Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Biologia [F0602Q - F0601Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Functional Adaptation To Environmental Challenges
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Functional Adaptation To Environmental Challenges
Course ID number
2223-1-F0601Q107
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’obiettivo dell’insegnamento è quello di fornire le conoscenze riguardo i meccanismi funzionali con cui gli esseri viventi si adattano alla variabilità ambientale. In particolare, il corso mira a fornire allo studente le seguenti competenze:

A. Conoscenza e capacità di comprensione. Il corso presenta una panoramica dei principali concetti della fisiologia animale comparata e ambientale, dal livello cellulare a quello di sistema.

B. Capacità di applicare conoscenza e comprensione. Le conoscenze acquisite sono necessarie per proseguire gli studi di materie affini.

C. Autonomia di giudizio. L'acquisizione dei concetti e delle nozioni fondamentali è necessaria per formarsi un'opinione critica su argomenti attinenti alla fisiologia dell'adattamento degli organismi animali all'ambiente.

D. Abilità comunicative. Capacità di esporre i concetti fondamentali con linguaggio appropriato.

E. Capacità di apprendimento. Il corso permetterà di proseguire studi e approfondimenti di carattere personale.

Contenuti sintetici

Il corso dopo un’iniziale trattazione di aspetti generali sulle funzioni organiche illustra più nello specifico i meccanismi funzionali con cui gli esseri viventi si adattano alla variabilità ambientale.

  1. Introduzione al corso

  2. Neurofisiologia comparata e ambientale.

  3. Ritmi biologici e termoregolazione.

  4. Fisiologia comparata della respirazione.

  5. Sistemi cardiovascolari.

  6. Osmoregolazione ed escrezione

Programma esteso

  1. Introduzione al corso.
    Ambienti terrestri e acquatici. Aspetti energetici e dimensionali. Implicazioni per la locomozione animale.

  2. Neurofisiologia comparata e ambientale.
    Evoluzione dei Sistemi Nervosi.
    Fisiologia comparata dei sistemi sensoriali. Argomenti scelti di neuroetologia (p.es. orientamento e migrazione).

  3. Ritmi biologici e Termoregolazione.
    Ritmi biologici e loro dipendenza dai fattori ambientali. Ruolo del sistema endocrino.
    Termoregolazione in relazione alle oscillazioni ambientali e ai ritmi circadiani. Termoregolazione in ambienti estremi.

  4. Fisiologia comparata della respirazione.
    Scambi gassosi e pigmenti respiratori. Controllo della ventilazione e regolazione del pH ematico.
    Fisiologia comparata della respirazione ed adattamenti speciali (p.es. immersione prolungata).

  5. Sistemi cardiovascolari.
    Sistemi circolatori nei Vertebrati e Invertebrati. Funzione cardiaca. Regolazione sistemica e locale.

  6. Osmoregolazione ed escrezione.
    Sistemi di filtrazione/assorbimento o secrezione. Meccanismi di escrezione dell’ azoto.
    Principi generali dell'osmoregolazione. Osmoregolazione in ambienti estremi.

Prerequisiti

Concetti generali dei corsi di Fisiologia Generale e dei Sistemi e di Zoologia.

Modalità didattica

Lezioni frontali.

Le lezioni saranno registrate e rese disponibili attraverso E-learning, insieme a diapositive, articoli e altro materiale (via Forum).

Materiale didattico

Files pdf e lezioni registrate su E-learning.

Testi di riferimento:

Willmer et al., Fisiologia ambientale degli animali, Zanichelli.
Randall et al., Fisiologia Animale, Zanichelli.
Sherwood et al., Fisiologia degli animali, Zanichelli.
Ladd-Prosser (ed.). Comparative Animal Physiology (2 voll.)
Schmidt-Nielsen. Animal Physiology.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale. Non sono previste prove in itinere.

L'esame inizia con l'esposizione da parte dello studente di un argomento a sua scelta, tra quelli trattati nel corso.

Prendendo spunto da questo, la discussione viene estesa ad altri argomenti del corso, al fine di determinare il livello di comprensione della materia da parte dell'esaminando.

A richiesta, è possibile svolgere l'esame in lingua inglese.

Orario di ricevimento

Prendere appuntamento tramite E-mail.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA
Export

Aims

A. Knowledge and understanding. The course presents a general view of the main concepts of comparative and environmental animal physiology, from the cellular to the system level.

B. Applied knowledge and understanding. The fundamental notions are indispensable to pursue further studies in the related fields.

C. Making judgements. A comprehension of the logic and concepts of environmental physiology will enable the student to make a personal critical opinion on related matters.

D. Communication skills. The student will learn to properly communicate thefundamental concepts and notions.

E. Learning skills. The thorough personal understanding acquired during the course is necessary to proceed with personal studies.

Contents

  1. Introduction to the course.

  2. Comparative and environmental neurophysiology.

  3. Biological rhythms and thermoregulation.

  4. Comparative physiology of respiration.

  5. Cardiovascular systems.

  6. Osmoregulation and excretion.

Detailed program

  1. Introduction to the course.
    Different types of environment. General energetic and dimensional aspects. Implications for animal locomotion.

  2. Comparative and Environmental Neurophysiology.
    Evolution of the Nervous Systems.
    Comparative physiology of sensory systems and aspects of neuroethology (e.g., orientation and migration).

  3. Biological rhythms and Thermoregulation.
    Biological rhythms and their dependence on environmental factors. Role of endocrine factors.
    Thermoregulation in relation with the environmental oscillations and the circadian rhythms. Thermoregulation in extreme environments.

  4. Comparative physiology of respiration.
    Gas exchange and respiratory pigments. Control of ventilation and blood pH regulation.
    Comparative physiology of respiration and special adaptations (e.g., prolonged immersion).

  5. Cardiovascular systems.
    Circulation in Vertebrates and Invertebrates. Cardiac function. Systemic and local regulation.

  6. Osmoregulation and excretion.
    Filtrazione/absorption and secretion systems. Mechanisms of nitrogen excretion.
    Osmoregulation: general principles and osmoregulation in extreme environments.

Prerequisites

General concepts of General Physiology, Systems Physiology and Zoology.

Teaching form

Oral lessons.

The lessons will be video-recorded and made available through E-learning, along with the slides, articles and other documents (via Forum).

Textbook and teaching resource

Pdf files and registered lessons on E-learning.

Reference textbooks:

Willmer et al., Environmental Animal Physiology.
Randall et al., Animal Physiology.
Sherwood et al., Animal Physiology
Ladd-Prosser (ed.). Comparative Animal Physiology (2 voll.)
Schmidt-Nielsen. Animal Physiology.

Semester

Second semester.

Assessment method

Oral exam. There are no in itinere tests.

The exam begins with the student presenting a topic of his/her choice, among those treated during the course.

Next, the discussion is extended to other topics, to evaluate the student's comprehension of the main concept of modern Neurosciences.

On request, the exam may be carried out in english.

Office hours

Appointment by E-mail

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
BIO/09
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AB
    Andrea Becchetti
  • FL
    Francesco Lodola

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics