Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 5th year
  1. Comparative Ecclesiastic Law
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Comparative Ecclesiastic Law
Course ID number
2324-5-A5810224
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L'obiettivo del corso è fornire gli strumenti per conoscere ed interpretare i diversi modelli di approccio degli Stati secolari avanti al fenomeno religioso com metodo comparatistico.

Contenuti sintetici

L’epoca contemporanea si caratterizza per la crescente rilevanza dei diritti sovranazionali e per la circolazione dei modelli giuridici statuali. Il corso di diritto ecclesiastico comparato si propone di introdurre alla conoscenza delle scelte normative e delle soluzioni giurisprudenziali accolte dai Paesi europei e da alcuni paesi extraeuropei in relazione al diritto di libertà religiosa dei singoli e dei gruppi, al principio di laicità dello Stato nelle sue molteplici concretizzazioni (a titolo esemplificativo, l'uguaglianza senza distinzione di religione, il trattamento giuridico delle confessioni, i simboli religiosi, il diritto al proselitismo, l'obiezione di coscienza, le organizzazioni di tendenza, l'istruzione religiosa, la protezione penale del sentimento religioso).
La prima parte del corso sarà dedicata all’inquadramento dei diversi sistemi di relazioni tra Stato e confessioni religiose e la seconda all’analisi di specifici ordinamenti europei. Sarà dedicato uno spazio allo studio dei casi risolti dalle Corti europee in materia di libertà religiosa.

Programma esteso

Il diritto ecclesiastico e la comparazione giuridica.
I sistemi di relazione tra Stato e confessioni religiose nei Paesi europei e in alcuni paesi extraeuropei.
Il diritto di libertà religiosa, il principio di laicità dello Stato e le sue molteplici concretizzazioni (a titolo esemplificativo, l'uguaglianza senza distinzione di religione, il trattamento giuridico delle confessioni, i simboli religiosi, il diritto al proselitismo, l'obiezione di coscienza, le organizzazioni di tendenza, l'istruzione religiosa la protezione penale del sentimento religioso).

Analisi dettagliata dell'ordinamento di alcuni paesi europei in materia di libertà religiosa.
Analisi di specifici casi giurisprudenziali delle giurisdizioni nazionali e sovranazionali.

Prerequisiti

Conoscenza del diritto costituzionale

Metodi didattici

Lezioni frontali con caricamento di slides e materiali didattici nella pagina e-learning

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale con domande aperte sugli argomenti oggetto del programma. Non si procederà a prove intermedie.

Testi di riferimento

A. Licastro, Il diritto statale delle religioni nei paesi dell'Unione Europea. Lineamenti di comparazione, Giuffrè, ultima edizione.

  • I seguenti saggi pubblicati nella rivista telematica Stato, Chiese e pluralismo confessionale (www.statoechiese.it):
    M. Galimberti, Il secolarismo all'ombra dei minareti: il principio costituzionale di laicità nella Turchia moderna e contemporanea; M. D'Arienzo, La laicità francese: “aperta”, “positiva” o “im-positiva”?; Miguel Rodriguez Blanco, Il principio di laicità in Spagna.

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The objective of the course is to provide the tools to know and interpret the different models of secular states' approach to the regulation of religious phenomenon, by using the comparative method.

Contents

Contemporary societies are characterised by an increasing relevance of supranational rights and the circulation of cross-fertilization between national legal models.
The comparative ecclesiastical law course aims to introduce to the knowledge of the legal choices and the caselaw solutions adopted by European and some non-European legal orders in relation to the right to religious freedom of individuals and groups and the principle of the neutrality of the State in its multiple ramifications. By way of example, some topics covered relate to the principle of equality without distinction of religion, the legal treatment of religious groups, the wearing of religious symbols, the right to proselytism, conscientious objection, ethos-based organisations, religious instruction, the criminal protection of religious sentiment.
The first part of the course is devoted to the study of the different systems of relations between the State and religious denominations, while the second part aims at analysing the specific European legal systems. In addition, time and space are reserved for the study of cases settled by some the European Courts in the field of religious freedom.

Detailed program

Law and religion and legal comparison.
The different systems of relations between the State and religious denominations in European and some non-European countries.
The right to religious freedom, the principle of the neutrality of the State and its different ramifications (i.e.: the principle of equality without distinction of religion, the legal treatment of religious groups, the wearing of religious symbols, the right to proselytism, conscientious objection, ethos-based organisations, religious instruction, the criminal protection of religious sentiment).

Detailed analysis of the legislation of some European countries on religious freedom.
Analysis of specific caselaw of national and supranational jurisdictions.

Prerequisites

Knowledge of Constitutional law

Teaching methods

Lectures supported by the use of slides (also uploaded to the e-learning area). Further materials and judgments are available on the e-learning page.

Assessment methods

Oral examination consisting of open questions on the topics treated in the programme. No intermediate tests are scheduled.

Textbooks and Reading Materials

A. Licastro, Il diritto statale delle religioni nei paesi dell'Unione Europea. Lineamenti di comparazione, Giuffrè, latest edition.
The following essays, published online by the review Stato, Chiese e pluralismo confessionale (www.statoechiese.it): M. Galimberti, Il secolarismo all'ombra dei minareti: il principio costituzionale di laicità nella Turchia moderna e contemporanea; M. D'Arienzo, La laicità francese: “aperta”, “positiva” o “im-positiva”?; Miguel Rodriguez Blanco, Il principio di laicità in Spagna.

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/11
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NM
    Natascia Marchei

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics