Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Laboratory: Assessment of Verbal and Non-Verbal Intelligence in Developmental Age
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Assessment of Verbal and Non-Verbal Intelligence in Developmental Age
Course ID number
2324-2-E2401P040
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Definizioni e principali teorie sull’intelligenza
  • L’intelligenza come costrutto multifattoriale
  • La misurazione dell’intelligenza
  • Comprendere il funzionamento cognitivo dell’individuo nella sua evoluzione

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Conoscenza di strumenti per l’approfondimento del funzionamento cognitivo in età evolutiva
  • Capacità di condurre in maniera appropriata la somministrazione dei test
  • Capacità di attribuire i punteggi e di utilizzare le tabelle di conversione in punteggi standard
  • Capacità di compilare e leggere un protocollo

Contenuti sintetici

Dopo una parte introduttiva, in cui verranno presentati il concetto di intelligenza, le sue diverse forme, vari modelli teorici e la storia dei test, si passerà alla parte pratica. Verranno spiegate le modalità di somministrazione dei test WISC-IV e Leiter-R e le accortezze da utilizzare. I singoli subtest verranno presentati in maniera accurata, anche
servendosi del materiale che li costituisce e di videoregistrazioni di bambini. Gli studenti saranno anche coinvolti in esercizi di role-playing per imparare meglio a maneggiare il materiale e a somministrarlo.

Programma esteso

  • Le teorie sull’intelligenza
  • I test di intelligenza
  • Presentazione della WISC-IV
  • I subtest fondamentali e supplementari della WISC-IV
  • Presentazione della Leiter-R e dei suoi subtest

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Presentazione di contenuti relativi al tema trattato, visione di filmati sulla somministrazione dei test, esercitazioni su come attribuire i punteggi e compilare un protocollo, role-playing per la somministrazione delle scale dei test.

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la frequenza obbligatoria ad almeno il 75% delle lezioni (12 ore su 16). Gli studenti dovranno somministrare 4 subtest della scala WISC-IV a due soggetti e produrre un breve elaborato scritto, indicando le caratteristiche della somministrazione, i punteggi ottenuti dai soggetti esaminati e una valutazione globale dell’esperienza.

Testi di riferimento

La bibliografia e/o le slide delle lezioni e utili alla somministrazione verranno fornite dal docente all’inizio del corso e pubblicate online sulla pagina web del sito e-learning.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Content and skills to describe and promote change in individual psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Definitions and major theories of intelligence.
  • Intelligence as a multifactorial construct
  • The measurement of intelligence

Understanding the cognitive functioning of the individual as it evolves.

  • Ability to apply knowledge and understanding.
  • Knowledge of tools for in-depth study of cognitive functioning in developmental age.
  • Ability to conduct test administration appropriately.
  • Ability to assign scores and use conversion tables to standard scores
  • Ability to complete and read a protocol

Contents

After an introductory part, in which the concept of intelligence, its different forms, various models theory and the history of testing, we will move on to the practical part. The methods of administering the tests will be explained. WISC-IV and Leiter-R and the cautions to be used. The individual subtests will be presented thoroughly, also
making use of their constituent materials and video recordings of children. Students will also be involved in role-playing exercises to better learn how to handle the material and administer it.

Detailed program

  • Theories of intelligence
  • The tests of intelligence
  • Introduction to the WISC-IV
  • The basic and supplementary subtests of the WISC-IV
  • Presentation of the Leiter-R and its subtests

Prerequisites

None

Teaching methods

Presentation of content related to the subject matter, watching movies on test administration, exercises on how to assign scores and fill out a protocol, role-playing on administering test scales.

Assessment methods

Compulsory attendance at least 75 percent of the classes (12 hours out of 16) is required. Students will be required to administer 4 subtests of the WISC-IV scale to two subjects and produce a short written paper, indicating the characteristics of the administration, the scores obtained by the subjects tested and an overall evaluation
of the experience.

Textbooks and Reading Materials

Bibliography and/or slides from lectures and useful for administration will be provided by the instructor at the beginning of the course and posted online on the e-learning website page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RB
    Roberta Bettoni
  • CC
    Claudia Caprin
  • Ermanno Quadrelli
    Ermanno Quadrelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics