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Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Culture, Differences, Conflicts
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Culture, Differences, Conflicts
Course ID number
2324-3-E4001N090
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso affronta il tema delle differenze culturali, dell’alterità e dei conflitti culturali alla luce delle loro componenti simboliche e normative. L'obiettivo è fornire l’attrezzatura concettuale necessaria per comprendere e padroneggiare alcuni aspetti cruciali delle dinamiche sociali e culturali contemporanee.

Contenuti sintetici

Il corso si divide in due parti: una prima parte - a carattere generale e introduttivo - focalizzata sul tema delle differenze culturali e del conflitto culturale; la seconda parte del corso entra nel merito delle differenze 'etnoculturali' e di quelle legate al genere. L'analisi di queste specifiche differenze culturali è attraversata dalla tematizzazione del rapporto tra differenze e disuguaglianze

Programma esteso

Il modulo si articola in due parti. La prima, a carattere generale, introduce il tema del pluralismo culturale, delle differenze culturali e dei conflitti culturali. La seconda parte entra nel merito di due tipi di differenze culturali: quelle 'etnoculturali' e quelle di genere: ne viene mostrato il carattere socialmente 'costruito'; sono messe a fuoco le rappresentazioni sociali che riguardano tali differenze culturali; si mettono in luce gli stereotipi e i pregiudizi che le caratterizzano e che si traducono in discriminazioni e disuguaglianze; sono inoltre analizzati i processi comunicativi e l'aspetto politico delle differenze etnoculturali e di genere.

Prerequisiti

Per padroneggiare i contenuti del corso è necessario possedere un’adeguata conoscenza delle teorie sociologiche e dei temi affrontati all’interno dei corsi di Sociologia I e Sociologia II.

Metodi didattici

Il corso è costituito da lezioni frontali, seminari di approfondimento e lavori di gruppo. Il corso prevede inoltre lavori di gruppo sulla base di letture assegnate durante il corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è in forma scritta

Testi di riferimento

Ilenya Camozzi, Sociologia delle relazioni interculturali, Bologna, il Mulino, 2019.

Rossella Ghigi e Roberta Sassatelli, Corpo, genere e società, Bologna, il Mulino, 2018.

Carmen Leccardi, Genere e società (CAP 14), in Roberto Cipriani (a cura di), Nuovo manuale di sociologia, Santarcangelo di Romagna, Maggioli, 2016

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Learning objectives

This course deals with the issue of cultural differences, otherness and cultural conflicts, with the aim of highlighting the symbolic and normative components of this field. The course aims to offer the conceptual tools needed to comprehend and master some of the crucial aspects of contemporary social and cultural dynamics.

Contents

This module is structured in two parts: the first, general part is devoted to cultural differences and cultural conflicts; the second part is focused on 'ethnocultural differences' and gender differences. The analysis of these specific cultural differences is intertwined with the analysis of the relationship between differences and inequalities.

Detailed program

The module is structured in two parts. In the first part, from a general point of view, attention is devoted to cultural pluralism, cultural differences and cultural conflicts. In the second part, attention is focused on two different kinds of cultural differences: ethnocultural differences and gender differences. The process of social construction of such differences will be highlighted; stereotypes and prejudices based on ethnicity and gender will be analysed and also their effects in terms of social inequalities; communicative processes and political aspects of such differences will be also taken into account.

Prerequisites

In order to master the contents and concepts proposed students need to have a basic knowledge of sociological theories and the main sociological issues (having passed the examinations for the courses Sociology I and Sociology II).

Teaching methods

The course consists of face-to-face lectures and in-depth seminars. The course includes also group work on the basis of readings assigned during the course.

Assessment methods

Written exam

Textbooks and Reading Materials

ATTENDING AND NON ATTENDING STUDENTS

Ilenya Camozzi, Sociologia delle relazioni interculturali, Bologna, il Mulino, 2019.

Rossella Ghigi e Roberta Sassatelli, Corpo, genere e società, Bologna, il Mulino, 2018.

Carmen Leccardi, Genere e società (CAP 14), in Roberto Cipriani (a cura di), Nuovo manuale di sociologia, Santarcangelo di Romagna, Maggioli, 2016

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Ilenya Camozzi
    Ilenya Camozzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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