Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Neuroscience
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuroscience
Course ID number
2223-1-F0601Q089
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

A. Conoscenza e capacità di comprensione. Il corso presenta una panoramica dei principali concetti e delle linee di ricerca delle moderne neuroscienze, dal livello cellulare a quello di sistema. Vengono anche illustrate alcune implicazioni per la neuropatologia.

B. Capacità di applicare conoscenza e comprensione. Le conoscenze acquisite sono necessarie per proseguire gli studi di materie affini.

C. Autonomia di giudizio. L'acquisizione dei concetti e delle nozioni fondamentali è necessaria per formarsi un'opinione critica su argomenti attinenti alle Neuroscienze.

D. Abilità comunicative. Capacità di esporre i concetti fondamentali con linguaggio appropriato.

E. Capacità di apprendimento. Il corso permetterà di proseguire studi e approfondimenti di carattere personale.

Contenuti sintetici

  1. Introduzione ed aspetti evolutivi.
  2. Neurofisiologia cellulare.
  3. Fisiologia sinaptica e circuiti nervosi locali.
  4. Integrazione e controllo delle funzioni cerebrali.
  5. Alcune implicazioni neuropatologiche.

Programma esteso

Introduzione. Evoluzione del sistema nervoso. Modelli sperimentali in Neurobiologia.

I) Argomenti scelti di neurofisiologia cellulare.

Principali tipi cellulari, richiami di neurofisiologia, trasporto assonico. Barriera emato-encefalica. Controllo del pH e del K+ extracellulare nel cervello. Aspetti peculiari del metabolismo cerebrale: interazione glia-neurone. Ruolo della glia nel controllo del volume, alterazioni nei gliomi.

II) Fisiologia sinaptica e circuiti nervosi locali.

Introduzione storica. Aspetti generali della trasmissione glutamatergica, GABAergica e peptidergica. Basi cellulari di apprendimento e memoria.

Orientamento e navigazione. Ruolo dell'ippocampo. Circuiti locali: varietà cellulare nella corteccia cerebrale. Organizzazione laminare. Microcolonne.

Implicazioni patologiche: basi cellulari e molecolari dell'epilessia.

III) Integrazione e controllo delle funzioni cerebrali.

Sistemi modulatori ascendenti. Controllo dell'umore. Ritmi biologici e ambiente. Nucleo soprachiasmatico, fotoperiodo. Ciclo sonno-veglia nel Regno Animale e negli omeotermi. Sistema reticolare. Sistema talamocorticale.
Sistemi sensoriali: aspetti generali e codifica del segnale. Psicofisica e sensibilità. Adattamento. Elaborazione centrale. Cortecce sensoriali e granulari. Aree associative. Problema del 'binding'.

Sistemi motori. Controllo gerarchico. Esecuzione motoria, correzione degli errori e apprendimento. Schemi motori e locomozione. Cenni al cervelletto. Regioni motorie e premotorie. Cortecce agranulari. Tratto piramidale. Codifica motoria. Plasticità nella corteccia motoria. Regioni premotorie e neuroni specchio. Volizione e atti motori.

Implicazioni neuropatologiche: autismo e schizofrenia.

Prerequisiti

Concetti fondamentali acquisiti durante i Corsi di Fisiologia Generale (basi della fisiologia cellulare, meccanismi sinaptici) e Fisiologia dei Sistemi della Laurea Triennale.

Elementi di Neuroanatomia (organizzazione generale del sistema nervoso dei vertebrati).

Modalità didattica

Lezioni frontali.

Le lezioni saranno video-registrate e caricate su E-learning.

La pagina E-learning del corso è anche utilizzata per trasmettere diapositive, documenti, articoli tramite Forum.

Materiale didattico

Saranno distribuiti files di appunti delle lezioni, articoli scientifici, e tutte le lezioni registrate (tramite E-learning).

Testi di riferimento:

Kandel et al., Principi di Neuroscienze, CEA 2014 (traduzione della V edizione, del 2013).
Kandel et al. Principles of Neural Science, McGraw-Hill 2021 (VI edizione)

Brady et al. Basic Neurochemistry. Academic Press.

Squire et al. Fondamenti di Neuroscienze. CEA.

Swanson. Brain Architecture. Oxford University Press (versione E-book disponibile nella nostra biblioteca).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale. Non sono previste prove in itinere.

L'esame inizia con l'esposizione da parte dello studente di un argomento a sua scelta, tra quelli trattati nel corso.

Prendendo spunto da questo, la discussione viene estesa ad altri argomenti del corso, al fine di determinare il livello di comprensione della materia da parte dell'esaminando.

A richiesta, è possibile svolgere l'esame in lingua inglese.

Orario di ricevimento

Prendere appuntamento per E-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

A. Knowledge and understanding. The course presents a general view of the main concepts and research fields in Neurosciences, from the cellular to the system level, with a reference to some pathological implications.

B. Applied knowledge and understanding. The fundamental notions are indispensable to pursue further studies in neuropathology and pharmacology.

C. Making judgements. A comprehension of the logic and concepts of neuroscience will enable the student to make a personal critical opinion on neuroscientific matters.

D. Communication skills. The student will learn to properly communicate the neuroscientific concepts and notions.

E. Learning skills. The personal understanding acquired is necessary to proceed with personal studies.

Contents

  1. Introduction and evolutionary aspects.
  2. Cell neurophysiology.
  3. Synaptic physiology and local neuronal circuits.
  4. Integration and control of cerebral functions.
  5. Some neuropathological implications.

Detailed program

Introduction. Evolution of the nervous systems of Vertebrates and Invertebrates. Experimental models in Neurobiology.

I) Selected topics in cell neurophysiology.

Main cell types, fundamentals of neurophysiology, molecular motors in the neuron. Blood-brain barrier. Control of pH and extracellular K+ in the brain. Peculiar aspects of cerebral metabolism: neuron-glia interaction. Volume regulation: role of glial cells, volume control in gliomas.

II) Synaptic physiology and local neural circuits.

Historical introduction. Fundamentals of glutamatergic, GABAergic and peptidergic transmission. Cellular basis of learning and memory.

Orientation and navigation. Role of the hippocampus. Local circuits. Cell diversity in the cerebral cortex. Laminar organization. Microcolumns.

Pathological implications: molecular and cellular mechanisms of epilepsy.

III) Integration and control of brain functions

Ascending modulatory systems. Mood control. Biological rhythms and environment. Suprachiasmatic nucleus, photoperiod. Sleep-waking cycle in the Animal Kingdom. Sleep in mammals and birds. Reticular system. Thalamocortical system.

Sensory Systems: general aspects and signal coding. Psychophysics and sensitivity. Adaptation. Central elaboration. Sensory cortices. Granular cortices. Associative areas. The 'binding' problem.

Motor Systems. Hyerarchical levels of control. Motor execution, error correction and learning. Motor schemes and locomotion. Cerebellum (hints). Motor and premotor regions. Agranular cortices. Pyramidal tract. Motor coding. Motor cortex plasticity. Premotor regions and mirror neurons. Volition and motor acts.

Neuropathological implications: autism and schizophrenia.

Prerequisites

General concepts of General and Systems Physiology (especially cell physiology and synaptic mechanisms).

Fundamentals of Neuroanatomy (general organization of the nervous system in Vertebrates).

Teaching form

Oral lessons.

The lessons will be video-recorded and made available through E-learning, along with the slides, articles and other documents (via Forum).

Textbook and teaching resource

Pdf files (slides and articles) and registered lessons will be distributed through E-learning.

Reference textbooks:

Kandel et al., Principles of Neural Science, McGraw-Hill 2021 (VI edition, but the previous edition is also appropriate)

Brady et al. Basic Neurochemistry. Academic Press, 2012.

Swanson. Brain Architecture. Oxford University Press (E-book version available in our library).

Semester

First semester

Assessment method

Oral exam. There are no in itinere tests.

The exam begins with the student presenting a topic of his/her choice, among those treated during the course.

Next, the discussion is extended to other topics, to evaluate the student's comprehension of the main concept of modern Neurosciences.

On request, the exam may be carried out in english.

Office hours

Appointment by E-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
BIO/09
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • AB
    Andrea Becchetti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics