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  1. Architecture
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Architecture
Course ID number
2324-2-E1501N098-E1501N070M
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire gli strumenti critici utili a valutare il ruolo che le architetture moderne e contemporanee (considerando anche il relativo contesto urbano e paesaggistico), possono svolgere per contribuire ad innescare processi di attrattività turistica. Saranno trattati casi di studio appartenenti a contesti già fortemente caratterizzati e riconosciuti come mete turistiche, ma anche quei territori che mirano a diventarlo grazie a dinamiche innovative del progetto in campo architettonico, urbano e paesaggistico.

Contenuti sintetici

Illustrazione di casi di studio significativi presi dal panorama dell’architettura soprattutto contemporanea, che dimostrano come un intervento di modificazione dello spazio architettonico e urbano possa svolgere un ruolo essenziale nelle città e nei territori che si qualificano o intendono qualificarsi come “attraenti”.

Programma esteso

Oggi, i criteri per l’attribuzione di valore ai luoghi sono profondamente cambiati, anche l’architettura contemporanea assume contorni inediti, quale fattore strategico di qualificazione in termini di attrattività (non solo turistica) applicata ad una più generale varietà di luoghi e territori. Infatti si può affermare che non sono più solo i luoghi tradizionali – musei, chiese o qualche edificio pubblico, tanto per esemplificare - ad essere oggetto di attenzione, ma ad essi devono essere aggiunti anche nuovi luoghi (o non luoghi, direbbe Augé), dai centri commerciali ai complessi di archeologia industriale, dagli spazi pubblici alle stazioni e persino ai ponti ed alle infrastrutture, che vengono visti come elementi di rilievo nelle complesse strategie di promozione e di competizione tra città e territori.

Prerequisiti

Sufficienti abilità formative di logica e cultura sociale e ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale.

Metodi didattici

Lezioni in aula e uscite didattiche.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Criteri di valutazione

Prova scritta e orale composta da domande a risposta multipla e domande con riconoscimento immagini.

Testi di riferimento

I testi di riferimenti saranno definiti dal docente affidatario.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
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Learning objectives

The course aims to provide the critical tools useful for evaluating the role that modern and contemporary architecture (considering also their urban and landscape context), can play to help trigger tourist attraction processes. Cases studies will include the contexts already strongly characterized and recognized as tourist destinations, but also those territories that aim to become so thanks to innovative dynamics of the project in the architectural, urban and landscape fields.

Contents

Illustration of significant case studies chosen primarily from the panorama of contemporary architecture, which show that an intervention to amend the architectural and urban space can play an essential role in the cities and territories that qualify or intend to qualify as "attractive.

Detailed program

Today, the criteria for the attribution of value to places have profoundly changed and also contemporary architecture takes an unexpected role, as a strategic factor of qualification in terms of attractiveness (not just touristic) applied to a wider variety of places and territories. In fact we can say that they are no longer just the traditional places - such as museums, churches or any public building, for example - to be the object of attention, but we must take into account also new places (or “non lieux”, to quote Augé): shopping malls, sites of industrial heritage, public stations and even bridges and infrastructure, which are seen as important elements in the complex promotion strategies and competition between cities and regions.

Prerequisites

Sufficient educational skills in logic, social culture and reasonable capacities in learning, writing and oral communication.

Teaching methods

Teaching lessons and educational visits.

Assessment methods

Written examination.

Textbooks and Reading Materials

Textbooks and Reading Materials will be defined by the assigned lecturer.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION
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Key information

Field of research
ICAR/18
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Andrea Rolando
    Andrea Rolando
  • Tutor

  • Nicolò Porcari
    Nicolò Porcari

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

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