Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Global Accounting
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Global Accounting
Course ID number
2223-1-F7702M033-F7702M116M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Advanced Accounting

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il modulo - tenuto interamente in inglese - rappresenta un'introduzione all'analisi di bilancio basata su una prospettiva internazionale dei principi contabili.
Al termine del modulo lo studente avrà maturato: (i) una valida conoscenza della relazione tra principi di rilevazione contabile e rendicontazione; (ii) una comprensione delle principali caratteristiche di US GAAP e IFRS e delle loro implicazioni a fini di rendicontazione; (iii) la capacità di interpretare e valutare la qualità dei documenti contabili; (iv) l'abilità di applicare le principali tecniche di analisi di bilancio.

Contenuti sintetici

Il corso presenta inizialmente una sintesi dei concetti e delle tecniche di contabilità generale, per poi introdurre all'interpretazione ed analisi dei principali documenti contabili. La didattica ruota attorno ai seguenti contenuti:
• Obiettivi e metodi della contabilità generale (sintesi riepilogativa);
• I principi contabili internazionali in una prospettiva globale;
• Struttura e interpretazione dei documenti contabili;
• Analisi di bilancio;
• Qualità della rendicontazione contabile.

Programma esteso

Il corso si articola nei seguenti temi:

Scopo, utilizzatori e principi della contabilità generale
Tecnica contabile: scritture di rettifica/integrazione e valutazioni
Documenti contabili di sintesi e loro struttura
L'equazione di bilancio e le relazioni tra i documenti contabili

Principi contabili internazionali: logia e struttura
Capire ed interpretare i documenti contabili di sintesi:
• Conto economico
• Stato patrimoniale
• Rendiconto finanziario

Analisi di bilancio:
• Scopo e quadro concettuale di riferimento
• Redditività
• Liquidità
• Solidità
• Tecniche analitiche di supporto

Qualità della rendicontazione contabile

Prerequisiti

Fondamenti di contabilità generale

Metodi didattici

Il corso include sia lezioni frontali sia sessioni applicative (in-class activities). Le lezioni frontali mirano a fornire i fondamenti teorici e i principali concetti tecnici. Le sessioni applicative rappresentano opportunità di applicazione delle teorie e dei concetti appresi, attraverso la riflessione individuale e un dialogo costruttivo con il docente ed i colleghi. È raccomandata una partecipazione attiva.

Il docente può indicare materiali che devono essere preparati prima della lezione, in base a linee guida predefinite (extra-class activities). Questo lavoro preparatorio è importante per ottimizzare il processo di apprendimento.

Infine, il corso prevede ed incoraggia un lavoro di gruppo. Questo rappresenta un'opportunità per cimentarsi in una complessa attività da allocare e coordinare tra diversi membri. I partecipanti affineranno così le loro competenze manageriali, testeranno il loro apprendimento e saranno coinvolti in una collaborazione creativa (extra-class activities).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale in forma scritta (istruzioni dettagliate fornite durante il corso)

Testi di riferimento

Robinson et al. “International Financial Statement Analysis”, Wiley, (3rd ed)

Altri materiali didattici di supporto (es. slides) disponibili sulla piattaforma e-Learning o distribuiti in aula (obbligatori se non diversamente specificato)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course is a practically oriented introduction to financial statement analysis with a global perspective on accounting standards. At the end of the course, students will: (i) understand the role and importance of international financial reporting standards; (ii) understand, interpret and assess the quality of financial statements in light of the principles and rules of US GAAP and IFRS; (iii) be able to apply the main techniques of financial statement analysis to assess business financial performances.

Contents

The course initially presents the structure and concepts of financial accounting and then introduces to the interpretation and analysis of its main reports. It develops around the following topics:
• Financial reporting scope and mechanics (brief review);
• Financial reporting standards in a global perspective;
• Understanding financial statements;
• Financial statement analysis;
• Financial reporting quality.

Detailed program

The course is articulated in the following topics:

Accounting: scope, users, basic principles
Financial reporting mechanics: accruals and valuation adjustments
Financial statements and their structure
Basic accounting equation and relationships between statements

Financial reporting standards
Understanding Financial Statements:
• Income statement
• Balance sheet
• Statement of cash flows

Financial Statement Analysis:
• Scope and general framework
• Income statement and profitability
• Balance sheet, liquidity and solvency
• Analytical techniques

Financial Reporting Quality

Prerequisites

Basic financial accounting

Teaching methods

The course includes formal lectures as well as practice sessions (in-class activities). Formal lectures are meant to provide the theoretical foundations, the main concepts techniques. Practice sessions are meant as applications of theory sessions aimed to highlight the implications of theoretical in cases or exemplified situations.
The instructor may indicate materials that should be read and prepared before classes according to provided guidelines (extra-class activities). This preparatory work is important! Because it provides participants with useful insights and helps to point out relevant concepts/issues and to break down their eventual complexity. In other words, it optimizes the learning process.
Finally, the course contemplates and encourage a groupwork. The group assignment provides an opportunity to deal with a complex task by dividing it in sub-tasks and coordinating activities among team members. Participants will train their managerial skills, test their learning, and engage in a creative, collaborative work (extra-class activities).

Assessment methods

Written exam (detailed instruction provided during the course)

Textbooks and Reading Materials

Robinson et al. “International Financial Statement Analysis”, Wiley, (3rd ed)

Handouts, readings, and learning resources posted on e-Learning or distributed in class (mandatory, unless differently specified)

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • SC
    Stefano Calciolari

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics