Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 3rd year
  1. Meeting With Health Care Places in The History of Lombard Territory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Meeting With Health Care Places in The History of Lombard Territory
Course ID number
2324-3-I0101D131
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

• Conoscere l’organizzazione del sistema di emergenza-urgenza territoriale in Regione Lombardia.
• Saper indicare i principali elementi organizzativi circa l’Azienda Regionale Emergenza Urgenza Lombardia (Areu) e sue articolazioni territoriali (AAT).
• Comprendere i diversi ruoli ricoperti dall’infermiere all’interno del contesto dell’emergenza urgenza.
• Sperimentarsi in una simulazione guidata nella gestione di una persona in situazione di criticità vitale in ambito extra-ospedaliero.

Contenuti sintetici

• L’organizzazione del sistema di emergenza urgenza territoriale in Regione Lombardia (NUE 112, Sale Operative ex-118, ecc).
• Cenni sull’organizzazione dell’ Azienda Regionale Emergenza Urgenza Lombardia (Areu) e sue articolazioni territoriali (AAT).
• I diversi ruoli dell’Infermiere all’interno del contesto dell’emergenza urgenza.
• Cenni sull’approccio e sull’assistenza alla persona in situazione di criticità vitale in ambito extra-ospedaliero

Programma esteso

• Apertura e presentazione del corso
• L’organizzazione del sistema di emergenza urgenza territoriale in Regione Lombardia (NUE 112, Sale Operative ex-118, ecc).
• Cenni sull’organizzazione dell’Azienda Regionale Emergenza Urgenza Lombardia (Areu) e sue articolazioni territoriali (AAT).

Ore 11.00 -13.00
• I diversi ruoli dell’infermiere all’interno del contesto dell’emergenza urgenza.
• Cenni sull’approccio e sull’assistenza alla persona in situazione di criticità vitale in ambito extra-ospedaliero

Ore 14.00 – 18.00
• Simulazioni pratiche di significativi casi assistenziali di criticità vitale in ambito extra-ospedaliero (su manichino simulatore)
• Discussione plenaria guidata
• Chiusura del corso

Prerequisiti

Iscrizione al terzo anno di corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

  • Lezione frontale,
  • discussione guidata

Materiale didattico

Materiale didattico fornito dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

• Know the organization of the territorial emergency system in the Lombardy Region.
• Ability to specify the main organizational elements about the “Azienda Regionale Emergenza Urgenza Lombardia (Areu)” and its territorial resources (AAT).
• Understand the different roles played by the nurse in the emergency context.
• Experiencing in a simulation about the management of a person in a situation of critical illness.

Contents

• The organization of the emergency system in Lombardy Region (NUE 112, Control Rooms 118, etc.).
• Organization of “Azienda Regionale Emergenza Urgenza Lombardia (Areu)” and its territorial resources(AAT).
• The different roles of Nurse in the emergency context.
• short introduction of assistance to people with critical illness (non-hospital context)

Detailed program

• Presentation of the Course
• The Organization's Emergency System territorial emergency in Lombardy Region (NUE 112, Control Rooms 118, etc.).
• Background and Company organization Regional Emergency Urgency Lombardia (Areu) and Sue territorial joints (AAT).

• Hours 11:00 to 13:00
• The Different Roles of the Nurse in the emergency context.
• The assistance to the person with critical illness (non-hospital settings)

• 14.00 to 18.00 hours

• Simulations of critical care cases non-hospital settings (on simulator)
• Plenary discussion
• Closing of the Course

Prerequisites

Students must be enrolled in the third year of Master in Nursing Science

Teaching form

  • Lectures
  • Guided discussion

Textbook and teaching resource

teachers materials

Semester

second semester

Assessment method

frequency

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo
  • SD
    Stefania Di Mauro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics