Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Assessment of Imitation in Typical Development and in Neurodevelopmental Disorders
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment of Imitation in Typical Development and in Neurodevelopmental Disorders
Course ID number
2324-3-I0202D151
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  • Conoscere il ruolo dell’imitazione nello sviluppo del bambino
  • Conoscere i deficit dell’imitazione nei disturbi dello sviluppo
  • Saper utilizzare la scala di valutazione dell’imitazione di J. Nadel

Contenuti sintetici

Ruolo dell’imitazione nello sviluppo infantile e utilizzo dell’imitazione nella valutazione e riabilitazione neuropsicomotoria

Programma esteso

  • Imitazione e sviluppo infantile
  • Imitare ed essere imitati nel bambino con autismo
  • Basi neurobiologiche dell’imitazione
  • Valutazione dell’imitazione
  • Ruolo dell’imitazione nella terapia neuropsicomotoria

Prerequisiti

Insegnamenti e tirocinio del secondo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali con analisi video e casi clinici

Materiale didattico

Jacqueline Nadel (2016). Imitare per crescere. Nello Sviluppo infantile e nel bambino con Autismo. Giovanni Fioriti Editore

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

  • To deep the role of imitation in child development
  • To know the imitation deficit in the neurodevelopmental disorders
  • To can use the assessment scale for the imitation according to J. Nadel

Contents

Role of imitation in child development and use of imitation in the neuropsychomotor assessment and rehabilitation

Detailed program

  • Imitation and child development
  • Imitation an being imitated in ASD children
  • Neurobiology of imitation
  • Assessment of imitation
  • The role of imitation in the neuropsychomotor therapy

Prerequisites

Objectives of the first ad second year courses

Teaching form

Lectures

Textbook and teaching resource

Jacqueline Nadel (2016). Imitare per crescere. Nello Sviluppo infantile e nel bambino con Autismo. Giovanni Fioriti Editore

Semester

2 semester

Assessment method

Frequency

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Annarita Contaldo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics