Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Biodiversity and Bioprospecting
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Biodiversity and Bioprospecting
Course ID number
2223-1-F0601Q099
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenze e capacità di comprensione: Farmaci, alimenti e nuovi materiali derivano spesso dal mondo vegetale. Conoscere la biodiversità e l’evoluzione delle piante consente quindi di scoprire nuove molecole e fitocomplessi utili all’uomo.
L'obiettivo del corso è fornire strumenti per conoscere l'evoluzione della biodiversità vegetale, l'adattamento all'ambiente e la competizione delle piante in ecosisitemi complessi. Il secondo obiettivo e conoscere le potenzialità delle piante in termini di molecole bioattive (bioproscpeting) che fungono da segnali e rappresentano una risorsa importnate per diversi comparti come la cosmesi, la nutraceutica, e il settore agroalimentare.

Conoscenze e capacità di comprensione applicate: il corso permetterà allo studente di conoscere i metodi di analisi della biodiversità e le strategie per eseguire analisi di 'bioprospecting'

Autonomia di giudizio: Interpretare informazioni in merito alla diversità biologia per proporre strategie di tutela e valorizzazione delle piante anche in relazione al territorio.

Capacità comunicative: il corso si propone di fornire allo studente le capacità per comunicare in modo efficace, appropriato e con linguaggio specifico, i concetti relativi alla biodiversità, alla conservazione delle piante e alla valorizzazione della ricchezza metabolica del mondo vegetale.

Capacità di apprendere: al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di approfondire in modo autonomo gli argomenti trattati nel corso, anche interfacciandosi con esperti del settore o consultazione di siti web e testi di bibliografia specifica.

Contenuti sintetici

Il corso affronta lo studio della biodiversità vegetale partendo dall'analisi delle tappe evolutive che hanno permesso alle alghe di conquistare le terre emerse ed evolversi sino ad originare le attuali piante a fiore. L'approccio bioprospecting consentirà di guardare alla biodiversità anche con finalità pratica ovvero scoprire nuove molecole, geni, vie metaboliche ed fitocomplessi utili per l'industria.

Programma esteso

La biodiversità come risorsa di molecole e complessi bioattivi. L’origine delle vita, l’evoluzione degli organismi e la ricchezza metabolica. L’evoluzione delle piante dalle alghe alle terre emerse. Le tappe critiche dell’evoluzione e il ruolo dell’ambiente nella selezione della biodiversità. Le piante superiori: origine e diversificazione. Le angiosperme e la loro evoluzione. La flora d’Italia: origine e peculiarità. Biomi e interventi di tutela della biodiversità. Ambiente, biodiversità e risposte molecolari.
Evo-Devo e la biologia dello sviluppo dei diversi organi della pianta. Bioprospecting. Il protocollo di Nagoya. Approcci di studio delle molecole bioattive. Molecole bioattive come elementi di comunicazione vegetali con l'ecosistema. Classificazione di diversificazione evolutiva delle molecole bioattive

Prerequisiti

Botanica generale. Conoscenze di base della botanica sistematica.
Il docente può fornire documentazione di supporto (slide, testi, colloqui)

Modalità didattica

Lezioni frontali. Visite presso parchi e industrie produttrici di estratti e prodotti vegetali

Materiale didattico

Le diapositive mostrate a lezione vengono fornite sulla piattaforma e-learning.
Articoli scientifici e testi di approfondimento saranno suggeriti nelle slide e dal docente.

Libri:

  • Botanica generale e diversità vegetale. G. Pasqua, G. Abbate, C. Forni. Piccin editore
  • Introduzione alla biodiversità del mondo vegetale. di Fabrizio Grassi, Massimo Labra, Francesco Sala. Piccin

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame orale è diretto a valutare la conoscenza dello studente in merito alla biodiversità vegetale, alle attività di ripristino ecologico e allo sfruttamento delle piante attraverso il bioprospecting

L’esame consiste di 3-4 domande. Le prima domanda è di carattere generale sugli argomenti del corso ed è diretta a capire il metodo di studio e di approfondimento dello studente. La seconda domanda è rivolta a valutare la capacità dello studente di aver compreso le principali tappe evolutive delle piante e gli studenti utilizzati per il loro studio. Le ultime due domande sono rivolte alle azioni di ripristino ecologico e alla bioprospezione e alla capacità dello studente di analizzare questi argomenti non solo sotto il profilo tecnico ma anche pratico.

Criteri di Valutazione: conoscenze scientifiche e tecniche in merito biodiversità vegetale e alla bioprospezione, capacità critica e di rielaborazione individuale, capacità di comunicazione e uso corretto del linguaggio tecnico.

Orario di ricevimento

Su appuntamento scrivendo a massimo.labra@unimib.it

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA FAME | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA
Export

Aims

Knowledge and understanding: Several drugs, nutraceuticals and materials derive from the plants. Knowing the plant biodiversity and evolution allows us to discover new molecules and phytocomplexes useful to human health.
The aim of the course is to provide tools to study about the plant biodiversity, the plant adaptation to the environment considtion and plant competition in the complex ecosystems. The second goal is to study the plant bioactive molecules (bioproscpeting) which act as biological signals and represent an important resource for several productie sectors such as cosmetics, nutraceuticals, and the agri-food sector.

Applied knowledge and understanding: the course will allow the student to learn about biodiversity analysis methods and strategies to perform 'bioprospecting' analysis.

Making judgments: Interpreting information on the biodiversity to propose strategies for protecting and enhancing plants also in relation to the territorial characteristic.

Communication skills: the course aims to provide students with the skills to communicate effectively, appropriately and with specific language, the concepts related to biodiversity, plant conservation and the enhancement of the metabolic richness of the plant world.

Learning skills: at the end of the course the student will have to be able to study in depth the topics covered in the course, also interfacing with experts in the field or consultation of websites and specific bibliography texts.

Contents

The course is dedicated to the study of plant biodiversity starting from the analysis of the main evolutionary stages from the algae to the current flowering plants. The bioprospecting approach will allow us to look at biodiversity also for practical purposes and to to discover new molecules, genes, metabolic pathways and phytocomplexes useful for the human health and industry.

Detailed program

Biodiversity as a source of molecules and bioactive phytocomplexes. Origin of life, organisms’ evolution and their metabolic richness. Plant evolution: from algae to land. Fundamental steps of plant evolution and the role of environmental characteristics in selecting biodiversity. Superior plants: origin and diversification. Angiosperms and their evolution. Italian flora: origin and peculiarities. Biomes and conservation actions for biodiversity. Environment, biodiversity and molecular responses.
Evo-Devo and the plant developmental biology of the plant organs. Bioprospecting. The Nagoya Protocol. New approaches for the bioactive molecules study. Bioactive molecules as vegetal communication elements with the ecosystem. Classification and Evolutionary diversification of bioactive molecules.

Prerequisites

General botanics and systematics. Basic knowledge of systematic botany.
The teacher can provide supporting documentation (Slides, texts and individual interviews)

Teaching form

Frontal lessons. Visits to parks and factories producing plant extracts and products

Textbook and teaching resource

Slides showed at lessons are available on the e-learning Platform.
Scientific articles and texts will be suggested in the slides and by the teacher.

Book

  • Botanica generale e diversità vegetale. G. Pasqua, G. Abbate, C. Forni. Piccin editore
  • Introduzione alla biodiversità del mondo vegetale. di Fabrizio Grassi, Massimo Labra, Francesco Sala. Piccin

Semester

Second semester

Assessment method

The oral exam will evaluate the student's knowledge about the plant biodiversity, ecological restoration and the used of plant for human aims (bioprospecting).

The exam consists of 3-4 questions. The first is an open question on a general topic of the course to evaluate the study method. The second questions is directed to evaluate the ability of student to have learned the main evolutionary phases of plant and the tools used for their studies. The last two questions are dedicated to plant restoration and plan bioprospecting and the ability of student to analyse these topic on technical and practical point of view

Evaluation criteria: scientific and technical knowledge about plant biodiversity and Bioprospecting, the critical re-elaboration of the acquired knowledge, the ability to communicate as well the scientific language.

Office hours

On appointment; mail to: massimo.labra@unimib.it

Sustainable Development Goals

ZERO HUNGER | CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
BIO/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ML
    Massimo Labra

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics