo, Mimesis Edizioni, Milano-Udine, 2019
B. Cassin, L'effetto sofistico. Per un'altra storia della filosofia, Editoriale Jaca Book, Milano, 2002

Programme and references for non-attending students

Same as for the attending students

Assessment methods

ATTENDING STUDENTS and NON ATTENDING STUDENTS

Oral Exam: an interview will be conducted about the course's topics and related references to test the candidate's knowledge and critical skills.

In this case, the oral exam amounts to a set of questions about the course's topics and related references.

Office hours

Programme validity

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-FIL/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Giacomo Clemente
  • VM
    Vittorio Morfino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics