Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Nursing Care in Penitentiary
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nursing Care in Penitentiary
Course ID number
2324-2-I0101D122
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo scopo è di permettere agli studenti di approcciarsi alla gestione della salute in una persona detenuta in ambito penitenziario e nelle strutture di Medicina Protetta.

In particolare ci si focalizzerà sul:

• Riflettere su salute e fragilità nell’ambito penitenziario

• Conoscere la realtà assistenziale in ambito penitenziario comprendo alcuni modelli organizzativi oggi presenti in ambito lombardo.

• Riflettere su eventuali conflitti di valori che possano nascere nell’assistenza alla persona detenuta.

• Riflettere sull’importanza della collaborazione tra equipe sanitaria (infermiere, medico, ecc.) e di sicurezza (polizia penitenziaria) al fine di realizzare azioni sinergiche per garantire lo stato di salute della persona detenuta.

• Conoscere alcune situazioni assistenziali peculiari che contraddistinguono la vita della persona detenuta (es. sciopero della fame, detenzione in regime di isolamento, ecc.)

Contenuti sintetici

Approccio alla gestione della salute in una persona detenuta in ambito penitenziario e nelle strutture di Medicina Protetta.

Programma esteso

Mattino
Introduzione e apertura dei lavori
La salute e la fragilità nell’ambito penitenziario: quali problemi, quale approccio di cura e quali prospettive nella realtà italiana
Dibattito e confronto
Pomeriggio
L’assistenza infermieristica in ambito penitenziario: quali bisogni assistenziali, ruolo e responsabilità dell’infermiere, spunti di carattere organizzativo
Dibattito e confronto
Chiusura dei lavori

Prerequisiti

Definiti dal regolamento didattico

Modalità didattica

  • Lezione frontale
  • Incontro con esperti
  • Discussione guidata

Materiale didattico

Materiale didattico fornito dai docenti, normativa italiana

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

The aim is to enable students to approach health management in a detained person in prison and in Protected Medicine facilities.

In particular, the focus will be on:

  • Reflecting on health and frailty in the prison setting

  • Getting to know the reality of care in the prison environment by understanding some organisational models present in the Lombardy region today.

  • Reflect on possible conflicts of values that may arise in the care of the detained person.

  • Reflect on the importance of collaboration between the health team (nurse, doctor, etc.) and the security team (prison police) in order to carry out synergic actions to guarantee the health status of the detained person.

  • Get to know some peculiar care situations that characterise the life of the detained person (e.g. hunger strike, solitary confinement, etc.).

Contents

Approach to health management in a detained person in prison and in Protected Medicine facilities.

Detailed program

Morning
Introduction and opening remarks
Health and frailty in the prison environment: what problems, what approach to care and what perspectives in the Italian reality
Debate and discussion
Afternoon
Nursing care in the penitentiary environment: what are the care needs, the role and responsibilities of the nurse, organisational ideas
Debate and discussion
Closing of the session

Prerequisites

Defined by teaching regulations

Teaching form

  • Frontal lesson
  • Meeting with experts
  • Guided discussion

Textbook and teaching resource

Teaching materials provided by teachers, Italian regulations

Semester

second semester

Assessment method

frequency

Office hours

Request by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Massimo Alberio
    Massimo Alberio
  • DC
    Daniela Colombo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics