Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 4th year
  1. Medical Genetics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Medical Genetics
Course ID number
2324-4-H4101D262-H4101D077M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Laboratory Medicine

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo scopo del modulo consiste nel far comprendere allo studente il ruolo dei test genetici nella diagnostica attuale e le corrette indicazioni alla prescrizione dei test genetici

Contenuti sintetici

Principali tecniche di diagnostica in citogenetica, citogenetica molecolare e genetica molecolare

Programma esteso

• utilizzo di tecnologie per la diagnosi di patologie geniche ed applicazioni diagnostiche, applicazioni, vantaggi e limiti a confronto: citogenetica; citogenetica molecolare (FISH ed array CGH, SNP array); genetica molecolare (PCR, digital e real-time PCR, amplificazione allele-specifica, ibridazione con oligonucleotidi allele specifici, sequenziamento Sanger e NGS, MLPA)
• consulenza genetica
• test genetici: classificazione (diagnostici, presintomatici, predittivi, farmacogenomica);
appropriatezza prescrittiva ed utilità clinica; test genetici per ricerca; aspetti etici e sociali dei test genetici; saper leggere e valutare le informazioni di un esito di un test genetico. Classificazione delle varianti genetiche
• Principali database genetici e genomici
• malattie genomiche e malattie complesse
• sindromi da predisposizione alle neoplasie
• la diagnosi genetica prenatale invasiva e non invasiva
• casi clinici e di laboratorio

Prerequisiti

Quelli previsti dal regolamento didattico del CdS

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

Testi di riferimento: Tom Strachan, Andrew Read: Genetica molecolare umana
Diapositive
Linee guida e materiale di letteratura fornito dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

V.Syllabus di Medicina di Laboratorio

Orario di ricevimento

Appuntamento su richiesta per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

To introduce the students to appropriateness of genetic prescriptions

Contents

Main tecniques of cytogenetics, molecular cytogenetics and molecular genetics

Detailed program

• choosing between the different technologies for the diagnosis of genetic diseases; applications, advantages and limitations in comparison: cytogenetics; molecular cytogenetics (FISH and CGH array, SNP array); molecular genetics (PCR, digital and real-time PCR, allele-specific amplification, hybridization with allele-specific oligonucleotides, Sanger and NGS sequencing, MLPA)
• genetic counseling
• genetic tests: classification (diagnostic, presymptomatic, predictive, pharmacogenomics); appropriateness of requests for genetic testing and clinical utility; genetic testing for research; ethical and social aspects of genetic testing; system for genetic variant classification; ability to read and understand information of a genetic report.
• Genetic and Genomic Databases
• genomic diseases and complex diseases
• cancer predisposition syndromes
• invasive and Non invasive prenatal genetic testing
• clinical cases

Prerequisites

Those foreseen by the didactic regulations of the CdS

Teaching form

Lessons

Textbook and teaching resource

Texbook: Tom Strachan, Andrew Read: Genetica molecolare umana
Slides
Guidelines and scientific articles provided by the teacher

Semester

First semester

Assessment method

See Syllabus of Laboratory Medicine

Office hours

Appointemt on request by e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/03
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Simona Becchio
  • GR
    Gaia Roversi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics