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  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Marketing Metrics - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Marketing Metrics - 1
Course ID number
2324-2-E1801M043-E1801M060M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Marketing

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Marketing Metrics è un modulo dell’insegnamento Marketing (13 CFU – Marketing I 8 CFU e Marketing Metrics 5 CFU).
Il corso mira a fornire i principali metodi, tecniche e metriche per misurare e valutare le politiche di marketing. Tutti questi elementi forniscono gli strumenti per valutare i ritorni dagli investimenti in marketing e, infine, il contributo del marketing alla creazione di valore dell'azienda.

Contenuti sintetici

Il corso intende analizzare le principali metriche di valutazione delle strategie di marketing. In particolare, le marketing metrics relative a studio del mercato, consumatori, profittabilità del marketing e prodotto, prezzo, distribuzione e comunicazione saranno esaminate.

Programma esteso

- Mercati globali e metriche di marketing

- Analisi e stima della domanda, quote di mercato, indici di concentrazione

- Metriche di Marketing Profitability

- Customer metrics: customer value e customer satisfaction, modelli di churn e repurchase, segmentazione deterministica

- Profittabilità per cliente

- Metriche per la gestione del prodotto e del portafoglio prodotti

- Metriche di valutazione della forza di vendita e canale distributivo (Metriche)

- Metriche di valutazione delle strategie di prezzo, modelli di sensibilità al prezzo

- Metriche di marketing communication

Prerequisiti

- Conoscenze di base relative al market-driven management

Metodi didattici

Lezioni frontali

Lingua di insegnamento: Italiano

Periodo di erogazione dell'insegnamento: 1

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso sarà possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione e sul materiale bibliografico di approfondimento indicato durante il corso. La prova scritta sarà suddivisa in domande aperte (esposizione di argomenti trattati a lezione o nel materiale bibliografico indicato) e chiuse (scelta a risposta multipla).

Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso per verificare la conoscenza degli argomenti e la capacità di riflessione su punti critici del programma.

Testi di riferimento

- Farris Paul W., Bendle Neil T., Pfeifer Phillip E., Reibstein Daviid J., Marketing Metrics, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Yersey, 2016 (Chapters 1-9).

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

Learning objectives

The course is aimed at providing the methods, techniques, and specific metrics to measure and evaluate marketing performance. All of these elements provide the tools to correctly define investments and their returns, and ultimately the marketing contribution to company’s value creation.

Contents

The course aims to explore the main marketing metrics. In particular, demand metrics, customer metrics, marketing profitability metrics and product, distribution, communication and price metrics will be examined.

Detailed program

- Marketing Metrics in global markets

- Demand Analysis, Share of Market, Concentration Index

- Marketing Profitability Metrics

- Customer Metrics (customer value, customer satisfaction, churn and repurchase models, deterministic segmentation)

- Customer profitability

- Metrics for Product and product portfolio

- Sales Force and marketing channel Metrics

- Price Metrics and price sensitivity models

- Promotion Metrics

Prerequisites

- Background in market-driven management

Teaching methods

Lectures

Teaching language: Italian

Semester: 1

Assessment methods

At the end of classes, a written exam will be based on the lectures' content and additional bibliographical material provided during the course. The written exam will be composed of open (explanation of topics covered in class or in the indicated bibliographic material) and closed (multiple choice) questions.

During the exam sessions, the exam will be oral and on the Textbooks and Reading Materials published on the course page to test the accumulated knowledge of students and their critical ability on crucial points of the program.

Textbooks and Reading Materials

- Bendle, N, Farris, P. W., Pfeifer, P., & Reibstein, D. ., Marketing Metrics, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Yersey, 2016 (Chapters 1-9).

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
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Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EA
    Elisa Arrigo

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

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