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  1. Pregnancy and Fetal Complications - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Pregnancy and Fetal Complications - 1
Course ID number
2324-2-I0102D013-I0102D040M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Perinatal Medicine

Course Syllabus

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Obiettivi

Conoscere le patologie che possono insorgere in gravidanza e le conseguenze che possono avere sulla salute fetale e neonatale.

Contenuti sintetici

  • Conoscenze delle patologie che possono insorgere in gravidanza, finalizzate a un'assistenza ostetrica basata su competenza e prove d'efficacia.
  • Conoscenze sulle possibili complicanze fetali e neonatali conseguenti alle patologie insorte in gravidanza.

Programma esteso

  1. Le infezioni materno-fetali.
  2. Le anomalie dell’accrescimento fetale.
  3. Patologie del liquido amniotico.
  4. Il parto prematuro.
  5. La gravidanza gemellare.
  6. La diagnosi prenatale invasiva.
  7. La diagnosi ecografica delle malformazioni fetali.
  8. La PROM a termine e la gravidanza protratta.
  9. L’abuso di sostanze in gravidanza.
  10. Le principali patologie metaboliche, cardiologiche, neurologiche ed endocrine che interessano la gravidanza (disordini ipertensivi, diabete, colestasi).
  11. Gli aspetti clinici e normativi dell'interruzione volontaria della gravidanza
  12. Le linee guida nazionali ed internazionali per la gestione delle patologie della gravidanza
  13. Le raccomandazione per la prevenzione delle infezioni neonatali.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

La metodologia utilizzata nel corso comprende:

  • Lezioni frontali;
  • Esercitazioni;
  • lavoro in piccoli e grandi gruppi.

Materiale didattico

Pairman Sally, Tracy Jan, Thorogood Carol, Pincombe Sally. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone, 2015, 3rd ed.

Nurse Sharon. Maternal-Neonatal Care Made Incredible Easy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009

NELSON PIERCY, C. Manuale di medicina ostetrica. Ed. italiana sulla 5. ed. originale inglese edn. Edited by A. Valle. Milano: Edi-Ermes. 2019

I materiali didattici ( slides, articoli, tracce di lavoro, articoli scientifici) verranno forniti durante il corso e caricati sulla piattaforma e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

E' previsto un colloquio orale individuale che verterà sull’accertamento della conoscenza della bibliografia, sulla capacità di sviluppare opportuni collegamenti e chiavi di lettura trasversali ai testi.

Non sono previsti esami in itinere

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
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Aims

Know the diseases that can occur during pregnancy and the consequences they can have on foetal and neonatal health.

Contents

  • Knowledge of pathologies that may occur in pregnancy, aimed at competence-based and evidence-based obstetrical care.
  • Knowledge of possible fetal and neonatal complications resulting from pathologies arising in pregnancy.

Detailed program

  1. Maternal-fetal infections.
  2. Abnormalities in fetal growth.
  3. Pathologies of amniotic fluid.
  4. Premature delivery.
  5. Twin pregnancy.
  6. Invasive prenatal diagnosis.
  7. Ultrasound diagnosis of fetal malformations.
  8. Term PROM and protracted pregnancy.
  9. Substance abuse in pregnancy.
  10. Major metabolic, cardiological, neurological and endocrine disorders affecting pregnancy (hypertensive disorders, diabetes, cholestasis).
  11. Clinical and regulatory aspects of voluntary termination of pregnancy
  12. National and international guidelines for the management of pregnancy disorders
  13. Recommendations for the prevention of neonatal infections.

Prerequisites

None

Teaching form

The methodology used in the course includes:

  • Lectures;
  • Practice Exercises;
  • Small and large group work.

Textbook and teaching resource

Pairman Sally, Tracy Jan, Thorogood Carol, Pincombe Sally. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone, 2015, 3rd ed.

Nurse Sharon. Maternal-Neonatal Care Made Incredible Easy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009

NELSON PIERCY, C. Manuale di medicina ostetrica. Ed. italiana sulla 5. ed. originale inglese edn. Edited by A. Valle. Milano: Edi-Ermes. 2019

Teaching materials (slides, articles, work tracks, scientific papers) will be provided during the course and uploaded to the platform e-learning

Semester

II semester

Assessment method

An individual oral interview is foreseen, which will focus on ascertaining knowledge of the bibliography and the ability to develop appropriate links and transversal interpretations of the texts.

There are no examinations in progress.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
MED/40
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SO
    Sara Ornaghi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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