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  1. Economics
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  3. Economia, Analisi dei Dati e Management [E3305M - E3303M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Microeconomics - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Microeconomics - 2
Course ID number
2324-1-E3303M006-T2
Course summary SYLLABUS

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Back to Microeconomics

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

L’insegnamento fornisce agli studenti gli strumenti concettuali necessari per l’esame e l’interpretazione dei principali fenomeni economici. Lo scopo finale è costituito all’acquisizione di abilità relative all’apprendimento, all’indagine ed all’analisi, con particolare riferimento alla microeconomia. Gli studenti dovranno saper affrontare le problematiche proprie dei sistemi economici, dimostrando la comprensione dei concetti espressi nella letteratura di base, anche attraverso il riconoscimento di modelli che esemplificano i concetti teorici.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce un’introduzione ai concetti essenziali dell’analisi Microeconomica. In particolare, verranno esaminati il comportamento e le scelte di famiglie ed imprese, il funzionamento di diverse forme di mercato (concorrenza perfetta, monopolio, e oligopolio) e i necessari strumenti di analisi come la teoria dei giochi, ed alcuni problemi relativi all’assenza di mercati (informazione asimmetrica, esternalità e beni pubblici).

Programma esteso

  1. Introduzione: l'economia di mercato.
  2. Le famiglie: scelte del consumatore, statica comparata e domanda, approccio analitico alla teoria delle scelte del consumatore, variazioni di prezzo e benessere del consumatore, la famiglia come fornitrice di risorse, scelta in condizioni di incertezza.
  3. Le imprese: l'impresa e i suoi obiettivi, tecnologia e produzione, costi, approccio analitico alla tecnologia e ai costi.
  4. Il modello concorrenziale: l'impresa price-taker, l'equilibrio nei mercati concorrenziali, equilibrio economico generale ed economia del benessere.
  5. Il potere di mercato: monopolio, comportamento monopolistico, oligopolio e comportamento strategico, teoria dei giochi.
  6. Altri fallimenti di mercato

Prerequisiti

Conoscenza dei principali concetti di analisi matematica

Calcolo elementare

Metodi didattici

Le lezioni si svolgeranno in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà valutato attraverso un esame scritto (2 prove intermedie scritte durante il corso oppure una prova scritta negli appelli ufficiali). Gli studenti dovranno rispondere a domande a scelta multipla e a domande aperte. Le prove verificano la comprensione degli argomenti trattati nel corso utilizzando gli strumenti appresi.

Testi di riferimento

M.L. KATZ & H.S. ROSEN, Microeconomia, sesta edizione, McGraw Hill, 2020

M. BONACINA, P. DE MICCO, Microeconomia. Egea, 2020

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Learning objectives

The course aims at providing the students with the fundamental conceptual skills necessary for the examination and interpretation of the main economic phenomena. The ultimate goal is the acquisition of abilities related to learning, investigation and analysis, with particular reference to microeconomics. Students will be able to address the specific issues of economic systems, demonstrating an understanding of the concepts contained in the introductory literature, also through the use of models that exemplify the theoretical concepts.

Contents

The course provides an introduction to the main topics of Microeconomics. More specifically, the course will examine the economic behavior of households and firms, the functioning of different types of markets (perfect competition, monopoly, oligopoly) and the required analysis tools like game theory and problems related to the absence of markets (asymmetric information, externalities and public goods).

Detailed program

  1. The Market Economy
  2. Consumer Choice, Comparative Statics and Demand, Price Changes and Consumer Welfare, The Household as Supplier, Choice under Uncertainty
  3. The Firm and Its Goals, Technology and Production, Costs
  4. The Price-Taking Firm, Equilibrium in Competitive Markets, General Equilibrium and Welfare Economics
  5. Monopoly, More on Price-Making Firms, Oligopoly and Strategic Behaviour, Game Theory
  6. Other market failures

Prerequisites

Basic knowledge of mathematical analysis

Basic calculus

Teaching methods

Lectures will be delivered in presence

Assessment methods

Learning outcomes will be assesed through a written exam (2 midterm evaluations or a final exam). Students are expected to answer multiple choice questions and open questions. They have to demonstrate awareness of the topics covered in the course using the learned tools.

Textbooks and Reading Materials

M.L. KATZ & H.S. ROSEN, Microeconomia, sesta edizione, McGraw Hill, 2020

M. BONACINA, P. DE MICCO, Microeconomia. Egea, 2020

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LP
    Laura Pagani

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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