Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Business Analytics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Business Analytics
Course ID number
2223-1-F7702M032-F7702M114M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Strategic Management

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’obiettivo principale di questo modulo sarà l’applicazione di metodi quantitativi per l’analisi dei dati e per supportare il processo decisionale in un’impostazione data-driven.

Contenuti sintetici

Il modulo tratterà tre tematiche principali: l'impresa nell'economia globale, la relazione tra innovazione e performance, e le collaborazioni tra imprese Per ognuno di questi temi, il modulo prevede un’introduzione alle questioni rilevanti, un approfondimento delle domande e/o ipotesi di ricerca a cui i dati possono dare risposta, una panoramica delle fonti dei dati (tipo di dati disponibili o potenzialmente disponibili, raccolta e pulizia dei dati), e gli strumenti (metodi per la visualizzazione dei dati, statistiche descrittive, analisi multivariata o altre metodologie appropriate, e interpretazione dei risultati).

Programma esteso

  1. L'impresa nell’economia globale:
    a. L'importanza della geografia nel contesto globale
    b. Il ruolo della prossimità

  2. Innovazione e performance
    a. Tipi di innovazione e indicatori
    b. La relazione fra innovazione e misure di performance

  3. I confini dell’impresa
    a. Open innovation
    b. Alleanze e collaborazioni

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni frontali, laboratorio, lavoro di gruppo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Partecipazione in aula, tesina finale di gruppo con presentazione alla classe, ed esame orale individuale.

Testi di riferimento

Cameron, A.C. & Trivedi, P. K. (2009) Microeconometrics using Stata. College Station: Stata press.

Articoli, banche dati e altro materiale verrà reso disponibile durante il corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The main objective of this module will be to learn how to apply quantitative methods to analyse data and support a data-driven decision making.

Contents

This module will cover three main themes: the firm in the global market, the innovation-performance link, and inter-firm collaboration. For each of these themes, the module involves an introduction to the relevant issues, a focus on research questions and/or hypotheses that data could answer, an overview of data sources (the type of data available or potentially available, collection and cleaning), and the analysis of data (visualizing data and descriptive statistics, multivariate analysis or other suitable methodologies, and interpretation of results).

Detailed program

  1. The firm in the global economy:
    a. The importance of geography in the global economy
    b. The role of proximity

  2. Innovation and performance
    a. Type of innovation and indicators
    b. The linkage between innovation and measures of performance

  3. Firm boundaries
    a. Open innovation
    b. Alliances and collaboration

Prerequisites

None

Teaching methods

Lectures, laboratory, group work.

Assessment methods

Class participation, final short essay with a presentation to the class (group work), and individual oral exam.

Textbooks and Reading Materials

Cameron, A.C. & Trivedi, P. K. (2009) Microeconometrics using Stata. College Station: Stata press.

Articles, databases, and other relevant sources will be available during the course.

Semester

Second semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • LD
    Lorena Maria D'Agostino

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics