Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Further Language Skills in Management Sciences I - Spanish
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Further Language Skills in Management Sciences I - Spanish
Course ID number
2223-2-F7701M072
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende fornire agli studenti una conoscenza approfondita delle strutture linguistiche acquisite, completare lo studio delle competenze morfosintattiche e arricchire quelle lessicali attraverso lo studio di testi di economia aziendale.

Contenuti sintetici

I contenuti grammaticali e comunicativi del corso corrispondono ad un livello linguistico B2 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

I contenuti socio-culturali tengono conto del mondo dell’economia e del relativo lessico specifico nei paesi di lingua spagnola

Programma esteso

La lengua española en el mundo de la economía:

  1. Tiempos del pasado
  2. Perífrasis verbales
  3. Tiempos del subjuntivo
  4. Oraciones sustantivas
  5. Oraciones temporales y finales
  6. Oraciones causales y consecutivas
  7. Oraciones concesivas y de realtivo
  8. Oraciones condicionales
  9. Estilo indirecto

Lecturas y léxico en el mundo del turismo, la publicidad, el mundo del trabajo, la economía y la empresa, el comercio y los servicios, la economía monetaria y financiera, la economía del medio ambiente, las relaciones internacionales, la sociedad.

Prerequisiti

Livello linguistico di spagnolo B1 del QCER

Metodi didattici

Lezioni frontali.

Le lezioni e le attività didattiche si svolgeranno in presenza nei giorni e orari prefissati con trasmissione dal vivo. Non ci saranno registrazioni delle lezioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento consiste in:

Per i frequentanti: valutazione in itinere degli esercizi scritti e orali e dei testi proposti durante il corso. Test scritto sui contenuti linguistici del programma.

Per i non frequentanti: Test scritto sui contenuti linguistici e lessicali del testo di riferimento; traduzione dall'italiano allo spagnolo e comprensione di un testo scritto di ambito economico + prova orale su contenuti economico e socio-culturali (articoli compresi nel testo adottato) e sulla capacità di espressione.

Il test scritto è propedeutico alla prova orale.

Testi di riferimento

Testo adottato:

Gonzalez Luna – Lisi – Sagi Vela, Nueve temas. Gramática, léxico y lecturas sobre economía, Milano, Arcipelago, 2013. (i capitoli del libro saranno disponibile in formato pdf nella piattaforma e-learning del corso).

Grammatiche di riferimento:

R. Odicino – C. Campos – M. Sánchez, Gramática española. Niveles A1-C2, Milano, Utet, 2019. Isbn edizione a stampa: 9788860085641.In formato digitale: su Pandoracampus.it (con audio lettura e e-pub): . Isbn 9788860087324

R. Odicino - C. Campos - M. Sánchez*, Ejercicios de gramática española para italófonos*. Milano, Utet, in formato digitale su Scuolabook:

Dizionari:

Laura Tam, Dizionario Spagnolo Economico & Commerciale. Spagnolo-italiano, italiano-spagnolo, Milano, Hoepli Editore, 2006. online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx

Monolingui:

Diccionario de uso del español actual. Clave, SM, Madrid, 2008.

Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Spagnolo

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course seeks to provide students with an in-depth knowledge of the linguistic structures assimilated during previous courses, as well as to complete the study of Spanish morpho-syntax and train and enrich vocabulary by means of specific texts on economics .

Contents

The grammar and communicative contents of the course correspond to a B2 proficiency level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

The socio-cultural contents particularly concern the field economics and the respective specific vocabulary in Spanish-speaking countries.

Detailed program

La lengua español en el mundo de la economía

  1. Tiempos del pasado
  2. Perífrasis verbales
  3. Tiempos del subjuntivo
  4. Oraciones sustantivas
  5. Oraciones temporales y finales
  6. Oraciones causales y consecutivas
  7. Oraciones concesivas y de realtivo
  8. Oraciones condicionales
  9. Estilo indirecto

Lecturas y léxico en el mundo del turismo, la publicidad, el mundo del trabajo, la economía y la empresa, el comercio y los servicios, la economía monetaria y financiera, la economía del medio ambiente, las relaciones internacionales, la sociedad.

Prerequisites

B1 spanish level of the CEFR.

Teaching methods

Lectures and exercises.

Lectures and teaching activities will take place in presence on the fixed days and times with live broadcasting. There will be no recording of lectures.

Assessment methods

The evaluation consists of:

For students attending classes: evaluation in progress of the written an oral exercises. Written test on the grammatical contents of the course.

For students not attending classes: Written test on the grammatical contents of the course; reading comprehension of a text dealing with economics; exercises on the linguistic and lexical contents of the textbook + oral exam to assess students’ knowledge of the socio-cultural contents of the course (articles included in the textbook) and oral expression skills.

The written test must be passed in order to be admitted to the oral exam.

Textbooks and Reading Materials

Course textbook (adopted in class):

Gonzalez Luna – Lisi – Sagi Vela, Nueve temas. Gramática, léxico y lecturas sobre economía, Milano, Arcipelago, 2013.

Grammar reference:

R. Odicino – C. Campos – M. Sánchez, Gramática española. Niveles A1-C2, Milano, Utet, 2019. Isbn edizione a stampa: 9788860085641.In formato digitale: su Pandoracampus.it (con audio lettura e e-pub): . Isbn 9788860087324

R. Odicino - C. Campos - M. Sánchez*, Ejercicios de gramática española para italófonos*. Milano, Utet, in formato digitale su Scuolabook: Dictionaries:

Laura Tam, Dizionario Spagnolo Economico & Commerciale. Spagnolo-italiano, italiano-spagnolo, Milano, Hoepli Editore, 2006. online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx

Monolingual:

Diccionario de uso del español actual. Clave, SM, Madrid, 2008.

Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Semester

The course lasts I° semester.

Teaching language

Spanish

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
spa

Staff

    Teacher

  • AG
    Ana Maria Gonzalez Luna Corvera

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics