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  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Travel Agency and Tour Operators
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Travel Agency and Tour Operators
Course ID number
2324-2-E1501N101
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi formativi

Conoscenza e Comprensione

Il modulo, si propone di far conoscere i grandi cambiamenti avvenuti in questi ultimi 20 anni nel settore dell’intermediazione turistica, sia dal punto di vista qualitativo che quantitativo, con particolare riferimento ai rapporti avvenuti fra l’organizzazione, la distribuzione e il cliente finale. Verranno introdotti argomenti di estrema attualità in merito alla distribuzione turistica digitale e ai cambiamenti in atto dovuti al Covid19, agli effetti sul mondo del turismo e al nuovo rapporto tra distribuzione turistica e turista digitale nell'era Covid.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Il corso permette agli studenti di comprendere meglio le dinamiche distributive nel turismo dei primi 20 anni del millennio e i possibili scenari futuri, riconoscendo i ruoli dei vari soggetti della filiera, i principali ambiti economici e di responsabilità, nell'ottica di un miglior inserimento all'interno di diversi settori turistici e in particolar modo quello delle OTA, delle agenzie di viaggi e dei tour operator.

Contenuti sintetici

Analisi delle dinamiche e dei canali che regolano il sistema dell’intermediazione turistica fra le imprese che gestiscono la domanda, le imprese che rappresentano l’offerta e il cliente finale

Programma esteso

Brevi cenni di storia del turismo e dell'intermediazione

Cenni di marketing del turismo

I diversi canali distributivi

Distinzione tra Tour operator - Agenzie di Viaggi - OTA

Definizione di distribuzione off line e on line

Analisi dei principali fenomeni aggregativi dell'ultimo ventennio

Analisi dei contratti che regolano i rapporti commerciali tra gli attori della filiera

Il prodotto turistico: definizioni e testimonianze

Formule remunerative nella vendita dei servizi e pacchetti

Pricing: mark-up e commissione

Business Travel e Leisure Travel: La travel policy e il contratto di viaggio

Analisi delle principali caratteristiche dei contratti di compravendita dei pacchetti turistici

Normative in tema di organizzazione e intermediazione

Fenomeni commerciali: Last Minute - Advance Booking - Dynamic Pricing

Il turismo e l'intermediazione nell'era digitale

L'impatto dei social nelle strategie distributive

La reazione del settore alla pandemia di COVID 19

Gli effetti del COVID sull'intermediazione turistica e possibili scenari futuri

Prerequisiti

Adeguate conoscenze di tecnica turistica e ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale. Conoscenza base della lingua inglese e degli strumenti informatici per meglio comprendere la terminologia e il funzionamento di alcuni strumenti di lavoro e di vendita

Metodi didattici

Didattica frontale in aula o video lezioni a distanza (nel caso non fosse possibile la didattica in presenza)

Lingua: Italiano

Saranno frequenti le testimonianze di ospiti appartenenti ad aziende importanti del settore

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame in laboratorio informatico che prevede una prova a scelta multipla basata su un numero di almeno 25 domande + 5 domande con risposta aperta per una durata totale di 1 ora

L'esame potrà essere verbalizzato anche con l'ottenimento del punteggio dopo la prova scritta.

Con l'ottenimento di un punteggio minimo di 18 lo studente avrà anche la possibilità di accedere facoltativamente a una prova orale che potrà confermare, aumentare o diminuire il voto conseguito durante lo scritto.

Le modalità di correzione delle domande chiuse prevederanno 1 punto per ogni risposta corretta - 0 punti per ogni risposta errata - punteggio tra 0,1 e 0,2 nel caso in cui si dichiari di non conoscere la risposta. Le domande aperte avranno un limite di parole da utilizzare e saranno valutate con un punteggio compreso tra 0 e 1 a seconda del grado di correttezza della risposta fornita.

Le modalità di svolgimento dell'esame potrebbero subire variazioni (dovute ad esempio alle modalità in presenza o a distanza) durante l'anno che verranno comunicate giorni prima della prova da sostenere.

Testi di riferimento

Il materiale di studio verrà messo a disposizione sulla bacheca del corso durante il corso delle lezioni

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Learning objectives

Knowledge and Comprehension

The course has the aim to show the great changes that occurred in the last years in the field of the tourism intermediation from the point of view of quality and quantity, fucusing in particular on the relationships between the organization, the distribution and the customer. Actual topics will be introduced regarding digital tourism distribution and the changes due to Covid19, the effects on tourism and the new relationship between tourism distribution and digital tourist in the Covid era.

Capability to apply knowledge and comprehension

The course allows students to better understand the distribution dynamics in tourism in the first 20 years of the millennium and possible future scenarios, recognizing the roles of the different players in the supply chain, the main economic and responsibility areas, with a view to better integration into the various tourist sectors and in particular of OTAs, travel agencies and tour operators.

Contents

Analysis of the dynamics and channels that regulate the tourism intermediation system between the companies that manage demand, the companies that represent supply and the end customer

Detailed program

Brief description of history of tourism and intermediation

Introduction to tourism marketing

The different distribution channels

Distinction between tour operators - travel agencies - OTAs

Definition of off-line and on-line distribution

Analysis of the main aggregation phenomena of the last twenty years

Analysis of the contracts that regulate the commercial relationships between the players in the supply chain

The tourism product: definitions and testimonials

Remunerative formulas in the sale of services and packages

Pricing: mark-up and commission

Business Travel and Leisure Travel: the travel policy and the travel contract

Analysis of the main characteristics of contracts for the sale of tourist packages

Regulations on organisation and intermediation

Commercial phenomena: Last Minute - Advance Booking - Dynamic Pricing

Tourism and intermediation in the digital era

The impact of social media on distribution strategies

The industry's reaction to the COVID pandemic 19

The effects of COVID on tourism brokerage and possible future scenarios

Prerequisites

Adequate knowledge of tourism technique and reasonable learning, writing and oral communication skills. Basic knowledge of English and of IT tools to better understand the terminology and operation of some work and sales tools

Teaching methods

Lectures in the classroom or video lessons at a distance (in case face-to-face teaching is not possible)

Language: Italian

There will be frequent guest speakers from leading companies in the industry.

Assessment methods

Computer lab examination involving a multiple-choice test based on a number of at least 25 questions + 5 open-ended questions for a total duration of 1 hour

The exam can also be verbalized by obtaining the score after the written test.

By obtaining a minimum score of 18, the student will also have the choice of optionally accessing an oral test that can confirm, increase or decrease the grade achieved during the written.

The grading methods for closed questions will provide 1 point for each correct answer - 0 points for each incorrect answer - score between 0.1 and 0.2 if you state that you do not know the answer. Open questions will have a word limit to be used and will be scored between 0 and 1 depending on the degree of correctness of the answer given.

The way the exam is conducted may change (due to in-person or distance modes, for example) during the year, which will be communicated days before the test to be taken.

Textbooks and Reading Materials

The teaching material will be presented and communicated in the course of the lectures.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
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Key information

Field of research
SECS-P/10
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Massimiliano Biella
    Massimiliano Biella

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

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