Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 1st year
  1. Training 1
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Training 1
Course ID number
2324-1-I0101D902
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Introduction To The Training 1 Course ID number 2324-1-I0101D902-I0101D906M
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To The Training 2 Course ID number 2324-1-I0101D902-I0101D907M
Course summary SYLLABUS
Course full name Training 1 Course ID number 2324-1-I0101D902-I0101D908M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del tirocinio lo studente sarà in grado di: saper utilizzare la concettualità infermieristica ed i principi deontologici, nelle situazioni assistenziali previste dal progetto educativo e, conseguentemente, agire in relazione alle responsabilità richieste dal livello formativo; riconoscere e rispettare il ruolo e le competenze proprie e quelle dei membri dell’équipe assistenziale, stabilendo relazioni, partecipando alle attività ed apportando contributi costruttivi.

Contenuti sintetici

Durante il tirocinio verranno sperimentati, all’interno delle strutture socio-sanitarie, i contenuti presentati all’interno degli insegnamenti del I anno di corso con particolare riferimento al modello concettuale in uso nelle singole sezioni di corso. I contenuti sono raggruppati in cinque aree: comportamento professionale; capacità di osservazione; capacità di relazione; capacità di integrazione/collaborazione; capacità/abilità tecnico-organizzative e di pianificazione.

Programma esteso

Al termine di ogni singolo periodo di tirocinio lo studente sarà in grado di: partecipare all’accoglienza dell’utente; identificare i bisogni di assistenza infermieristica relativamente alle conoscenze acquisite ed applicare il processo di assistenza infermieristica nell’esecuzione degli interventi infermieristici di base alla persona e/o ai gruppi, conoscere la tipologia dell’utenza e l’organizzazione dell’assistenza infermieristica osservabile nella sede di tirocinio, conoscere alcune caratteristiche della sede di tirocinio: gli operatori, la struttura architettonica, i servizi con i relativi collegamenti; applicare i principi della comunicazione e assumere comportamenti che favoriscono la relazione.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Tirocinio clinico.

Materiale didattico

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;
Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2019) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;
Herdman T.H., Kamitsuru S. (a cura di) NANDA International, Diagnosi Infermieristiche - Definizioni e classificazione 2021–2023. Milano: Casa Editrice Ambrosiana;
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Voto finale.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the training, the student will be able to: put nursing concepts and deontological principles in the patient care, as planned by the educational program and operate in relationship with the responsibilities required by the training level; recognize and respect roles and competencies of each members of the teamwork, establishing relationships, participating to the activities and making his own contribution.

Contents

During the clinical training, in both residential and health settings, students will make experience of contents learned in the first year of the course (according to the conceptual model used in the academic context).

Skills can be divided into five areas: professional behavior; observation skills; communication skills; integrative/cooperative skills; technical and planning skills.

Detailed program

At the end of each training experience, the student will be able to: actively participate in patient admission; identify patient needs related to nursing interest, for the learned ability and apply the nursing process in providing basic interventions; be familiar with patients and organization of each particular field, focused on nursing; know the main features of the training context like healthcare professionals and other health workers, the structural organization, fields and related networks; transfer the communication skills to an effective helpful relationship with the patient.

Prerequisites

Defined by academic rules.

Teaching form

Clinical training.

Textbook and teaching resource

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2017) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;
Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2019) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;
Herdman T.H., Kamitsuru S. (a cura di) NANDA International, Diagnosi Infermieristiche - Definizioni e classificazione 2021–2023. Milano: Casa Editrice Ambrosiana;
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Semester

1st Year

Assessment method

Final assessment.

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
12
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
60
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics