Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Nursing Regulations, Standards and Policies
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Nursing Regulations, Standards and Policies
Course ID number
2324-3-I0101D015-I0101D047M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Nursing Regulations, Standards and Policies

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente acquisirà i principi generali relativi alle organizzazioni ed al loro funzionamento, con particolare riferimento al servizio infermieristico, ai modelli e agli strumenti organizzativi dell’assistenza infermieristica e ai metodi di valutazione della qualità e della loro applicazione

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di fornire allo studente i principi generali relativi alle organizzazioni ed al loro funzionamento, con particolare riferimento al Servizio Sanitario e, all’interno di questo, al servizio infermieristico e agli strumenti organizzativi dell’assistenza infermieristica con riguardo, altresì, ai metodi di valutazione della qualità e della loro applicazione, alla scienza economica e ai suoi principi applicativi di sistema, nonché alle conoscenze in ordine al panorama giuridico – normativo della realtà lavorativa (pubblica e privata) di appartenenza, con particolare attenzione ai profili medico legali e di responsabilità dell’infermiere nello svolgimento della sua professione.

Programma esteso

L’organizzazione: definizione di organizzazione ed evoluzione storica, principi generali dell’organizzazione (divisione del lavoro, coordinamento, efficacia, efficienza, risultato), l’approccio sistemico ai fenomeni organizzativi, le variabili organizzative, la struttura (gerarchica, funzionale, gerarchico-funzionale, matrice, progetto. L’organigramma e l’organico, le job description), i meccanismi operativi (comunicazione, decisione, coordinamento, controllo), il potere organizzativo (stili di direzione). Il servizio infermieristico: documenti internazionali e normativa nazionale/regionale relativa al servizio infermieristico all’interno di un sistema sanitario in cambiamento, finalità e struttura (con i diversi livelli di responsabilità) nel contesto aziendale, modelli organizzativi dell’assistenza infermieristica (modello tecnico e modello professionale e loro declinazioni nella pratica assistenziale: assistenza funzionale, piccole équipe, modulare, primary care, case management). Gli strumenti organizzativi: strumenti per la pianificazione delle attività (diagramma di flusso, GANTT), il piano di lavoro, complessità assistenziale e intensità di cura: concetti e cenni alla normativa regionale e ai diversi metodi di rilevazione dei fabbisogni di personale assistenziale (approfondimento di Metodo Svizzero e SIPI). La qualità e L’accreditamento: la qualità: presupposti storici, teorici e normativi nazionali e regionali, i soggetti e le fasi della qualità, la misurazione della qualità: criteri e indicatori, certificazione (UNI-EN-ISO), processo di accreditamento (istituzionale/autorizzativo, professionale/all’eccellenza) e piano per il miglioramento dell’organizzazione, esiti correlati all’assistenza, la gestione del rischio clinico: definizione ed elementi teorici di riferimento, gli eventi avversi e gli eventi sentinella

Prerequisiti

Argomenti svolti durante il biennio precedente riguardanti gli aspetti normativi, organizzativi e di responsabilità attinenti la professione di infermiere.

Modalità didattica

Lezioni frontali mediante presentazioni in formato elettronico di disegni e schemi esplicativi i concetti legati alle singole discipline.

Materiale didattico

Calamandrei C., Orlandi C. (2015) Manuale di management per le professioni sanitarie. Milano: Mc Graw-Hill.
Per approfondimenti: Pontello G. (2004) Il management infermieristico, Masson; Moiset C., Vanzetta M. (2009) Misurare l’assistenza. Il SIPI: dalla progettazione all’applicazione, McGraw-Hill; Mongardi M., Bassi E., Di Ruscio E., Ospedale per Intensità di cura: strumenti per la classificazione dei pazienti. DGSPS, Servizio Presidi Ospedalieri, Regione Emilia-Romagna, Febbraio 2015

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3° Anno, 1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non saranno presenti prove in itinere ma un'unica prova finale scritta costituita da test a risposte chiuse (Scelta a risposta multipla), al fine di valutare il controllo estensivo della preparazione, e domande aperte (equivalenti a brevissimi saggi) per un controllo intensivo sulle capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Students will learn main basics of the health organizations and operations, with attention to nursing organization, nursing models and organizational tools, quality assessment instruments and their application

Contents

The course aims to provide students with general principles connected to Health Organizations and their performance, with attention to health services, nursing organization and related tools; analysis of quality assessment instruments and their implementation, economic science and fundamentals, knowledge of regulations system in public and private context of work, with specific attention to forensic subject and nurse accountability.

Detailed program

Organization: definition of organization and historical evolution, general basics of the organization (division of work, coordination, effectiveness, efficiency, outcome), the systemic approach to organizational phenomena, the organizational variables, the framework (hierarchical, functional, both hierarchical and functional, matrix, project of work. The organizational chart and staff, job description, operating mechanisms (communication, decision making, coordination, control), the organizational power (ways to manage power). Nursing organization: international documents and national / regional regulations concerning nursing organization in a changing healthcare system, purpose and framework (with different levels of responsibility) in a company context, organizational nursing models (technical and professional, and their variations in nursing practice: functional, small teams, modular, primary care, case management models). The organizational tools to plan activities (flow chart, GANTT) and procedures and to assess nursing complexity in different context; reference to regional regulations and to the different ways to define nursing requirements (analysis of the “Swiss” and “SIPI” methods). Quality and accreditation. Quality: historical, theoretical and regulatory background (regional and national), stakeholder and phases of quality process, measuring quality: criteria and indicators, certification (UNI-EN-ISO), accreditation process (institutional / authorization, professional/ to excellence) and program for the organization improvement, Nursing Sensitive Outcomes, the clinical risk management: definition and theoretical elements, adverse events and sentinel events.

Prerequisites

Contents learned during the previous two years concerning legal, organizational and responsibilities elements related to nurse activity.

Teaching form

Lectures with presentations in electronic form of drawings and diagrams explaining concepts related to individual disciplines.

Textbook and teaching resource

Calamandrei C., Orlandi C. (2015) Manuale di management per le professioni sanitarie. Milano: Mc Graw-Hill.
For individual insights: Pontello G. (2004) Il management infermieristico, Masson; Moiset C., Vanzetta M. (2009) Misurare l’assistenza. Il SIPI: dalla progettazione all’applicazione, McGraw-Hill; Mongardi M., Bassi E., Di Ruscio E., Ospedale per Intensità di cura: strumenti per la classificazione dei pazienti. DGSPS, Servizio Presidi Ospedalieri, Regione Emilia-Romagna, Febbraio 2015

Semester

3rd year, 1st Semester

Assessment method

There will be no tests in itinere but a single final written test consisting of closed-answer tests (multiple choice), in order to evaluate the extensive control of the preparation, and open questions (equivalent to very short essays) for an intensive control of the ability to autonomously reflect on critical points of the programme.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AB
    Andrea Bernardinello
  • EC
    Enrica Capitoni
  • SC
    Simonetta Cesa
  • SR
    Sandra Riva
  • GS
    Giovanni Spaccapeli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics