Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Midwifery Training 2 - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Midwifery Training 2 - 1
Course ID number
2324-2-I0102D112-I0102D071M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Midwifery Training 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Durante il tirocinio verranno sperimentati, all’interno delle strutture ospedaliere e territoriali i contenuti appresi durante l’attività formativa teorica del II anno con particolare riferimento al modello concettuale disciplinare. I contenuti sono raggruppati in cinque aree: 1. comportamento professionale; 2. capacità di osservazione; 3. capacità di relazione; 4. capacità di integrazione /collaborazione; 5. capacità/abilità tecnico-organizzative e di pianificazione

Contenuti sintetici

Al termine del tirocinio lo/a studente/ssa sarà in grado di: conoscere il modello organizzativo e la tipologia dell’utenza della sede di tirocinio e applicare il Processo di Assistenza Ostetrica nei confronti dell’utenza che vi accede. Lo/o studente/ssa sarà in grado di:

  1. applicare la disciplina ostetrica e i principi deontologici e umanistici in ogni situazione assistenziale prevista dal progetto educativo, e conseguentemente agire in relazione alle responsabilità richieste dal livello formativo, sperimentando l’agire professionale, in relazione alla persona assistita.
  2. riconoscere ed accettare il ruolo, le proprie competenze e quelle dei membri dell’équipe assistenziale, stabilendo relazioni, partecipando alle attività, apportando contributi creativi e costruttivi.
  3. collaborare e promuovere efficaci interventi educativi alla persona finalizzati alla prevenzione e al mantenimento dello stato di salute.

Lo/a studente/ssa acquisirà le competenze clinico-assistenziali per la presa in carico di una donna/neonato con un percorso normale di gravidanza-parto-puerperio

Programma esteso

Il tirocinio si svolge in strutture ospedaliere:

Osservazione/triage ostetrico, sala parto, area ostetrica e materno-neonatale

Per ciascun ambito di tirocinio lo studente raggiungerà obiettivi formativi che riguardano 5 aree. Area 1 COMPORTAMENTO PROFESSIONALE; Area 2 CAPACITA’ DI OSSERVAZIONE; Area 3 CAPACITA’ DI RELAZIONE; Area 4 CAPACITA’ DI INTEGRAZIONE/ COLLABORAZIONE; Area 5 CAPACITA’/ABILITA’ TECNICO-ORGANIZZATIVE E DI PIANIFICAZIONE

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea

Modalità didattica

Tirocinio clinico

Materiale didattico

PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery.

Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annualità

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Valutazione in itinere dei diversi ambiti di tirocinio. Esame finale con prova pratica, scritta con domande a risposta breve, orale

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

During clinical training in hospital students will be able to experiment the contents learned during the second year of course, according to the midwifery conceptual model.

Contents are grouped into five areas: 1. professional behavior; 2. observation skills; 3. communication skills; 4. collaboration skills; 5. technical-organizational and planning skills

Contents

At the end of the training the student will be able to: know the organizational model and the type of customer of training context and apply the Midwifery Care Process. The student will be able to

  1. apply Midwifery Science and the deontological and humanistic principles in every clinical situation provided by the educational project, and consequently to act on the basis of responsibilities required by the educational level
  2. to recognize and to accept the care team member’s role and skills, establishing good relationships, participating in activities, making creative and constructive contributions
  3. to collaborate and to promote effective educational interventions to the person aimed to prevention and maintenance of health status.

The student will acquire the clinical and caring skills required to assist the physiological birth pathway

Detailed program

The clinical training takes place in Hospitals: Services Triage and Obstetric Outpatients, Delivery Room, Obstetric Department, Maternity Ward.

For each clinical training context the student will achieve educational objectives that include 5 area: Area 1 PROFESSIONAL BEHAVIOR; Area 2 OBSERVATION COMPETENCES; Area 3 RELATIONSHIP COMPETENCES; Area 4 INTEGRATION/ COLLABORATION COMPETENCES; Area 5 TECHNICAL, ORGANIZATIONAL AND PLANNING COMPETENCES/ SKILLS

Prerequisites

Defined by academic regulation

Teaching form

Clinical training

Textbook and teaching resource

PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery.

Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book

Semester

1-2 semester

Assessment method

Evaluation during training in every service, ward or department. Final test including written test questions with brief answers, oral and technical Practice Test

Office hours

on appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
21
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SF
    Simona Fumagalli
  • AN
    Antonella Nespoli
  • MS
    Marzia Serafini
  • VZ
    Virna Franca Zobbi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics