Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Marine Sciences [F7504Q - F7502Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Paleoceanography and Paleoclimatology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Paleoceanography and Paleoclimatology
Course ID number
2324-2-F7502Q020
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza delle variazioni climatiche e delle loro cause, alle diverse scale di tempo, attraverso l'analisi dei proxy in diversi archivi; conoscenza dei principali processi oceanografici nel presente e nel passato.

Contenuti sintetici

Basi di Paleoceanografia e Paleoclimatologia: sistema climatico, cronologia, proxy. Variabilità e variazioni climatiche: le scale di tempo del cambiamento. Variazioni paleoceanografiche ricostruite attraverso proxy a diverse scale di tempo. La storia paleoclimatica e paleoceanografica della Terra, dalle origini al tempo presente.

Programma esteso

Lezioni:
Il sistema climatico, scale di tempo dei cambiamenti (variabilità vs. variazione), metodi di datazione in paleoclimatologia e paleoceanografia
Proxy paleoclimatici: esempi e applicazioni nel record marino, dei ghiacci e terrestre.
Evoluzione paleoclimatica nel passato geologico: stati del clima nella Terra delle origini; stati di greenhouse e icehouse; la mid-house del Cenozoico; variazioni climatiche e cicli di Milankovitch; variabilità a scala millenaria, secolare e decadale nel passato recente.
Applicazioni paleoceanografiche; clima e livello del mare; paleocircolazione e paleoproduttività; eventi anossici globali (OAE) e nel Mediterraneo (sapropel); acidificazione degli oceani nel presente e nel record del passato.

Laboratorio:
Caso di studio: i sapropel del Mediterraneo orientale. Descrizione e analisi in laboratorio di una carota di sedimenti; elaborazione e interpretazione di dati paleoclimatici e paleoceanografici; analisi e discussione di dati di letteratura.

Campus:
Escursione di 2 giorni sulle seguenti tematiche paleoceanografiche: a) la crisi di salinità del Messiniano nelle successioni appenniniche; b) gli eventi anossici oceanici nelle successioni sedimentarie.

Prerequisiti

Corso di Sicurezza sul Terreno

Modalità didattica

Tutte le lezioni si svolgeranno in lingua inglese

- Lezioni frontali (4 CFU)

- Laboratorio (1 CFU)

- Campus (1 CFU)

Materiale didattico

Bradley - Quaternary Paleoclimatology

Dispense fornite dal docente sulla piattaforma e-learning

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

  • Presentazione orale di gruppo alla fine delle attività di laboratorio, come valutazione delle competenze acquisite, della scelta delle informazioni più rilevanti da mostrare per il caso di studio e delle capacità di comunicare le informazioni con un linguaggio appropriato alla materia.
  • Relazione scritta, eseguita singolarmente, sulle attività svolte durante il laboratorio, per valutare le informazioni apprese, la capacità di analisi dei dati considerati e la capacità di interpretare, sintetizzare e comunicare per iscritto i risultati del caso di studio. La relazione va consegnata 3 giorni prima dell'esame orale.

La valutazione della presentazione e della relazione conterà per 1/6 del voto finale.

  • Relazione scritta, eseguita singolarmente, sulle attività svolte durante l'escursione. per valutare la comprensione delle tematiche affrontate.

La valutazione della relazione delle attività di campo conterà per 1/6 del voto finale.

  • Esame orale alla fine delle lezioni: 3 domande aperte relative agli argomenti svolti, di cui: a) una domanda su un proxy a scelta dello studente; b) una domanda volta a valutare la conoscenza dei proxy, dei meccanismi e delle scale di tempo dei cambiamenti; c) una domanda relativa ai cambiamenti avvenuti in un definito intervallo di tempo, tra quelli mostrati a lezione e nelle diapositive: verrà richiesto di tracciare sommariamente il grafico relativo.
    Durante l'esame orale verrà valutata la conoscenza delle informazioni rilevanti trattate nell'insegnamento, l'abilità di collegare le informazioni ottenute dai diversi archivi e la capacità di esporre in modo chiaro e con una terminologia specifica gli argomenti trattati.

La valutazione dell'esame orale conterà per 4/6 del voto finale.

La valutazione finale è in trentesimi.

Orario di ricevimento

Previo appuntamento via e-mail: elisa.malinverno@unimib.it

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA
Export

Aims

Knowledge of climatic variations and their causes at different time scales, through the study of proxies in different archives; knowledge of the main oceanographic processes in the present and in the past.

Contents

Bases of Paleoceanography and Paleoclimatology: climate system, chronology, proxies. Climatic variability and climate variations: timescales of changes. Paleoceanographic variations, as reconstructed through proxy data at different time scales. The paleoclimatic and paleoceanographic history of the Earth, from its origins to the present day.

Detailed program

Lessons:
The climate system, time scales of change (climatic variability vs. variation), dating methods in paleoclimatology and paleoceanography.
Paleoclimatic proxies: examples and applications in the marine, ice and terrestrial record.
Paleoclimatic evolution in the geological past: early Earth climate states and climate evolution; greenhouse and icehouse states; the Cenozoic mid-house; climate variations and Milankovitch cycles; millennial, centennial and decadal-scale variability in the recent past.
Paleoceanographic applications; climate and sea level; paleocirculation and paleoproductivity; global (OAE) and Mediterranean (sapropel) anoxic events; ocean acidification in the present-day and in the paleo-record.

Laboratory:
Case study: eastern Mediterranean sapropels. Description and analysis of a sediment core in the lab; processing and interpretation of paleoclimatic and paleoceanographic data; analysis and discussion of literature data.

Campus:
Two day excursion on the following paleoceanographic themes: a) the Messinian salinity crisis as preserved in the Appennines; b) the oceanic anoxic events in sedimentary successions

Prerequisites

Course of Security on the Field

Teaching form

All classes will be taught in English

- Lessons (4 ETCS)

- Laboratory (1 ETCS)

- Campus (1 ETCS)

Textbook and teaching resource

Bradley - Quaternary Paleoclimatology

Slides provided by the professor through the e-learning page

Semester

First semester

Assessment method

  • Group oral presentation at the end of the lab activities, to assess the acquired knowledge, the ability to chose the most important data related to the case study and the ability to communicate with a specific scientific language, proper for the course.
  • Personal written report on the activities done during the lab, in order to assess the acquired knowledge, tha capacity to analyse the considered dataset and the ability to interpret, synthetise and communicate in a written text the results of the case study. The report must be submitted at least 3 days before the oral examination.

The evaluation of the presentation and of the report will count for 1/6 of the final grade

  • Written personal report on the activities done during the field work, in order to assess the understanding of the considered themes

The evaluation of the report will account for 1/6 of the final grade

  • Oral examination: 3 questions related to the themes addressed in class, of which: a) one proxy selected by the student; b) one question to assess the knowledge on proxies, mechanisms and time scales of changes; c) one question related to the changes occurred within one specific time frame, among those shown in class and in the slides: approximate drawing of a graph if required.
    During the exam, the teacher will evaluate the knowledge of the relevant information related to the course, the ability to correlate the information obtained from different archives and the capacity to explain clearly and with an appropriate terminology the themes of the course.

The evaluation of the oral examination will count for 4/6 of the final grade

The final grade will be in /30.

Office hours

Upon appointment by e-mail: elisa.malinverno@unimib.it

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER
Enter

Key information

Field of research
GEO/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
50
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Elisa Malinverno
    Elisa Malinverno

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics