Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Complementary Statistics-1-2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Complementary Statistics-1-2
Course ID number
2324-3-E1801M046-E1801M066M-T1-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Statistics for Marketing

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha l’obiettivo di introdurre gli studenti ad alcuni problemi di base dell'inferenza statistuica e a fornore i principali concetti e strumenti di base dell'inferenza statistica. Lo studente imparerà a unire trasversalmente le competenze teoriche e metodologiche mediante esemplificazioni.

Contenuti sintetici

Concetti e strumenti di base dell'inferenza statistica.

Programma esteso

  • Elementi di calcolo delle probabilità
  • Variabili casuali
  • Alcuni modelli probabilistici: distribuzione di Bernoulli, binomiale, di Poisson, normale, chi-quadrato e loro approssimazioni
  • Distribuzioni campionarie: cenni
  • Stima puntuale, stima intervallare e verifica d'ipotesi: teoria ed esempi notevoli

Prerequisiti

Elementi di statistica descrittiva univariata e bivariata.

Metodi didattici

42 ore di lezioni divise in lezioni teoriche ed esercitazioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Non saranno presenti prove in itinere.
L'esame è una prova scritta composta di domande a risposta multipla ed esercizi. La prova ha lo scopo di valutare la conoscenza e l'applicazione dei concetti visti durante il corso.

Testi di riferimento

Cicchitelli, D'urso, Minozzo. Statistica: principi e metodi, Ed. Pearson.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1

Lingua di insegnamento

italiano

Export

Learning objectives

The aim of the course is to introduce basic problems in statistical inference and to provide the main concepts and tools of staistical inference. The interplay among the contets of the course will be exemplied through examples.

Contents

The main concpets and basic tools of statistical inference.

Detailed program

  • Main concpets of probability theory
  • Random variables
  • Some probabilistic models: Bernoulli and binomial distributions, Poisson distribution, normal distributions, chi-squared distributions and their approximations
  • Samplng distributions: an overview
  • Point estimate, confidence interval, and hypothesys testing: theory and examples.

Prerequisites

Main concepts of univariate and bivariate descriptive statistics.

Teaching methods

42 lecture hours including some lectures devoted to exercizes

Assessment methods

Thw will be just the final exam.
The exam is written and includes multuple choice questions and exercizes. The aim of the exam is to assay the knoledge of tne concepts and their application.

Textbooks and Reading Materials

Cicchitelli, D'urso, Minozzo. Statistica: principi e metodi, Ed. Pearson.

Semester

1

Teaching language

italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PB
    Pier Giovanni Bissiri

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics