Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Sociology of Development
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociology of Development
Course ID number
2324-3-E4001N099
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende fornire agli studenti gli strumenti teorici e metodologici per (1) analizzare il tema dello sviluppo economico da una prospettiva sociologica; (2) comprendere e analizzare i punti di forza ed i limiti delle principali teorie e pratiche che, nel corso degli anni, hanno affrontato il problema del “sottosviluppo”; (3) comprendere il dibattito sulle “alternative allo sviluppo” e sullo sviluppo “sostenibile”; (4) comprendere ed analizzare il problema dell’economia informale ed i suoi legami con lo sviluppo economico e sociale.

Contenuti sintetici

Il corso tratta il tema dello sviluppo economico, da una prospettiva sociologica. Sono analizzati i principali approcci allo sviluppo economico, a partire dal dibattito sulla modernizzazione. In quest’ambito, sono descritti punti di forza e limiti dei principali approcci teorici che hanno affrontato il problema del “sottosviluppo”. Inoltre, il corso concentra l’attenzione sulle più recenti “vie alternative” allo sviluppo, evidenziando punti di contatto e principali differenze fra i diversi approcci. Nella seconda parte del corso è approfondita la questione dell’economia informale, illustrando le principali definizioni, i dilemmi ad essa associati e le relazioni fra economia informale e sviluppo socio-economico.

Programma esteso

Il corso si articola in due parti. La prima parte è dedicata all’analisi delle principali teorie dello sviluppo che hanno animato il dibattito sulla modernizzazione. Particolare attenzione è posta al problema del “sottosviluppo” ed alle principali soluzioni adottate in diversi paesi del Sud del mondo. In questa parte sono descritte ed analizzate alcune delle idee principali che hanno caratterizzato teorie quali la modernizzazione e la dipendenza, così come approcci quali l’approccio dei basic need e quello della self-reliance.
La seconda parte si concentra sul tema dell’economia informale, messo in relazione con i processi di sviluppo. In particolare, saranno illustrate le principali definizioni, le interpretazioni (dualista, strutturalista e legalista) del fenomeno ed i dilemmi ancora irrisolti. Si analizzeranno inoltre degli studi di caso condotti su differenti forme di economia informale nel Nord e nel Sud del mondo, mettendo in luce punti di contatto e principali differenze.

Prerequisiti

Non è richiesto alcun prerequisito per partecipare al corso.

Metodi didattici

Il corso consente due forme di partecipazione: (1) in modalità partecipante; (2) in modalità non partecipante. Sono considerati studenti partecipanti: (a) chi segue con regolarità le lezioni; (b) svolge le attività sulla piattaforma elearning e (3) partecipa, nei periodi indicati, alle attività individuali e di gruppo proposte dal docente. Sono considerati non partecipanti gli studenti che scelgono di non seguire con regolarità le lezioni e di non partecipare alle attività individuali e di gruppo nei tempi indicati dal docente. Le due modalità di partecipazione prevedono forme di valutazione differenti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Studenti non partecipanti: prova orale. La valutazione considererà la correttezza delle risposte, la precisione e la proprietà di linguaggio e l’efficacia argomentativa al fine di verificare l’apprendimento e la comprensione dei contenuti presenti nel programma d'esame. Si ricorda che il programma d'esame è composto da testi e articoli elencati nella sezione 'Testi di riferimento'. Il materiale didattico presente sulla piattaforma e-learning deve essere considerato come materiale didattico aggiuntivo.

Studenti partecipanti. Gli studenti partecipanti saranno valutati in riferimento alle seguenti attività: lavori di gruppo, lavori individuali da svolgere sulla piattaforma elearning, partecipazione alle lezioni. I lavori di gruppo prevedono la produzione e discussione di elaborati scritti.

Testi di riferimento

Libri/Books:
- Bottazzi G. (2009). Sociologia dello sviluppo. Bari-Roma: Laterza.

Articoli/Articles:

- Boels D. (2014). It’s better than stealing: informal street selling in Brussels. International Journal of Sociology and Social Policy, 34(9/10), 670-693.

- Coletto D. (2013). The informal economy and its dilemmas in Latin America: the case of street vendors in Porto Alegre, Brazil, in Saitta, P., Shapland, J. and Verhage, A. (Eds.). Getting by or Getting Rich? The Formal, Informal and Criminal Economy in a Globalised World. The Hague: Eleven Publishers (345-368).

- Coletto D. and Bisschop L. (2017). Waste pickers in the informal economy of the Global South: included or excluded? International Journal of Sociology and Social Policy, 37(5/6), 280-294, doi: 10.1108/IJSSP-01-2016-0006.

- Crossa V. (2016). Reading for difference on the street: De-homogenising street vending in Mexico City. Urban Studies 53(2): 287–301.

- Williams, C.C. (2014). Out of the shadows: a classification of economies by the size and character of their informal sector. Work, Employment and Society, 28(5), 735-753.

- Williams, C., Horodnic I., and Windebank J. (2015). Explaining participation in the informal economy: an institutional incongruence perspective. International sociology 30(3), 294-313.

Si ricorda che i testi d'esame indicati nel programma del corso sono disponibili utilizzando le risorse della biblioteca di Ateneo, https://www.biblio.unimib.it/it (in particolare, per gli articoli indicati nel programma d'esame occorre accedere alle Risorse elettroniche della biblioteca con le proprie credenziali campus.unimib.it, selezionare lo specifico numero e volume della rivista scientifica in cui sono stati pubblicati gli articoli e quindi 'scaricare' una copia degli articoli in versione pdf). Una copia dei saggi di Roever e Coletto sarà invece disponibile sulla piattaforma elearning di Ateneo con l'inizio del corso.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The course provides with theoretical and methodological tools with the aim of: (1) analyzing the topic of the economic development with a sociological approach; (2) understanding and analyzing the strengths and weaknesses of the main theoretical approaches to the so-called underdevelopment; (3) understanding the debate on both the alternative approaches to the development and the “sustainable development”; (4) understanding and analyzing the problem of the informal economy and its relations with the socio-economic development.

Contents

The course deals with the topic of the economic development, with a sociological approach. It shows the main theoretical approaches to the economic development, since the debate on modernization. In this field, the strengths and the weaknesses of the main theories of development are described.
In addition, the course focuses on the most recent "alternative pathways" to development, highlighting contact points and major differences between different approaches. The second part of the course deals with the issue of the informal economy, showing the main definitions, the dilemmas associated with it, and its relations with socio-economic development.

Detailed program

The course is arranged in two parts. The first part describes the main theoretical approaches to the economic development, on which the debate on the modernization has been built. The attention is focused on the problem of underdevelopment, and to the main solutions that many countries carried out. In this section, the main features of the theory of modernization and of the dependency are discussed, as well as approaches such as the basic need and self-reliance approach.
The second part focuses on the theme of the informal economy, showing the main definitions, the interpretations of the phenomenon (dualist, structuralist and legalistic approaches) and the unresolved dilemmas. Moreover some case studies on the informal economy are analyzed, focusing the attention on both the North and the South of the world.

Prerequisites

Any prerequisites are not needed.

Teaching methods

The course allows two forms of participation: (1) in active participant mode; (2) in non-attending mode. Active participant students are considered to be those who (a) regularly follow the lessons, (2) do the activities proposed on the elearning platform and (3) participate, in the periods indicated, to the individual and group activities proposed by the teacher. Students who choose not to regularly attend lessons and not to participate in individual and group activities at the times indicated by the teacher are considered 'not attending'. The two methods of participation envisage different forms of evaluation.

Assessment methods

'Non-attending students': Oral exam. The evaluation will consider the correctness of the answers, the precision and ownership of language and the argumentative efficacy in order to verify the learning and understanding of the contents of the exam program. Please note that the exam program is made up of texts and articles listed in the 'Reference texts' section. The didactic material present on the e-learning platform must be considered as additional didactic material.

Active participant students. Active participant students will be assessed with reference to the following activities: group works, individual works to be carried out on the e-learning platform, participation in lessons. Group works involve the production and discussion of written papers.

Textbooks and Reading Materials

Libri/Books:
- Bottazzi G. (2009). Sociologia dello sviluppo. Bari-Roma: Laterza.

Articoli/Articles:

- Boels D. (2014). It’s better than stealing: informal street selling in Brussels. International Journal of Sociology and Social Policy, 34(9/10), 670-693.

- Coletto D. (2013). The informal economy and its dilemmas in Latin America: the case of street vendors in Porto Alegre, Brazil, in Saitta, P., Shapland, J. and Verhage, A. (Eds.). Getting by or Getting Rich? The Formal, Informal and Criminal Economy in a Globalised World. The Hague: Eleven Publishers (345-368).

- Coletto D. and Bisschop L. (2017). Waste pickers in the informal economy of the Global South: included or excluded? International Journal of Sociology and Social Policy, 37(5/6), 280-294, doi: 10.1108/IJSSP-01-2016-0006.

- Crossa V. (2016). Reading for difference on the street: De-homogenising street vending in Mexico City. Urban Studies 53(2): 287–301.

- Williams, C.C. (2014). Out of the shadows: a classification of economies by the size and character of their informal sector. Work, Employment and Society, 28(5), 735-753.

- Williams, C., Horodnic I., and Windebank J. (2015). Explaining participation in the informal economy: an institutional incongruence perspective. International sociology 30(3), 294-313.

Please note that the exam texts indicated in the course program are available using the resources of the University library, https://www.biblio.unimib.it/it. A copy of the essays by Roever and Coletto will instead be available on the University's elearning platform with the start of the course.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Diego Coletto
    Diego Coletto
  • Tutor

  • Iraklis Dimitriadis
    Iraklis Dimitriadis

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics