Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Further Language Skills in Management Sciences I - English
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Further Language Skills in Management Sciences I - English
Course ID number
2324-2-F7701M070
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Confermato il ruolo chiave della lingua inglese come lingua franca dell’economia, gli studenti non necessitano solo di mantenere una buona padronanza generale, ma anche di approfondirla nel contesto specifico dell’azienda e del commercio. L’obiettivo specifico del corso è, pertanto, perfezionare le abilità linguistiche già acquisite dagli studenti durante il corso triennale attraverso la presentazione e la discussione delle specificità del linguaggio aziendale, del suo vocabolario e dei suoi idiomi, entrambi in costante evoluzione nei diversi canali di comunicazione.

Il livello prospettato è B2/C1 (livelli del Quadro Comune di Riferimento Europeo per la Conoscenza delle Lingue), nel campo del linguaggio specifico del commercio e con conoscenza delle modalità della corrispondenza commerciale.

Contenuti sintetici

Alla fine del corso, lo studente sarà in grado di:

  • affrontare con facilità situazioni communicative in ambito aziendale/commerciale internazionale, esprimersi con un lessico appropriato, adoperare il tono giusto e registro adatto all'ambiente in cui si trova - formale, commerciale, ecc.
  • approfondire le varie capacità communicative ad un livello tale da acquistare autonomia e efficacia nell'uso del linguaggio aziendale.

Programma esteso

Il programma fornisce modelli ed esercitazioni che riflettono diverse situazioni di lavoro del mondo internazionale aziendale.

Gli argomenti comprendono:

  • tipologie di lettere commerciali
  • aspetti economici e finanziari
  • la composizione di e-mail formali e informali
  • c.v. e domande di posti di lavoro
  • la classificazione delle società e delle imprese
  • richieste di informazioni
  • internet, e-business e e-commerce
  • risposte alle richieste di informazioni
  • le banche e gli istituti finanziari
  • il commercio al dettaglio
  • il commercio internazionale

Prerequisiti

Superamento della prova di inglese del triennio, oppure equivalente

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d'esame si svolge in forma informatizzata. Dura 70 minuti e consiste in 55 frasi tipo “cloze” (fill-in-the-blank) in ciascuna delle quali gli studenti devono inserire la parola appropriata al contesto logico/grammaticale, e una domanda a risposta aperta. Sia le frasi tipo “cloze” che la domanda a risposta aperta sono basate sul materiale del corso.

Testi di riferimento

R. Anderson Practical Business Skills, Maggioli Milano, 2014.

Materiale di supporto, proveniente da giornali e riviste inglesi e americani sarà distribuito durante il corso e caricato sulla piattaforma e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims to consolidate and extend the language skills attained by the students during their three-year-undergraduate studies. Considering the unchallenged role of English as today's lingua franca, it is imperative for learners not only to maintain their acquired knowledge of the language but also to keep abreast of its ever-changing expressions and idioms. The course thus aims to develop and refine the students' ability to succeed in the dynamic environment of the English-speaking business world today.

The level envisaged is B2/C1 (The Common European Frame of Reference), in the particular field of commerce and business correspondence.

Contents

By the end of the course, students will be familiar with

  • the structure of the language
  • communication in commercial contexts
  • the appropriate vocabulary, tone and register in diverse social, business and trade situations
  • business communications. They will have improved their general language skills, so as to become autonomous users of business language.

Detailed program

The course will provide models and exercises relating to the varied situations students are likely to meet in the international business world.

Topics to be treated include:

  • typologies of business letters
  • economic and financial considerations
  • formal and informal e-mails
  • job applications and CVs
  • business organisations
  • letters of enquiry
  • internet: e-business and e-commerce
  • replying to enquiries
  • banks and financial situations
  • retailing
  • international trade

Prerequisites

Pass in English at first degree level or equivalent

Teaching methods

Standard lessons

Assessment methods

The online exam lasts 70 minutes and consists of 55 questions “cloze” type sentences where students are required to insert the missing word in the correct form, and 1 open question. The “cloze” sentences and the open question are based on the material studied in class.

Textbooks and Reading Materials

Practical Business Skills, R. Anderson, 2014, Maggioli Milano

Extra material taken from English newspapers and journals will be added during the course and made available on e-learning.

Semester

Second semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • DH
    Daphne Hughes
  • Tutor

  • Viviana Di Giovinazzo
    Viviana Di Giovinazzo
  • PT
    Paola Tosi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics