Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Integrated Care Pathway for The Person With Derivative Ostomy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Integrated Care Pathway for The Person With Derivative Ostomy
Course ID number
2324-2-I0101D920
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

• Conoscere le fasi del progetto di educazione terapeutica interdisciplinare alla persona assistita e ai suoi famigliari garantendo una continuità assistenziale
• Cura dello stoma e della zona peristomale
• Riconoscere e gestire le complicanze precoci e tardive

Contenuti sintetici

Descrivere le competenze dell’infermiere nell’assistenza alle persone portatrici di stomia (colostomie e ileostomie)

Programma esteso

• Classificazione e cause del confezionamento di una stomia
• Le aree di competenza dell’infermiere stomaterapista
• Caratteristiche e gestione di una stomia:
o cura dello stoma e della zona peristomale
o scelta dei presidi idonei
o prevenzione delle complicanze precoci e tardive
• Paziente stomizzato: educazione prima e dopo l'intervento, dimissione e gestione ambulatoriale/domiciliare
• Vissuti e percezioni delle persone portatrici di stomia

Prerequisiti

Iscrizione al secondo e terzo anno del Corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

Lezione Frontale
Discussione plenaria
Dimostrazione pratica

Materiale didattico

Cheever J.L e L.H (2017) Brunner-Suddarth. Infermieristica medico-chirurgica. Quinta edizione. Bologna: Casa Editrice Ambrosiana.
Saracco C. (2021) Arte e scienza dell’assistenza infermieristica in stomaterapia. Curare, prendersi cura, educare. AIOSS
Rastelli G., Saracco C. (2016) Atlante stomie e complicanze. Editpress

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  • Know the phases of the interdisciplinary therapeutic education project for the assisted person and his/her family members, guaranteeing continuity of care
  • Care of the stoma and around the stoma
  • Recognize and manage early and late complications

Contents

Describe the skills of the nurse in assisting people with ostomy (colostomy and ileostomy)

Detailed program

Classification and causes of stoma packing
• The areas of expertise of the stoma care nurse
• Characteristics and management of an ostomy:
o care of the stoma and peristomal area
o choice of suitable aids
o Prevention of early and late complications
• Ostomy patient: education before and after surgery, discharge and outpatient/home management
• Experiences and perceptions of people with an ostomy

Prerequisites

Enrollment in the second and third year of the Degree Course in Nursing

Teaching form

Frontal lesson
Plenary discussion
Practical demonstration

Textbook and teaching resource

Cheever J.L e L.H (2017) Brunner-Suddarth. Infermieristica medico-chirurgica. Quinta edizione. Bologna: Casa Editrice Ambrosiana.
Saracco C. (2021) Arte e scienza dell’assistenza infermieristica in stomaterapia. Curare, prendersi cura, educare. AIOSS
Rastelli G., Saracco C. (2016) Atlante stomie e complicanze. Editpress

Semester

Assessment method

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • DC
    Daniela Colombo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics