Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Experimental Methods in Psychology of Thinking and Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Experimental Methods in Psychology of Thinking and Communication
Course ID number
2324-3-E2401P105
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E PROMUOVERE IL CAMBIAMENTO DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO INDIVIDUALE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Indagare il rapporto tra psicologia del pensiero e psicologia della comunicazione.
  • Apprendere la metodologia della ricerca sugli aspetti cognitivi del ragionamento.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Comprendere i metodi di indagine sperimentale per lo studio dei processi di ragionamento e l'impatto della comunicazione su di essi.
  • Estendere tali apprendimenti all'analisi critica di alcuni esperimenti classici e alla progettazione sperimentale al fine di comprendere il ruolo del linguaggio e della comunicazione nello studio del pensiero.

Contenuti sintetici

Metodologia della ricerca sperimentale e applicazioni allo studio del pensiero, del linguaggio e della comunicazione.

Programma esteso

  • La metodologia della ricerca in psicologia sperimentale
  • I paradigmi classici della ricerca
  • La psicologia del pensiero, del linguaggio e della comunicazione
  • La relazione tra pensiero e altri costrutti psicologici (creatività)
  • La costruzione e l'analisi critica di un esperimento scientifico

Prerequisiti

Nessun prerequisito obbligatorio.
Una buona familiarità con i costrutti della psicologia del pensiero e con la metodologia della ricerca consente una fruizione più consapevole dei contenuti del laboratorio.

Metodi didattici

  • Presentazione e analisi critica di esperimenti classici in psicologia del pensiero e della comunicazione.

  • Esercizi di progettazione sperimentale negli ambiti di indagine.

Modalità di verifica dell'apprendimento

  • Sviluppo di un PROJECT WORK (progetto originale a partire da una domanda di ricerca o dall’analisi di un esperimento esistente).

Questo verrà valutato attraverso:

  • Presentazione di gruppo in aula.
  • Stesura di una relazione individuale.

È richiesta la frequenza obbligatoria.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico (dispende, articoli) saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Export

Learning area

CONTENT AND SKILLS TO DESCRIBE AND PROMOTE CHANGE IN INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • To investigate the relationship between psychology of thinking and psychology of communication.
  • To learn the research methodology on cognitive aspects of reasoning.

Applying knowledge and understanding

  • To understand the research methods for the study of reasoning processes and the impact of communication on them.
  • To extend these learnings to the critical analysis of some classical experiments and to the experimental design to understand the role of language and communication in the study of thinking.

Contents

Experimental research methodology and applications to the study of reasoning, language, and communication.

Detailed program

  • The research methodology in experimental psychology
  • The classical research paradigms
  • The psychology of thinking, language, and communication
  • The relationship between reasoning and other psychological constructs (creativity)
  • How to design a scientific experiment and how to structure a critical analysis

Prerequisites

No mandatory prerequisites.
A good familiarity with the constructs related to psychology of thinking and research methodology enables a more informed use of the contents.

Teaching methods

  • Introduction and critical analysis of classic experiments in the psychology of thinking and communication.

  • Experimental design exercises in the fields of investigation.

Assessment methods

Development of a PROJECT WORK (original project from a research question or analysis of an existing experiment).

This will be assessed through:

  • Classroom group presentation.
  • Writing an individual report.

Compulsory attendance is required.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the reading materials (slides, articles) will be published on the e-learning page associated with the course.

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MV
    Maria Elide Vanutelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics