Course Syllabus
Obiettivi
Il corso esplora la complessità delle relazioni tra cultura, rischio e disastro. L'obiettivo è quello di migliorare le conoscenze e la comprensione dei rischi associati agli ambienti costieri e marini ai fini di una loro migliore gestione e analizzare la resilienza delle persone al rischio, esplorando la dimensione culturale del disastro.
Contenuti sintetici
Definizioni e usi dei termini pericolo, rischio, disastro, vulnerabilità e resilienza. Cultura, conoscenza e visione del mondo in relazione ai rischi naturali. Aspetti culturali e politici di disastri, catastrofi e rischi naturali (tsunami, inondazioni, cambiamenti climatici) nelle aree marine e costiere: adattamento, mitigazione e resilienza. La dimensione culturale della riduzione del rischio di disastri (DRR). La sostenibilità in relazione alla promozione degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile (SDG), identificati dall'Agenda 2030 delle Nazioni Unite. Governance, stakeholder, comunicazione e partecipazione.
Programma esteso
Il corso esamina lo sviluppo del significato, gli usi e le applicazioni dei termini pericolo, rischio e resilienza nelle aree marine e costiere ed esplora la dimensione culturale del disastro.
Il significato di "cultura" deve essere compreso e incorporato in ogni tentativo di affrontare i pericoli naturali (tsunami, maremoti, tempeste, inondazioni, innalzamento del livello del mare) e i disastri. La dimensione culturale del disastro fornisce una comprensione della vulnerabilità umana e sociale ai pericoli, l'identificazione delle parti interessate, la conoscenza locale, la resilienza e la risposta sociale a livello locale.
Nel corso del corso verranno presentati casi di studio che si concentreranno sulle risposte basate sulla resilienza ai pericoli e al rischio di molteplici gruppi di attori (donne, bambini, anziani, comunità locali, agenzie internazionali, istituzioni politiche) e sulle attività umane in diversi contesti.
Prerequisiti
Nessuno
Modalità didattica
L'intero corso si terrà in linea. Gli studenti saranno impegnati in casi di studio, discussioni di articoli scientifici, analisi di rapporti nazionali e internazionali, presentazioni orali e lettura di valutazioni ambientali.
Materiale didattico
Tutti i materiali didattici sono digitali e possono essere reperiti sul sito dell'Ateneo:
I materali didattici consistono in un testo, a scelta tra i due, e 4 articoli:
Testo:
Krüger F., Bankoff G., Cannon T., Orlowski B., and Schipper E.L.F. (Eds.) (2015), Cultures and Disasters: Understanding Cultural Framings in Disaster Risk Reduction, Abingdon and New York, Routledge
o in alternativa:
Kelman I. (2020), Disaster by Choice. How our actions turn natural hazards in catastrophes, Oxford University Press.
E i quattro articoli:
1) Alexander D.E. (2013)"Resilience and disaster risk reduction: an etymological journey", Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 13, 2707–2716,
2) Weichselgartner J., Kelman I. (2015), "Geographies of resilience: Challenges and opportunities of a descriptive concept", Progress in Human Geography, Vol. 39(3) 249–267
3) Kelman I., Gaillard J.C., Mercer J. (2015), "Climate Change’s Role in Disaster Risk Reduction’s Future: Beyond Vulnerability and Resilience", Int. J. Disaster Risk Sci, 6:21–27
4) Adger W.N., Hughes T. P., Folke C., Carpenter S.R., Rockström J. (2005), "Social-Ecological Resilience to Coastal Disasters", Science 309, 1036–1039
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Esame finale orale in presenza. La discussione orale consiste in domande aperte sui materiali del corso, il l libro di testo e gli articoli elencati nel programma per permettere agli studenti di acquisire competenze sulle tematiche affrontate dalla docente attraverso le lezioni.
Per gli studenti frequentanti la valutazione finale si baserà su:
-
la frequenza e la partecipazione al corso,
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presentazioni di articoli a gruppi,
-
presentazione di gruppo e ppt,
-
presentazione orale del proprio contributo nel lavoro di gruppo
-
relazione scritta (3000 parole)
Orario di ricevimento
Appuntamento per e-mail:
marcella.schmidt@unimib.it
Sustainable Development Goals
Aims
The course explores the complexity of the relationships between culture, risk and disaster. The aim of the course is to improve the knowledge and understanding of the risks associated with coastal and marine environments in order to better manage them and analyse people's resilience to risk, exploring the cultural dimension of disaster.
Contents
Definitions and uses of the terms hazard, risk, disaster, vulnerability and resilience. Culture, knowledge and world views related to hazards. Cultural and political aspects of disasters, catastrophes and natural hazards (tsunamis, floods, climate change) in marine and coastal areas: adaptation, mitigation and resilience. The cultural dimension of disaster risk reduction (DRR). Sustainability in relation to the promotion of the Sustainable Development Goals (SDGs), identified by the UN Agenda 2030. Governance, stakeholders, communication and participation.
Detailed program
The course examines the development of the meaning, uses and applications of the terms hazard, risk and resilience in marine and coastal areas, and explores the cultural dimension of disaster.
The significance of "culture" must be understood and incorporated into any attempt to deal with natural hazards (tsunami, storm surges, inundations, sea level rise) and disasters. The cultural dimension of disaster provides an understanding of human and social vulnerability to hazards, identification of stakeholders, local knowledge and resilience and social response at the local level.
In the course, case studies will be presented, focusing on the resilience-based responses to hazards and risk of multiple sets of actors (women, children, older people, local communities, international agencies, political institutions) and human activities in different contexts.
Prerequisites
None
Teaching form
The entire course will be held online. Students will be engaged in case studies, discussions of scientific papers, analysis of national and international reports, oral presentations and reading of environmental assessments.
Textbook and teaching resource
All teaching resources are digital and can be found on the University website.
The teaching materials consist of one text, chosen from a choice of two, and four articles:
Text:
Krüger F., Bankoff G., Cannon T., Orlowski B., and Schipper E.L.F. (Eds.) (2015), Cultures and Disasters: Understanding Cultural Framings in Disaster Risk Reduction, Abingdon and New York, Routledge
or, alternatively:
Kelman I. (2020), Disaster by Choice. How our actions turn natural hazards in catastrophes, Oxford University Press.
And the four articles:
- Alexander D.E. (2013)"Resilience and disaster risk reduction: an etymological journey", Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 13, 2707–2716,
- Weichselgartner J., Kelman I. (2015), "Geographies of resilience: Challenges and opportunities of a descriptive concept", Progress in Human Geography, Vol. 39(3) 249–267
- Kelman I., Gaillard J.C., Mercer J. (2015), "Climate Change’s Role in Disaster Risk Reduction’s Future: Beyond Vulnerability and Resilience", Int. J. Disaster Risk Sci, 6:21–27
- Adger W.N., Hughes T. P., Folke C., Carpenter S.R., Rockström J. (2005), "Social-Ecological Resilience to Coastal Disasters", Science 309, 1036–1039
Semester
First semester
Assessment method
Final oral examination in presence. The oral discussion consists of open questions on the course materials, the textbook and the articles listed in the syllabus to enable students to acquire expertise on the topics addressed by the lecturer in the course.
For attending students the final assessment will be based on:
-
attendance and participation in the course,
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group presentations of articles,
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group presentation and ppt,
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oral presentation of own contribution in group work
-
written report (3000 words)
Office hours
Appointment by e-mail:
marcella.schmidt@unimib.it