Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 5th year
  1. Family Law in Plural Societies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Family Law in Plural Societies
Course ID number
2324-5-A5810259
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

N.B.: Per iscriversi all'e-learning inviare una mail a alessandra.donati@unimib.it (solo dal proprio indirizzo @campus.unimib.it
Il corso mira a fornire un panorama delle possibili configurazioni assunte dal diritto di famiglia nella storia e nel diritto attuale.
Il corso si propone, in particolare, di fornire un'analisi approfondita del diritto patrimoniale di famiglia e dell'amministrazione dei patrimoni familiari e delle operazioni patrimoniali familiari, all'interno dei principali paesi europei, nel Regno Unito e negli Stati Uniti, da un punto di vista storico e comparato. Saranno inoltre studiati i sistemi di amministrazione del patrimonio familiare dei Paesi del Medio Oriente, Cina, India e Giappone.

Contenuti sintetici

Il corso è strutturato in due parti: nella prima parte, dedicata al diritto antico, saranno presentate le basi del diritto di famiglia nel diritto romano, mostrandone il ruolo nella cultura dell'antica Roma.
Nella seconda parte, Il corso si propone di fornire un'analisi approfondita del diritto patrimoniale di famiglia e dell'amministrazione dei patrimoni familiari e delle operazioni patrimoniali familiari all'interno dei principali paesi europei, nel Regno Unito e negli Stati Uniti, da un punto di vista storico e comparato. Saranno inoltre studiati i sistemi di amministrazione del patrimonio familiare dei Paesi del Medio Oriente, Cina, India e Giappone.
Il corso inizierà con un quadro teorico e si svilupperà nella discussione di casi e altri materiali come sentenze, leggi e altri strumenti legali. È richiesta la partecipazione attiva degli studenti, nonché suggerimenti di letture specifiche che faciliteranno la discussione durante il corso.

Programma esteso

l programma si articola in due parti.
Prima parte: Lettura ed analisi del primo libro delle Istituzioni di Gaio: il concetto di persona nel diritto romano; la teoria degli status; la famiglia romana; il nesso tra posizione all'interno della famiglia e capacità di agire nel mondo del diritto; tutela e curatela. Saranno inoltre analizzati alcuni casi di cd. ‘fondazioni testamentarie’.
La seconda parte del corso verterà sulle norme e i principi, analizzati in prospettiva comparata, del diritto di famiglia e delle transazioni patrimoniali nell'ambito della famiglia.

Prerequisiti

Buone capacità di ragionamento e lettura di materiali giuridici.

Metodi didattici

Lezioni frontali, discussione di casi in classe

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale. Gli studenti frequentanti potranno beneficiare di appunti e materiali raccolti durante le lezioni. Gli studenti non frequentanti potranno sostenere l'esame sulla base del testo di riferimento.

Testi di riferimento

The Cambridge Companion to Comparative Family Law
Edited by Shazia Choudhry, Queen Mary University of London, Jonathan Herring, University of Oxford
Cambridge University Press

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Learning objectives

N.B .: To register for e-learning, send an email to alessandra.donati@unimib.it (only from your address @ campus.unimib.it)

The course aims to provide an overview of the possible configurations assumed by family law in history and current law.
The course aims in particular to give an in-depth analysis of family patrimonial law and the administration of family assets and of the family wealth transactions within major European countries, in UK and USA, from an historical and comparative law point of view
The administration systems of the family patrimony of the Middle Eastern countries, China, India and Japan will also be studied.

Contents

The course is structured in two parts: in the first part, devoted to ancient law, the basics of family law in Roman law will be presented, showing its role in ancient Roman culture.
In his second part, the course aims to give an in-depth analysis of family law within major European countries, in UK and USA, from an historical and comparative law point of view. The administration systems of the family patrimony of some conutries in comparative perspective will also be studied.
The course will start with a theoretical framework and will develop in discussions of cases and other materials such asjudgments, laws and other concerning legal tools.
Active participation from students is required, as well as suggestions of specific readings that will facilitate discussion during the course.

Detailed program

The program articulates in two parts.

1)First part: In depth-analysis of the first book of the Institutes of Gaius: the concept of person in Roman law; status theory; the Roman family; the link between position within the family and capacity to act in the world of law; guardianship and protection. In addition, some cases of so-called 'testamentary foundations' will be analysed.

2)The second part of the course will focus on the rules and principles of comparative family law and family wealth transactions.
Reference will be made to the EU and extra EU Countries in a comparative perspective.
More precisely, this second part of the course aims to analyze, in a comparative perspective and with the help of practical cases:

  • foundation of marriage and civil partnership in the different legal tradition
  • relations among spouses and members of the family in the different legal tradition
  • relations with children
  • varieties of family property transactions, legitimate succession of assets, constitution and validity of private and charitable trusts, construction of wills.

Prerequisites

Good skills in reasoning and reading legal materials.

Teaching methods

Lectures, cases discussion in class

Assessment methods

Oral test. Attending students will benefit from notes and materials collected during classes.
Non attending students will be able to take the examination on the base of the Textbook.

Textbooks and Reading Materials

The Cambridge Companion to Comparative Family Law
Edited by Shazia Choudhry, Queen Mary University of London, Jonathan Herring, University of Oxford
Cambridge University Press

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
IUS/02
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • FB
    Federico Battaglia
  • DC
    Diana Valentina Cerini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics