- Education
- Single Cycle Master Degree (5 years)
- Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
- Courses
- A.A. 2023-2024
- 5th year
- English Language Workshop V
- Summary
Course Syllabus
Titolo
Didattica della Lingua Inglese
Argomenti e articolazione del corso
Durante i 10 incontri, di 4 ore ciascuno, gli studenti imaprano a conoscere e a utilizzare metodologie, strategie e strumenti per una didattica attiva di insegnamento della lingua inglese, rivolto ai young learners, ovvero bambini nella fascia d'età 8 - 12 anni, ovvero delle classi terza, quarta e quinta.
Questi gli argomenti presentati e trattati:
- Reading e Writing
- C.L.I.L
- Storytelling
- Lapbook
- INVALSI
- Il libro di testo (se e come usarlo)
- La valutazione
Obiettivi
Con questo laboratorio, attraverso una costante e partecipata frequenza, si intende fare comprendere agli studenti che una didattica attiva, attenta ai bisogni, interessi e capacità dei bambini trasforma l'apprendimento della lingua inglese in un'esperienza, oltre che piacevole e divertente, anche naturale.
Ulteriore e altrettanto imprtante obiettivo del laboratorio, completamente svolto in lingua inglese, è quello di potenziare e migliorare la padronanza della lingua da parte degli studenti.
Metodologie utilizzate
Gli studenti lavorano sempre in piccolo gruppo, dove creano materiali e progettano attività e lezioni con la supervisione costante del/della docente. Tutte le attività vengono puntualmente condivise con la classe intera e insieme si osservano e si evidenziano punti di forza e aree di miglioramento di ogni lavoro presentato, di cui il gruppo deve tenere conto, apportando le modifiche al proprio lavoro.
Materiali didattici (online, offline)
Sono consigliati testi, siti, video, pagine social, app, etc allo scopo di fornire risorse utili per svolgere i compiti assegnati nel laboratorio, ma alle quali poter ricorso una volta diventati insegnanti.
Programma e bibliografia
-
Slattery M., Willis J (2009). English for Primary Teachers Oxford: Oxford University Press .
-
Altri libri di testo possono essere consigliati dal docente nel corso del laboratorio, perché ritentui utili per lo svolgimento delle attività.
Modalità d'esame
Ogni studente deve partecipare attivamente alle attività di laboratorio, interagendo in lingua con gli altri studenti sotto la supervisione del docente.
Orario di ricevimento
Su appuntamento, scrivendo mail al docente.
Durata dei programmi
I programmi valgono due anni accademici.
Sustainable Development Goals
Course title
English Language Teaching
Topics and course structure
During the 10 meetings, lasting 4 hours each, the students know and learn how to use methodologies, strategies and tools for an active teaching of English language, aimed at young learners, i.e. children in the age group 8 - 12 years, (the third, fourth and fifth grades).
These are the topics presented and covered:
- Reading and Writing
- C.L.I.L
- Storytelling
- Lapbooks
- INVALSI
- The textbook (if and how to use it)
- The evaluation
Objectives
This workshop, through constant and lively attendance, has the aim to make students understand that active teaching, attentive to the needs, interests and abilities of children, turns learning the English language into an experience that is not only pleasant and entertaining, but also natural.
A further and equally important objective of the workshop, carried out entirely in English, is to strengthen and improve the students' mastery of the language.
Methodologies
Students always work in small groups, where they create materials and plan activities and lessons with the constant supervision of the teacher. All the activities are promptly shared with the whole class and together, the strengths and areas for improvement of each work presented are observed and highlighted. the group must take the teacher's and the other students' feedback into account by making changes to their work.
Online and offline teaching materials
Texts, sites, videos, social pages, apps, etc. are recommended in order to provide useful resources both for carrying out the tasks assigned in the laboratory and which can be drawn on once they become teachers.
Programme and references
-
Slattery M., Willis J (2009). English for Primary Teachers Oxford: Oxford University Press .
-
Other textbooks can be recommended by the teacher during the workshop, because they are considered useful for carrying out the activities.
Assessment methods
Each student must actively participate in the workshop activities, interacting in language with the other students under the supervision of the teacher.
Office hours
By appointment, by emailing the teacher.
Programme validity
The programs are valid for two academic years.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Anna Maria Bergomi
-
Chiara Bertola
-
Pasquale Carvello
-
Mirella Di Bitonto
-
Sara Lenzi
-
Chiara Todaro
-
Claire Jane Wroe