Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia delle Banche, delle Assicurazioni e degli Intermediari Finanziari [E1803M]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Economic History - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Economic History - 2
Course ID number
2223-1-E1803M114-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic History

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso di fondamenti di storia economica ha lo scopo di familiarizzare gli studenti del primo anno di economia con alcune caratteristiche salienti del mondo contemporaneo, a partire dalla prima rivoluzione industriale.

Contenuti sintetici

I) Gli elementi fondamentali dell'analisi storico-economica

II) 1760-1830. La Rivoluzione industriale: dalla Gran Bretagna al Continente

III) 1830-1914: dal Centro alla periferia, Il diffondersi dell’industrializzazione

IV) 1915-1947: il periodo infrabellico

V) 1948-1973: dal Piano Marshall alla prima crisi petrolifera

VI) 1973-1992: dalle crisi petrolifere al Trattato di Maastricht

Programma esteso

Lo studio delle dinamiche di crescita/sviluppo delle economie più avanzate, indagandone le componenti (tecnologiche, istituzionali, organizzative, finanziarie), gli elementi dinamici e le principali fasi di transizione da uno stadio all'altro.

Verranno fatti cenni anche alle all'evoluzione delle banche e delle società assicurative in Europa e negli Stati Uniti nel corso dei secoli XIX e XX.

Parallelamente allo studio dell'evoluzione economica in Europa e nel mondo occidentale verranno studiate in dettaglio le vicende relative allo sviluppo economico italiano, dall'età napoleonica in poi.

Prerequisiti

Conoscenza scolastica degli eventi storico-politici (secoli XVIII-XX)

Metodi didattici

Metodi didattici: lezioni in aula

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto formato da domande a risposta multipla (15) e domande a risposta aperta. Metà della valutazione sarà basata sulle risposte fornite alle domande aperte e l'altra metà sulle domande a risposta multipla. Nell'eventualità di dover sostenere esami a distanza, le modalità potrebbero subire cambiamenti per garantire la validità della prova. Saranno comunque comunicate con anticipo agli studenti le eventuali variazioni.

Testi di riferimento

V. Zamagni, Perché l'Europa ha cambiato il mondo, Bologna, Il Mulino, pp. 51-327

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course in the fundamentals of economic history aims to familiarize first-year students of economics with some salient features of the contemporary world, starting with the first industrial revolution.

Contents

I) The basic elements of historical-economic research;

II) 1760-1830. The Industrial Revolution: from Great Britain to Europe

III) 1830-1869: from Centre to Periphery, the diffusion of the industrialization

IV) 1915-1947: the infra-war period

V) 1948-1973: Marshall Plan- first oil crisis

VI) 1973-1992: from the oil crises to the Maastricht Treaty

Detailed program

The reflection upon the dynamics of growth / development inside the most advanced economies, investigating their main evolving components (from the technological, institutional, organizational, financial points of view), the dynamic elements and the main stages of transition from one period to the following one.

An outline regarding the evolution of banks and insurance companies in Europe and in the United States during the nineteenth and twentieth centuries will be also made.

In addition, the Italian economic history will be further explained as a case study

Prerequisites

Basic knowledge of the historical and political events (XVIII-XX centuries)

Teaching methods

On line and Oral lectures

Assessment methods

Final evaluation: Written test with multiple choice questions (15) and open questions. Half of the final grade will depend on the multiple choice questions and half on the open questions. Because of the pandemic, the final evaluation could be moved online; in that case, the structure of the test could change in order to assure the validity of the evaluation. Possible changes will be communicated to the students in advance.

Textbooks and Reading Materials

V. Zamagni, Perché l'Europa ha cambiato il mondo, Bologna, Il Mulino, pp. 51-327

Semester

Second Semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/12
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Giulio Ongaro
    Giulio Ongaro

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics