Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze giuridiche - Scienze dei Servizi Giuridici [E1402A - E1401A]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Introduction To History of Medieval and Modern Law - A-L
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Introduction To History of Medieval and Modern Law - A-L
Course ID number
2324-1-E1401A076-AL
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Introduction To History of Medieval and Modern Law

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso affronta in una prospettiva storica l’evoluzione del diritto dal medioevo all’età contemporanea, al fine di meglio comprendere il presente e i suoi possibili sviluppi futuri. L’insegnamento della storia del diritto si propone di fornire agli studenti la conoscenza del linguaggio giuridico e delle categorie logico-concettuali fondamentali, un’adeguata comprensione della dimensione giuridica nel suo sviluppo nel tempo e nello spazio, una coscienza critica utile a comprendere meglio le origini degli istituti giuridici e l’evoluzione dei principali movimenti di pensiero europei, la capacità di approcciarsi allo studio del diritto con una mentalità comparatistica.

Contenuti sintetici

Il corso di Elementi di Storia del diritto medievale e moderno si propone di fornire gli strumenti indispensabili alla conoscenza degli aspetti essenziali dell’evoluzione del diritto e delle sue fonti dall’età medievale a quella contemporanea. I caratteri fondamentali della genesi del sistema giuridico attualmente vigente possono essere, infatti, pienamente colti solo con riferimento alle vicende di lungo periodo che li hanno prodotti. La disamina delle linee portanti dell’esperienza italiana sarà, quindi, condotta alla luce di una valutazione storico-comparativa, tenendo conto degli elementi di continuità e delle cesure che caratterizzano la storia degli istituti giuridici, delle strutture istituzionali e di potere, del pensiero dottrinale, in Italia e nelle principali aree europee.

Programma esteso

Cenni sul dirito nell'alto Medioevo (i popoli germanici; il sistema feudale); cenni sul sistema del diritto comune; il diritto in Età moderna (i Grandi Tribunali, il Nuovo Mondo, la Riforma); il Giusnaturalismo; l'Illuminismo giuridico; la Rivoluzione francese; l'età napoleonica e la codificazione in Francia e in Austria; il diritto nell'Italia postunitaria; il regime fascista.

Prerequisiti

-

Metodi didattici

Lezione frontale; uso della piattaforma e-learning; lettura di fonti e documenti; proiezioni di slides.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova orale.

La prova orale sarà diretta ad appurare la conoscenza degli argomenti svolti a lezione e trattati nelle dispense fornite dal docente oppure ad accertare la conoscenza degli argomenti trattati nel libro di testo indicato.

Testi di riferimento

Per preparare l'esame di profitto, gli studenti possono scegliere di studiare:

a) i materiali didattici e le fonti (normative, dottrinali e giurisprudenziali) illustrate e commentate a lezione, disponibili sulla piattaforma e-learning dell'insegnamento

OPPURE

b) A. PADOA SCHIOPPA, Storia del diritto in Europa. Dal medioevo all’età contemporanea, Il Mulino, Bologna 2016, capitoli 1, 2 (paragrafi 1-5), 3 (paragrafi 1, 2, 5), 4 (paragrafi 1-4), 6 (paragrafo 1), 7 (paragrafi 1, 3), 9 (paragrafo 1), 10, 14 (paragrafo 1), 17 (paragrafi 1-2, 6), 19 (paragrafo 4), 21, 23 (paragrafi 1-2.4, 2.7), 27 (paragrafi 1-5), 28 (paragrafi 1-5), 29, 30 (paragrafi 1-2), 31, 34 (paragrafi 1-2.4, 8.1-8.3), 37 (paragrafi 1-3), 38 (paragrafi 1-2.1)

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to provide an overview of the historical evolution of law from the Middle Ages to the Contemporary Era in order to better understand the Present and its future developments. Students will be provided with knowledge of legal terms and categories both logical and conceptual. The course also aims to help students understand the historical evolution of legal systems, gain a critical awareness towards the law, study the past to acquire a broader understanding of the modern legal concepts, learn to know the main European schools of thoughts, adopt a comparative approach to study law.

Contents

The course is aimed at providing students with the theoretical skills and knowledge to understand the history of the legal systems in Europe from the Middle Ages up to the 20th century. It is geared to pick out the effects of the social, legal, economic, political, and religious changes occurred across the centuries and to give an insight into the links among legal science, law, and jurisprudence. All students will be given chances to learn the most important events in the Italian and European legal history in order to provide a pathway into understanding of the links and breaks that mark the history of law sources, legal practice, legal science, power exercise, down the centuries.

Detailed program

Notes on the law in the Early Middle Ages (Germanic peoples and the feudal system); notes on the medieval ius commune; the law in the Modern Era (Supreme Courts; the New World; the Reformation); the doctrine of natural law; the Enlightenment; from the French Revolution to Napoleon; the codes in France and in Austria; the law in Italy after the Unification; the Fascist regime.

Prerequisites

-

Teaching methods

Traditional and interactive lessons; analysis of historical sources and documents; slide show.

Assessment methods

Oral exam.

The oral examination will assess the students' knowledge of the topics dealt with in the classes and covered in the lectures notes provided by the teacher or their knowledge of the topics covered in the textbook indicated.

Textbooks and Reading Materials

Students can choose between two alternative learning paths.

a) the teaching materials and sources illustrated and commented on in class and uploaded on the e-learning website

OR

b) A. PADOA SCHIOPPA, Storia del diritto in Europa. Dal medioevo all’età contemporanea, Il Mulino, Bologna 2016, capitoli 1, 2 (paragraphs 1-5), 3 (paragraphs 1, 2, 5), 4 (paragraphs 1-4), 6 (paragraph 1), 7 (paragraphs 1, 3), 9 (paragraph 1), 10, 14 (paragraph 1), 17 (paragraphs 1-2, 6), 19 (paragraph 4), 21, 23 (paragraphs 1-2.4, 2.7), 27 (paragraphs 1-5), 28 (paragraphs 1-5), 29, 30 (paragraphs 1-2), 31, 34 (paragraphs 1-2.4, 8.1-8.3), 37 (paragraphs 1-3), 38 (paragraphs 1-2.1)

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/19
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Andrea Giovanni Massironi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics