Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Postgraduate
  2. Scuole di Specializzazione
  3. Area Psicologica
  4. Neuropsicologia [004P]
  5. Courses
  6. A.A. 2022-2023
  7. 1st year
  1. Disturbi Specifici del Linguaggio
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Disturbi Specifici del Linguaggio
Course ID number
2223-1-004P001018
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Gli obiettivi del corso sono: (1) dare una caratterizzazione del disturbo primario del linguaggio (DPL); (2) discutere i marker di DPL; (3) definire l’impatto del bilinguismo nell’identificazione del DPL; (4) discutere le conseguenze di scarse abilità linguistiche sul benessere psicologico in età adolescenziale.

Contenuti sintetici

Cos’è il disturbo primario del linguaggio
strumenti di diagnosi
Markers di DPL in italiano e inglese
Come identificare il DPL nei bambini con italiano L2
strumenti di diagnosi per situazioni di bilinguismo
valutazione delle competenze linguistiche in età adolescenziale e loro impatto sul benessere psicologico

Testi di riferimento

Bonifacci (a cura di) I bambini bilingui, Carocci

Vernice, M., Matta, M., Tironi, M., Caccia, M., Lombardi, E., Guasti, M. T., ... & Lang, M. (2019). An online tool to assess sentence comprehension in teenagers at risk for school exclusion: evidence from L2 Italian students. Frontiers in Psychology, 10, 2417.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning objectives

The goals of the module are: (1) define developmental language disorder (DLD); discuss the markers of DLD; (3) spell out the impact of bilingualism in the identification of DLD; (4) discuss the consequences of poor language skills on psychological well-being in adolescence.

Contents

What is developmental language disorder (DLD)?
Diagnostic tools
Markers of DLD in Italian and English
How can one identify DLD in children with Italian L2?
Diagnostic tools for bilingual situations
Evaluation of poor language skills and impact on psychological well-being in adolescence

Textbooks and Reading Materials

Bonifacci (a cura di) I bambini bilingui, Carocci

Vernice, M., Matta, M., Tironi, M., Caccia, M., Lombardi, E., Guasti, M. T., ... & Lang, M. (2019). An online tool to assess sentence comprehension in teenagers at risk for school exclusion: evidence from L2 Italian students. Frontiers in Psychology, 10, 2417.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/01
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Specialization School

Staff

    Teacher

  • CC
    Carlo Cecchetto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics