Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Fundamentals of Conflict History
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Fundamentals of Conflict History
Course ID number
2324-3-E4001N088
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha l’obiettivo di ripercorrere momenti e forme della violenza sociale e politica nell’età contemporanea e in particolare delle esperienze belliche del ‘900.

Contenuti sintetici

Le lezioni avranno come oggetto le forme della violenza sociale e politica dal 1870 ai giorni nostri. Il principale focus delle lezioni saranno le esperienze della distruzione e dell’elaborazione del trauma nelle guerre mondiali.

Programma esteso

Nel corso delle lezioni si traccerà un quadro delle forme e dei momenti sia della violenza politica (il terrorismo per esempio) che della violenza sociale (come gli scontri di piazza) dalla Comune di Parigi fino ai giorni nostri. Tuttavia è alle esperienze belliche (e specialmente alle guerre mondiali) che verrà dedicata una particolare attenzione. I momenti della “distruzione” come della elaborazione culturale dei conflitti rappresentano infatti luoghi fondamentali della storia contemporanea.

Prerequisiti

Gli studenti devono conoscere gli elementi fondamentali della storia politica e sociale italiana e europea dell’800 e del ‘900.

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Colloquio individuale (senza prove intermedie) sugli argomenti svolti a lezione e/o trattati nella bibliografia di riferimento

Testi di riferimento

Per tutti gli studenti i seguenti due volumi:

  1. A. Ventrone, La seduzione totalitaria. Guerra, modernità, violenza politica (1914-1918), Roma, Donzelli, 2003
  2. I bombardamenti aerei sull’Italia. Politica, Stato e società (1939-1945), a cura di N. Labanca, Bologna, il Mulino, 2012

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims to retrace moments and forms of social and political violence in the contemporary age and in particular the war experiences of the twentieth century.

Contents

The lessons will focus on the forms of social and political violence from 1870 to the present day. The main focus of the lessons will be the experiences of destruction and trauma processing in world wars.

Detailed program

In the course of the lectures, an overview of the forms and moments of both political violence (terrorism for example) and social violence (such as street riots) from the Paris Commune to the present day will be drawn. However, it is to the experiences of war (and especially the world wars) that special attention will be paid. Indeed, the moments of "destruction" as well as of the cultural elaboration of conflicts represent fundamental places in contemporary history.

Prerequisites

Students must know the fundamental elements of the Italian and European political and social history of the 19th and 20th centuries.

Teaching methods

Lecture.

Assessment methods

Individual exam (without intermediate tests) on the topics covered in class and/or covered in the reference bibliography

Textbooks and Reading Materials

For all students the following two volumes:

  1. A. Ventrone, La seduzione totalitaria. Guerra, modernità, violenza politica (1914-1918), Roma, Donzelli, 2003
  2. I bombardamenti aerei sull’Italia. Politica, Stato e società (1939-1945), a cura di N. Labanca, Bologna, il Mulino, 2012

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-STO/04
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BB
    Barbara Roberta Anna Bracco

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics